زندان لاکان رشت؛ تداوم نگهداری حمزه درویش در سلول انفرادی پس از ۲ ماه

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت امسال از زندان رجایی شهر کرج خارج و به زندان لاکان رشت منتقل شد، با گذشت نزدیک به ۲ ماه کماکان در یکی از سلول‌های انفرادی این زندان بسر می‌برد. انتقال آقای درویش به زندان لاکان رشت به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور و وضعیت قرمز استان گیلان موجب نگرانی خانواده وی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب باگذشت نزدیک به ۲ ماه از زمان انتقال کماکان در سلول انفرادی زندان لاکان رشت بسر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی در این خصوص به هرانا گفت: “حمزه درویش طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از نگهداری طولانی مدت خود در سلول انفرادی خبر داد. او همچنین از شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده و گفته است که به دلیل شیوع این بیماری گاهی از ترس بیماری از خوردن غذا نیز امتناع می‌کند. چرا باید آقای درویش در این شرایط خطرناک بیماری به زندان لاکان رشت منتقل شده و مدت طولانی در انفرادی بماند؟ آیا مسئولان قصد جان وی را کرده‌اند؟”
آقای درویش در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۹ از زندان رجایی شهر کرج خارج شده بود به زندان لاکان رشت منتقل شد.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی در خصوص وضعیت او به هرانا گفت: “آقای درویش پیشتر نیز به زندان لاکان رشت منتقل شده و از اداره اطلاعات این استان به دلیل جعل مدرک شکایت کرده بود. حال با انتقال دوباره وی به زندان لاکان، خانواده او نگران وضعیت او و انتقام گیری‌های احتمالی هستند”.

چندی پیش هرانا در گزارشی از انتقال اجباری آقای درویش به زندان لاکان رشت و جعل مدرک مسئولان زندان برای این انتقال خبر داد. آقای درویش در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۸ همراه با ضرب و شتم به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر منتقل و پس از ۲۰ روز به بعد عمومی این زندان بازگردانده شد.

حمزه درویش در تاریخ ۲۱ دیماه ۹۸ از بابت پرونده ای که در دوران حبس علیه او مفتوح شده، به شعبه ۴ دادسرای اوین فراخوانده شد. در این جلسه که به ریاست بازپرس حاجی مرادی و با حضور آقای درویش برگزار شد، اتهامات “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” علیه او مورد بررسی قرار گرفت. گفته می‌شود که این پرونده به دلیل شکایت حمزه درویش از رئیس زندان و رئیس اندرزگاه ۷ در پی جعل مدرک و انتقال اجباری او به زندان لاکان رشت و همچنین نوشتن نامه‌ای درخصوص حقوق زندانیان گشوده شده است.

حمزه درویش، زندانی ۲۵ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس با دریافت امان نامه ای از سفارت ایران در ترکیه به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود.

حمزه درویش پس از یک سال آزادی با قرار وثیقه مجددا بازداشت و در دادگاهی پر ابهام به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.