انتقال حمزه درویش به زندان لاکان رشت علی‌رغم نگرانی‌ها

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب که روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت از زندان رجایی شهر کرج خارج شده بود به زندان لاکان رشت منتقل شد. انتقال ناگهانی آقای درویش باعث افزایش نگرانی خانواده ایشان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب که هفته گذشته از زندان رجایی شهر کرج خارج شده بود به زندان لاکان رشت منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی در خصوص وضعیت او به هرانا گفت: “آقای درویش پیشتر نیز به زندان لاکان رشت منتقل شده و به دلیل جعل مدرک از اداره اطلاعات این استان شکایت کرده بود. حال با انتقال دوباره وی به زندان لاکان، خانواده او نگران وضعیت او و انتقام گیری‌های احتمالی هستند”.
آقای درویش روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت از زندان رجایی شهر کرج خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

چندی پیش هرانا در گزارشی از انتقال اجباری آقای درویش به زندان لاکان رشت و جعل مدرک مسئولان زندان برای این انتقال خبر داده بود. آقای درویش در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۸ همراه با ضرب و شتم به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر منتقل و پس از ۲۰ روز به بعد عمومی این زندان بازگردانده شد.

حمزه درویش در تاریخ ۲۱ دیماه سال ۹۸ از بابت پرونده ای که در دوران حبس علیه او مفتوح شده، به شعبه ۴ دادسرای اوین فراخوانده شده بود.

در این جلسه که به ریاست بازپرس حاجی مرادی و با حضور آقای درویش برگزار شده است. اتهامات “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” علیه او مورد بررسی قرار گرفت. گفته می‌شود که این پرونده به دلیل شکایت حمزه درویش از رئیس زندان و رئیس اندرزگاه ۷ در پی جعل مدرک و انتقال اجباری او به زندان لاکان رشت و همچنین نوشتن نامه‌ای درخصوص حقوق زندانیان گشوده شده است.

حمزه درویش، زندانی ۲۵ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس با دریافت امان نامه ای از سفارت ایران در ترکیه به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود.

حمزه درویش پس از یک سال آزادی با قرار وثیقه مجددا بازداشت و در دادگاهی پر ابهام به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.