گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , آذر1399

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , آذر1399

تهیه و تنظیم نمودار: رضا عباسی زمان آبادی

تهیه گزارش : سید شایان حسینی برزی، رضا عباسی زمان آبادی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان آذر 1399 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

حافظ اکرم کوهی، مدرس مدرسه دینی انوارالحرمین و امام جمعه موقت که خواهرزاده مولوی فضل الرحمن کوهی است، روز سه شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹، به اداره اطلاعات راسک احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته است.شهرام درزاده، فعال مذهبی اهل سنت در مدرسه دینی پشامگ به همراه پدرش در روز روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و تحت بازجوئی قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، امروز دوشنبه ۳ آذر ۹۹، عبدالله آسکانی شهروند اهل چابهار از زندان زاهدان آزاد شد.این شهروند که خواهر زاده فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ است، روز شنبه ۳ آبان ۹۹، بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۳۹۹، اسماعیل علی پروری، شهروند سنی مذهب از زندان ارومیه آزاد شد.آزادی آقای علی پروری با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

آنگونه که یک منبع آگاه در استان فارس به گزارشگر شبکه جهانی کلمه گفته: بیش از دو سال است که حکومت از ادامه روند ساخت مناره “مسجد صدیق” شهر لطیفی لارستان جلوگیری می کند. این درحالیست که نمازگزاران هم اکنون در این مسجد نماز می خوانند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹، صابر یوسفی، شهروند اهل ارومیه با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان ارومیه منتقل شد.آقای یوسفی در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه امسال توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد.

یک منبع آگاه در “استان فارس” در گفتگو با گزارشگر تلوزیون کلمه فاش ساخت: مسجد جامع “علی ابن ابی طالب” اهل سنت شهر خور که به علت کمبود فضای کافی تخریب شده بود، هم اکنون برای ادامه ساخت جدید آن با کارشکنی های عوامل حکومتی در شیراز مواجه است .به گفته این منبع، در حالیکه هیئت امنای مسجد مذکور، مجوز ساخت را گرفته و منتظر بتون ریزی بوده اند، یکی از روحانیون حکومتی از شیراز با بازدید از شهر خور، به بهانه بزرگ بودن فضای مسجد، روند ادامه ساخت مسجد را متوقف کرده است.

جواد یوسفی، بهزاد عباسی قراگوز، سیدآرام امین الاسلام زاده، فاروق لواشلویی، محسن محالی، محمد حسین پور، خسرو زرستان، توفیق عبداللی و ایرج صوفی، ۹ زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه از صبح امروز چهارشنبه ۱۹ آذرماه به صورت همزمان اعتصاب کرده‌اند. اعتصاب این زندانیان در اعتراض به عدم اجرای طرح کاهش مجازات حبس تعزیری در پرونده‌های خود صورت گرفته و از صبح امروز در اتاق افسرنگهبانی زندان ارومیه اقدام به تحصن کرده‌اند.

جواد یوسفی، بهزاد عباسی قراگوز، سیدآرام امین الاسلام زاده، فاروق لواشلویی، محسن محالی، محمد حسین پور، خسرو زرستان، توفیق عبداللی و ایرج صوفی، ۹ زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه امروز پنج‌شنبه ۲۰ آذرماه در پی وعده مساعد مسئولان قضایی مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایشان به اعتصاب خود پایان دادند. این زندانیان از صبح دیروز چهارشنبه ۱۹ آذرماه به صورت همزمان در اعتراض به عدم اجرای طرح کاهش مجازات حبس تعزیری در پرونده‌های خود اعتصاب کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، امروز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹، شهاب دشتی شهروند اهل شهرستان کنارک به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد.در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: ”روز پنج شنبه هفته گذشته نیز، اداره اطلاعات شهرستان کنارک شهاب را احضار و از او در مورد فضل الرحمن کوهی سوال کرده بود و همچنین ماموران اداره اطلاعات با مصادره ی تلفن همراه او به بررسی فعالیت او در فضای مجازی پرداختند“.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز شنبه ۲۹ آذرماه بهزاد عباسی قاراگوز، زندانی اهل سنت از زندان ارومیه آزاد شد.آزادی آقای عباسی به صورت مشروط و پس از تحمل ۵۰ ماه حبس از زندان ارومیه صورت گرفته است.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
4 احضار و بازجویی 1
1 آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 2
1 آزادی موقت با قرار وثیقه 3
2 جلوگیری از انجام مناسک مذهبی 4
1 انتقال زندانی (به زندان دیگر) 5
9 اعتصاب غذا 6
1 ضبط وسائل 7
1 آزادی مشروط 8
20 جمع 9

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، علی احمدی، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائم‌شهر را به ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲ آذرماه ۱۳۹۹، منازل متعلق به ده‌ها شهروند بهایی در دستکم ۵ استان کشور مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

تاکنون هویت شماری از این شهروندان که منازل آنان مورد تفتیش قرار گرفته است به قرار پیش رو توسط هرانا احراز شده است: «نیکی خانجانی، ریاض سبحانی، عرشی مقدم، هما اعتمادی، شهلا حکمت شعار و عطاءالله اشرفی در تهران، عفیف نعیمی، شاهرخ طائف، سیروس میثاقی، طاهر صفاجو، انیس صفاجو و شهرام صفاجو در کرج، جمشید شاه محمدی در باباسلمان شهریار، خسرو شفیع زاده، الهام امیری، احسان مکاری، بهادر متعارفی در اصفهان، ناصر نبیلی در کرمان، پیمانه نامدار در مشهد، داریوش دیانی، پروین نامدار، فریبر بهین آیین، ناصر دلیلی. همچنین محل کار انیس صفاجو توسط ماموران امنیتی در مهرشهر کرج مورد تفتیش قرار گرفته است.»

