با پایان مرخصی؛ اردشیر فناییان به زندان سمنان بازگشت

اردشیر فناییان، شهروند بهایی روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد با پایان ایام مرخصی به زندان سمنان بازگشت. آقای فناییان پیشتر توسط دادگاه انقلاب سمنان به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۱ سال تبعید به خاش و ۱ سال منع حضور در سمنان محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۶ سال زندان تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۹، اردشیر فناییان، شهروند بهایی با پایان ایام مرخصی به زندان سمنان بازگشت.

اردشیر فناییان در تاریخ ۲۵ مرداد امسال به مرخصی ۵ روزه اعزام شد. وی که در مدت مرخصی ازدواج کرده بود، با پایان ایام مرخصی تقاضای چند روز مرخصی بیشتر کرد که با تمدید آن موافقت نشد و نهایتا به زندان بازگشت.
اردشیر فناییان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ به همراه بهنام اسکندرانی و یلدا فیروزیان توسط مامورین اداره اطلاعات و با ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. مامورین در زمان بازداشت تعدادی از وسایل شخصی این شهروندان را نیز ضبط کرده و با خود بردند. آقای فناییان پس از ۷۵ روز با پایان مراحل بازجویی با تودیع قرار آزاد شد.

آقای فناییان آبان ۹۸ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان به ریاست قاضی محمدعلی رستمی از بابت اتهامات “مباشرت در تشکیل گروه غیرقانونی در داخل کشور و اداره آن با هدف برهم زدن امنیت کشور و مشارکت در اقدام علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۱ سال تبعید به شهرستان خاش و ۱ سال منع حضور در سمنان و یلدا فیروزیان و بهنام اسکندرانی به ۶ سال حبس تعزیری و ۱ سال منع حضور در سمنان محکوم شدند. در مرحله تجدیدنظر محکومیت اردشیر فناییان، یلدا فیروزیان و بهنام اسکندرانی به ترتیب به ۶ سال، ۲ سال و شش ماه و ۳ سال زندان تقلیل یافت.

از میان این افراد یلدا فیروزیان فروردین امسال با بخشنامه قوه قضاییه و پس از سپری یک سوم از دوران محکومیت خود از زندان سمنان آزاد شد و بهنام اسکندرانی نیز دوران محکومیت خود را دز زندان سمنان سپری می‌کند.

اردشیر فنائیان متولد ۱۸ آذر ۱۳۶۷ در زندان سمنان است و تا ۳ ماهگی در کنار مادر خود در زندان بود. پدر و مادر آقای فناییان از اعضای محفل بهاییان در سمنان بوده و به همین دلیل در دهه ۶۰ چندین بار سابقه بازداشت دارند. در خردادماه ۹۸ زمانی که اردشیر فناییان در بازداشت بسر می‌برد پدر وی فوت کرد. اردشیر فنائیان پیشتر نیز در سال ۹۲ سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.