فرحناز کاهن، شهروند یهودی از زندان اوین آزاد شد

فرحناز کاهن، شهروند یهودی امروز دوشنبه ۱۵ دیماه با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. خانم کاهن پیشتر پس از سفر به کشور اسرائیل و بازگشت به ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۵ دیماه ۱۳۹۹، فرحناز کاهن، شهروند یهودی با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

فرحناز کاهن پیشتر پس از سفر به کشور اسرائیل و بازگشت به ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در زندان اوین منتقل شد. او نهایتا طی هفته گذشته پس از پایان بازجویی‌ها به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.
از نهاد بازداشت کننده این شهروند یهودی تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست و گفته می‌شود پرونده خانم کاهن بر اساس سفر وی به اسرائیل تشکیل شده است.

فرحناز کاهن، شهروند یهودی و ۵۰ ساله است.

مجلس شورای اسلامی در آبان سال ۹۰ طرح تشدید مجازات سفر به اسرائیل را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه ، هر ایرانی که به اسرائیل سفر کند به حبس «از دو تا پنج سال» محکوم شده و «از سه تا پنج سال» نیز از داشتن گذرنامه محروم می‌شود.

لازم به یادآوری است در حالی طبق قوانین ایران سفر به اسرائیل جرم محسوب می شود که یهودیان ایران علاوه بر تعلقات مذهبی به این خطه، به دلیل موج بزرگ مهاجرت یهودیان پس از انقلاب به این کشور دارای روابط خانوادگی و فامیلی هستند و تردد آنها به این کشور با اهداف مذهبی یا خانوادگی امری معمول است که در سایه سیاست های خارجی حکومت ایران با نگاه‌های امنیتی همراه شده است.

هرانا امروز در گزارشی از انتقال تعدادی متهم و زندانی زن جدید طی هفته گذشته به قرنطینه بند زنان زندان اوین خبر داده بود. در این گزارش آمده بود که انتقال این افراد به قرنطینه در زمان شیوع ویروس کرونا بدون رعایت غربالگری، ترتیب ورود و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفته است. به دلیل سوء مدیریت جاری، این افراد مجبور به استفاده از وسایل مشترک با زندانی‌های قدیمی‌تر که به واسطه تدابیر خود تاکنون توانسته‌اند شیوع ویروس در این محل را کنترل کنند شده‌اند. محدودیت در خدمات درمانی و بهداشتی، خودداری از ارائه ماسک و مواد ضدعفونی کننده و فروش ماسک با قیمت گزاف در این بند ریسک شیوع ویروس را بیشتر از پیش کرده است.​