سرکوب و فشارهای ضدانسانی علیه هموطنان سنی مذهب از سوی دیکتاتوری ولایت فقیه

سرکوب و فشارهای ضدانسانی علیه هموطنان سنی مذهب از سوی دیکتاتوری ولایت فقیه روز به روز افزایش می یابد.

سرکوب و فشارهای ضدانسانی علیه هموطنان سنی مذهب از سوی دیکتاتوری ولایت فقیه

اخیرا گزارشاتی به دست کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام رسیده است که بیانگر سرکوب و فشارهای فزاینده بطور خاص علیه هموطنان ترک سنی مذهب است؛ تبعیض و سرکوب قومیتها و مذاهب و عقاید و حتی زبانهای گوناگون در ایران توسط حکومت ولایت فقیه نهادینه شده و روز به روز افزایش میبابد. حکومت هموطنان را بخاطر زبان و قومیت و مذهب و عقیده بازداشت کرده، به حبسهای طویل المدت محکوم کرده و تحت ظلم و ستم مضاعف قرار میدهد.

در قسمتهایی از گزارشی که جمعی از این هموطنان برای کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ارسال کرده اند اینطور میخوانیم:

«هموطنان ترک سنی مذهب که در شهرهای ارومیه، سلماس، خوی و برخی روستاهای اطراف در استان آذربایجان غربی و در شهرهای خمین در استان مرکزی و خلخال در استان اردبیل و تالش و اسالم در استان گیلان زندگی می‌کنند، در تمام سالهای پس از انقلاب ۵۷ در فضای رعب و وحشت رژیم زندگی کرده و اینک آنچنان زیر ستم هستند که امکان پیروی از نظام اخلاقی و آیین خود را هم ندارند. این نظام با اعطای مجوز به نهادهای امنیتی – اطلاعاتی برای نابود کردن این هموطنان و به فراموشی سپردن آنان تمام تلاش خود را می کند همچنانکه در قبال سایر اهل سنت ایران نیز اینچنین ظلم و بیداد روا می دارد که از جمله در شهر تهران با وجود جمعیت چند میلیونی اجازه ساخت یک مسجد به آنان داده نمی شود، و با انواع روشها، سیاستهای پلید خود را به انجام می رساند که می توان به چند مورد اشاره کرد. از جمله نصب دوربین در مساجد اهل سنت مانند مسجد امام شافعی ارومیه (سنی لر مسجده) و دخالت در تعیین امامان جماعت و نفوذ افراد خود فروخته.

همچنانکه در سال ۹۷ معلم جوان به نام فرشید علوی اهل روستای ایستی سو از فعالان مذهبی ترک را در کشور ترکیه با بی رحمی و قساوت تمام ترور کرده و به قتل رساندند و همچنین در سال ۹۵ طلبه مسجد امام شافعی ارومیه بهزاد عباسی قراگوز اهل سنت ترک را به دلیل فعالیتهای مذهبی به همراه چند تن دیگر دستگیر کردند و پس از شکنجه های فراوان، راهی زندان نمود و اینک پس از گذشت ۴ سال همچنان در زندان مرکزی ارومیه محبوس است.

همچنین در مردادماه سال جاری، دو تن دیگر از فعالان مذهبی ترک اهل سنت در ارومیه به نام های حامدعلی محمد مشکوه، حافظ و مفسر قرآن و فرشاد جهش کارشناس رشته برق و فعال مذهبی در فضای مجازی را با هجوم وحشیانه نیروهای امنیتی و بعد از اهانت و ضرب و شتم دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند که تا کنون به غیر از یک تماس کوتاه تلفنی هیچ خبری از آنها در دست نیست».

همانطور که در ابتدای گزارش نوشتیم، این فشارها فقط شامل این هموطنان نیست، باید گفت در ایران هیچکس با هیچ عقیده و مذهب و زبانی از شر آزار و اذیت حاکمیت منحوس ولایت فقیه در امان نیست؛

ناگفته پیداست که این حکومت از بدو روی کار آمدنش همواره قومیتها و عقاید گوناگون ایران را سرکوب کرده و توان تحمل گستردگی و آزادی در سرزمین پهناور ایران را نداشته و ندارد؛

بعنوان مثال پیشتر نیز شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج در تاریخ ۲۲تیر۹۹، زهرا محمدی را به اتهام تدریس زبان مادری (کردی) به ده سال زندان محکوم کرده بود.

همچنین در خبر دیگری علیرضا فرشی و بهنام شیخی فعالین مدنی آذربایجانی که در جریان برگزرای مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در سال ۹۵ با اتهام «مشارکت در تشکیل جمعیت بمنظور برهم زدن امنیت کشور» هر کدام به ۱۵ سال و ۱۰ سال حبس تعزیری و دوسال تعبید محکوم شدند.

ضرب و شتم، قتل و تبعید، حسبهای طولانی مدت وغیرقانونی و بازداشتهای خودسرانه با هیچکدام از مواد جهانی حقوق بشر همخوانی ندارد و این حکومت باید بخاطر تمامی این احکام و اعمال ظالمانه مورد حسابرسی قرار بگیرد.