ماموران در جریان این بازرسی‌ها شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله لپ تاپ، تلفن همراه، کامپیوتر شخصی، مدارک شناسایی و کتب مرتبط با آیین بهایی را ضبط کرده و با خود برده‌اند. به علاوه در بسیاری از منازل، ماموران امنیتی اقدام به ضبط وجوه نقد، کارت های بانکی و اسناد زمین، منزل و مغازه کرده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه ۹۹ روح الله زیبایی، شهروند بهایی در منزل شخصی خود در باغستان کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان منتقل شد.و در روز چهارشنبه فردای همان روز این شهروند بهایی از زندان مرکزی کرج آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۹، وحدا سیلانی، شهروند بهایی ساکن کرمان جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان کرمان منتقل شد.

روند ستیز با بهائیان  در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 محکومیت به حبس 1
23 تفتیش منزل 2
23 ضبط وسائل 3
23 ممانعت از انجام تبلیغات مذهبی 4
23 ممانعت از اشتغال و سایر فعالیتهای اجتماعی 5
2 اجرای حکم حبس 6
95 جمع 7

مسیحیان:

 

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

تجدید نظر با توجه به اینکه هیچ گونه دلیلی مبنی بر اینکه محکومان قصد برهم زدن امنیت کشور را داشته‌اند و اقراری که حکایت کند چنین مقصودی داشته‌اند ملاحظه نشده است، عزیز مجیدزاده (اندریاس) و یک نوکیش مسیحی دیگر را از اتهامات مطروحه تبرئه کرد. این شهروندان در ۴ مردادماه، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات اداره کردن “دستجات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور با عضویت در گروه غیرقانونی کلیسای خانگی” و فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام، هر کدام به تحمل ۴ سال و ۶ ماه حبس، منع خروج از کشور و منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی به مدت دو سال و ارائه خدمات عمومی رایگان به آسایشگاه سالمندان کهریزک به مدت سه ماه روزی چهار ساعت محکوم شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه چهار نوکیش مسیحی به نام های «مهدی اکبری»، «مهدی رخ پرور»، «فاطمه شریفی» و «سیمین سهیلی نیا» را مجموعا به ده‌ها سال زندان محکوم کرده است. این افراد در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷، در منطقه آریاشهر تهران همزمان با یورش هماهنگ مأموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بازداشت و در مهر ماه سال ۹۹ در مجموع به تحمل ۳۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. گزارش شده برای آزادی این چهار نوکیش مسیحی، وثیقه هفت میلیارد تومانی تعیین شده است.

روند ستیز با مسیحیان  در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
6 محکومیت به حبس 1
2 منع خروج از کشور 2
2 ممانعت از اشتغال و سایر فعالیتهای اجتماعی 3
2 کار اجباری 4
12 جمع 5

یهودیان:

در این ماه :

روزنامه جروزالم پست گزارش داد که ماشالله پسر کهن، شهروند یهودی زندانی در ایران که به دلیل سفر به اسرائیل برای دیدار با خانواده اش زندانی شده بود، آزاد شده است. این روزنامه به نقل از جرج هارونیان، از یهودیان سرشناس ایرانی آمریکایی، روز دوشنبه ۱۰ آذر در مطلبی نوشت که آقای کهن که سه سال پیش بازداشت شده بود، به طور مشروط آزاد شده است.

روند ستیز با یهودیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان یهودی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 1
1 جمع 2

 

 

سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

نیروهای اطلاعات جمهوری اسلامی ایران واقع در بلوار زن شهر کرماشان در تماس تلفنی مریم مهرابی را احضار و از نامبرده میخواهند که خود را روز چهارشنبه ۱۹ آذر به اطلاعات حکومت ایران در این شهر معرفی کند.
در بازجویی صورت گرفته، ماموران اطلاعاتی خواستار ارائه اطلاعات در مورد ساسان مهرابی شده‌اند. بازجویی حدود چهل دقیقه طول کشیده و توسط دو بازجو صورت گرفته است و تهدید کرده‌اند در صورتی که اطلاعات درست ندهد دوباره مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. مریم مهرابی متاهل و صاحب یک فرزند ساکن شهر کرماشان در شرق کوردستان میباشد. قابل ذکر است که نامبرده پیرو آیین یارسان می‌باشد.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، طی روزهای گذاشته شخص یا اشخاصی ناشناس اقدام به شکستن بخشی از سنگ مزار دکتر مسعود گلزاری در قطعه «نام‌آوران» بهشت زهرا تهران کرده‌اند. یکی از شاگردان این باستان‌شناس پیشکسوت با اعلام این خبر به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: شکسته شدن بخشی از سنگ مزار که جمله “اول و آخر یار” روی آن نوشته شده است، نشان می‌دهد که این اقدام از سوی افراد متعصب و تندرو مذهبی و با هدف توهین و بی‌احترامی به باورهای آیینی دکتر مسعود گلزاری صورت گرفته است. در حال حاضر هم خانواده استاد گلزاری مجبور شده‌اند برای جلوگیری از هتک حرمت مجدد به مزار ایشان، از درج دوباره این جمله روی سنگ جدید خودداری کنند.

روند ستیز با سایرادیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان سایر ادیان در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 احضار و بازجویی 1
1 تهدید 2
1 تخریب اماکن 3
3 جمع 4

  برای آگاهی بیشتر:   

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز جمع آوری گردیده است. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق پیروان ادیان آذر ماه همکاری نموده اند عبارتند از: سید شایان حسینی برزی ، سام جباری کرمانی ، عباس رضایی سالاروند .