انتقال مشکوک زندانی سیاسی حمزه درویش به مکانی نامعلوم به بهانه کرونا

زندانی سیاسی حمزه درویش به مکانی نامعلوم منتقل شد.


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، صبح روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹ مأمورین زندان رجایی شهر، از زندانی سیاسی حمزه درویش و یکی دیگر از هم بندی های او خواستند که برای تست کرونا به بهداری زندان مراجعه کنند، پس از بی پاسخ ماندن این سوال که چرا فقط این دو نفر را برای تست کرونا خواسته اند، حمزه درویش به بخش نگهبانی مراجعه کرده و آنجا به او گفته می شود که پزشک تست کننده در بخش موسوم به سوییت زندان(محل بازداشتگاه و سلول های انفرادی زندان) حضور دارد و او بایست به آنجا مراجعه نماید!
پس از امتناع و بازگشت حمزه به بند (سالن ۲۱ اندرزگاه ۷) اعلان می شود که پزشک به بخش نگهبانی اندرزگاه آمده و همه زندانیان بند ۲۱ برای تست کرونا حضور یابند.
تست اولیه حمزه درویش چیزی را نشان نمی دهد (که عبارت از اندازه گیری دمای بدن بوده است) و حرارت بدن ۳۶ درجه بوده است. اما پزشک و هیئت همراهش اصرار داشته اند که ایشان نگهداری شده و برای تست بزاق دهان فرستاده شود. بعد از امتناع و بازگشت دوباره حمزه به بند و اتمام تست سایر زندانیان و منفی بود جواب همگان، اعلان می شود که برخی از جمله حمزه درویش برای تست بزاق مراجعه کنند.
زندانیان بتدا به خاطر مشکوک بودن ماجرا از رفتن دوباره خودداری می کنند تا اینکه یکی از مسئولان به زندانیان بند خبر می فرستد که تست کرونا فقط یک سناریو برای خارج کردن و انتقال حمزه درویش از بند بوده است و خطری متوجه دیگران نیست!
در پایان کار، حمزه درویش برای پایان دادن به این ماجرای مشکوک که موجب آزردگی روحی زندانیان شده بود، برای بار سوم به بخش نگهبانی مراجعه می کند و دیگر به بند باز نمی‌گردد.
گفتنی است آقای درویش پیش از ترک بند با تماسی تلفنی حوادث پیش آمده را به اطلاع خانواده اش رسانده است.
حمزه درویش پیش از خروج به هم بندی هایش اطلاع داده که بازجویان اطلاعات چندی پیش به خانواده اش گفته‌اند اگر حمزه به فعالیت هایش ادامه دهد او را سر به نیست کرده و اعلان خواهند کرد که به علت ابتلا به کرنا مرده است.
ماجرای مشکوک امروز و سناریوی تست کرونا و انتقال حمزه درویش به مکانی نامعلوم موجب نگرانی شدید خانواده و وابستگان و دوستان این زندانی شده است.
شایان ذکر است این زندانی پیش از این نیز بارها از طرف اطلاعات مورد تهدید و پرونده سازی واقع شده بود از جمله بدنبال انتشار نامه زندانی سیاسی – عقیدتی اهل سنت حمزه درویش در تاریخ ۱۸ آذرماه ۹۸، که در آن از روش‌های سیستماتیک شکنجه زندانیان در دوران مدیریت «الله کرم عزیزی» سرپرست این زندان پرده برداشت، روز ۳۰ آذرماه ۹۸ مأموران ضد شورش به همراه پاسداربندها و روسای بندها به داخل بند یورش برده و این زندانی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. مأمورین سپس وی را به سلول انفرادی منتقل کرده و در بدترین شرایط حبس کردند.

 

حمزه درویش در خرداد ماه سال ۹۴ بازداشت و پس از تحمل مدت دوماه سلول انفرادی در اداره اطلاعات با وثیقه آزاد شد.
او مجددا در تیرماه سال ۹۶ با اتهام «خروج غیرقانونی» بازداشت و مدت ۱۰۰ روز در سلول انفرادی اداره اطلاعات رشت، مدتی در زندان لاکان این شهر نگهداری شده و سپس به زندان اوین منتقل شد.
در سال ۹۶ به ۱۸ سال زندان محکوم شد که ۱۵ سال آن اجرایی است. او سپس به زندان رجایی شهر منتقل شد.