گزارش تکمیلی از تفتیش پرتعداد منازل شهروندان بهایی در استان‌های مختلف کشور

روز یکشنبه ۲ آذرماه منازل متعلق به ده‌ها شهروند بهایی در استان‌های مختلف کشور مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. تاکنون هویت شماری از این شهروندان که منازل آنان مورد تفتیش قرار گرفته، توسط هرانا احراز شده است. ماموران در جریان این بازرسی شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله لپ تاپ، تلفن همراه، کامپیوتر شخصی، پول نقد، کارت‌های بانکی، اسناد ملکی، مدارک شناسایی و کتب مرتبط با آیین بهایی را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲ آذرماه ۱۳۹۹، منازل متعلق به ده‌ها شهروند بهایی در دستکم ۵ استان کشور مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

تاکنون هویت شماری از این شهروندان که منازل آنان مورد تفتیش قرار گرفته است به قرار پیش رو توسط هرانا احراز شده است: «نیکی خانجانی، ریاض سبحانی، عرشی مقدم، هما اعتمادی، شهلا حکمت شعار و عطاءالله اشرفی در تهران، عفیف نعیمی، شاهرخ طائف، سیروس میثاقی، طاهر صفاجو، انیس صفاجو و شهرام صفاجو در کرج، جمشید شاه محمدی در باباسلمان شهریار، خسرو شفیع زاده، الهام امیری، احسان مکاری، بهادر متعارفی در اصفهان، ناصر نبیلی در کرمان، پیمانه نامدار در مشهد، داریوش دیانی، پروین نامدار، فریبر بهین آیین، ناصر دلیلی. همچنین محل کار انیس صفاجو توسط ماموران امنیتی در مهرشهر کرج مورد تفتیش قرار گرفته است.»
ماموران در جریان این بازرسی‌ها شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله لپ تاپ، تلفن همراه، کامپیوتر شخصی، مدارک شناسایی و کتب مرتبط با آیین بهایی را ضبط کرده و با خود برده‌اند. به علاوه در بسیاری از منازل، ماموران امنیتی اقدام به ضبط وجوه نقد، کارت های بانکی و اسناد زمین، منزل و مغازه کرده‌اند.

از دلایل این اقدام ماموران تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. ماموران در زمان بازرسی برخی از این منازل حکم بازرسی ارائه کرده‌اند و منزل برخی از این شهروندان نیز بدون ارائه حکم مورد تفتیش قرار گرفته است.

در یک مورد جمشید شاه محمدی که به ضبط اسناد و مدارک شناسایی خود همچون کارت ملی و گواهی‌نامه اعتراض کرده بود، تهدید به بازداشت شد. به گفته یک منبع مطلع نیروهای امنیتی از دادسرای اوین حکم بازرسی منزل داشته‌اند.

به برخی از این شهروندان گفته شده که جهت پاره‌ای توضیحات به اداره اطلاعات مراجعه کنند؛ در غیر این صورت برای آنها حکم جلب صادر خواهد شد. همچنین به شماری دیگر نیز گفته‌اند منتظر تماس تلفنی باشند و به زودی احضار خواهند شد. یک منبع مطلع از شرایط این شهروندان در این خصوص به هرانا گفت: “تعدادی از شهروندان بهایی در روزهای گذشته به نهادهای امنیتی مراجعه کرده‌اند و از آنها خواسته شده هر چه سریع‌تر اسناد ملکی که در بازرسی‌ها ضبط نشده را تحویل دهند و لیست تمامی اموال منقول و غیرمنقول خود و اعضای خانواده خود را بنویسند! حتی از برخی پرسیده‌اند پول خرید املاک خود را از کجا آورده‌اید”؟
ضبط مدارک شناسایی شهروندان بهایی در حالی است که هرانا دیماه سال گذشته در گزارشی از سنگ اندازی سازمان ثبت احوال کشور در صدور کارت ملی هوشمند از ابتدای سال ۹۸ خبر داده بود.

از میان این شهروندان عفیف نعیمی، نیکی خانجانی و شهرام صفاجو سابقه بازداشت و یا محکومیت به دلیل اعتقاد به آیین بهایی را داشته‌اند.

هرانا روز یکشنبه ۲ آذرماه در گزارشی از تفتیش منازل متعلق به ده‌ها شهروند بهایی خبر داد و گفت که این اقدام هماهنگ ماموران و تفتیش سراسری منازل باعث نگرانی خانواده‌های شهروندان بهایی در سراسر کشور شده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.