اجرای حکم تبعید ۱۷ تن دیگر از دراویش گنابادی

سخاوت سلیمی، احمد براکوهی، مجید رشیدی، مهدی مهدوی، مرتضی کنگرلو، محمود براکوهی، علیرضا آزادروش، سینا انتصاری، مجتبی بیرانوند، رضا یاوری، احمد ایرانی خواه، مهدی بختیاری، محمد کریمایی، بشیر ریاحی، رضا انتصاری، مهدی ایزدپناه و علیرضا لک، ۱۷ تن دیگر از دروایش گنابادی طی روزهای گذشته به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، خراسان رضوی تبعید شدند. هرانا پیشتر در گزارشی از تبعید ۱۲ تن از دروایش گنابادی خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۷ تن دیگر از دروایش گنابادی طی روزهای گذشته عازم تبعید شدند.

سخاوت سلیمی، احمد براکوهی، مجید رشیدی، مهدی مهدوی و مرتضی کنگرلو شهرستان نیکشهر واقع در استان سیستان و بلوچستان، محمود براکوهی، علیرضا آزادروش شهرستان کهنوج واقع در استان کرمان، سینا انتصاری و مجتبی بیرانوند به شهرستان میرجاوه واقع در استان سیستان و بلوچستان، رضا یاوری به شهرستان تایباد واقع در استان خراسان رضوی، احمد ایرانی خواه و مهدی بختیاری به شهرستان برازجان واقع در استان بوشهر، محمد کریمایی به شهرستان فهرج واقع در استان کرمان، بشیر ریاحی و رضا انتصاری شهرستان خواف واقع در استان خراسان رضوی، علیرضا لک شهرستان منوجان واقع در استان کرمان و مهدی ایزدپناه شهرستان سیرجان واقع در استان کرمان عازم شدند.
از سوی دیگر احکام تبعید بهروز صادقی و صالح الدین مرادی ۲ تن دیگر از دروایش گنابادی نیز به زودی اجرا خواهد شد.

شهرستان‌های زهک، سراوان، زابل، برازجان، سیرجان، کهنوج، نهبندان، نیک‌شهر، ثلاث باباجانی و تایباد در استا‌ن‌های سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر، کرمانشاه و کرمان از جمله شهرهای محل تبعید دراویش گنابادی است.

پیشتر علیرضا روشن، فعال حقوق دروایش گنابادی درخصوص اعزام این افراد به تبعید به گزاشگر هرانا گفت: “در روند آزادی این دروایش گنابادی که با بخشنامه اسفندماه قوه قضاییه آزاد می‌شدند، اخلالی ایجاد شده بود. در زمان آزادی به دلیل وجود حکم تکمیلی تبعید، این افراد ملزم به تودیع وثیقه‌های سنگین تا ۶۰۰ میلیون تومان شدند و از برخی دیگر که از تودیع قرار امتناع کردند، قرار التزام گرفته شد. تا به امروز نیز به دلیل تمدید مرخصی، علیرغم مراجعه دروایش، حکم تبعید به تاخیر افتاده بود. عمده این تبعیدگاه‌ها نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و یا کرمانشاه هستند. باوجود اجرایی شدن تبعید تاکنون به غیر از دو مورد این وثیقه‌ها آزاد نشده‌اند و برخلاف قوانین به نامه دادستانی از شهر محل تبعید موکول شده است. قانونا هزینه رفت و آمد و اسکان تبعیدشدگان باید توسط قوه قضاییه تامین شود که هیچکدام اتفاق نیفتاده است و افراد با هزینه شخصی به تبعیدگاه رفته‌اند. به علاوه نگرانی که از سوی افراد محلی وجود دارد این است که ممکن است دراویش ناقل کرونا باشند و به راحتی به دروایش منزل اجاره نخواهند داد. همچنین وضعیت شیوع بیماری در شهرستانی چون زهک که نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و محل عبور و مرور هر روزه در بازارچه مرزی است، مشخص نیست. از سوی دیگر، آیا به محض ورود وضعیت کلی سلامت این افراد توسط دادستانی بررسی خواهد شد؟ که در صورت عدم بررسی سلامت و جان دروایش گنابادی و همچنین اهالی این شهرستان‌ها توسط حکومت در معرض خطر قرار گرفته است”.

این فعال حقوق دراویش در ادامه به هرانا گفت: “نکته جالب‌تر آنکه مرخصی این افراد به موافقت دادستانی تهران موکول شده است، یعنی همچنان سایه نهادهای امنیتی بر روی این افراد در تبعید قرار دارد. همچنان که پیشتر رئیس قوه قضاییه اعزام زندانیان امنیتی به مرخصی را به موافقت نهادهای بازداشت کننده منوط کرده بود”.

این افراد پیشتر پس از تحمل ۲ سال حبس به صورت زودهنگام تحت عنوان عفو به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در کشور آزاد شدند.

این شهروندان پیشتر در جریان واقعه “گلستان هفتم” بازداشت شده بودند. گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال ۹۶ با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد و در جریان آن صدها درویش بازداشت و سپس به احکام شلاق، حبس، اعدام و سایر محرومیت‌های اجتماعی و تبعید محکوم شدند.