اضافه کردن ده روز حبس به مریوان کرکوکی زندانی اهل سنت برای ممانعت از آزادی وی

مسئولان زندان رجایی شهر کرج با اضافه کردن ۱۰ روز حبس از آزادی زودهنگام مریوان کرکوکی زندانی اهل سنت ممانعت به‌عمل آوردند. به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام مریوان کرکوکی زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت تبعه کردستان عراق که در سالن ۲۱ بند ۷ زندان رجایی شهر کرج محبوس است، علیرغم اینکه محکومیت ۷ سال و نیم حبس قطعی خود را سپری کرده و زمان آزادی‌اش در تاریخ ۲۳ فروردین ۹۹ اعلام شده بود، با اضافه کردن ۱۰ روز به مدت حبس خویش روبرو شده است.


زمان آزادی این زندانی روز ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام گردید. این در حالی‌است که این زندانی سیاسی تاکنون سه بار با اعطای مرخصی پایان حبس از طرف شورای طبقه بندی زندان رجایی شهر و قاضی ناظر بر زندان، وزیری موافقت شده بود اما با کارشکنی وزارت اطلاعات از آزادی زود هنگام ایشان ممانعت به عمل آمده است.
آقای مریوان کرکوکی در شرایطی با اضافه شدن حبس روبرو است که ویروس کرونا جان زندانیان را بشدت در معرض خطر قرار داده است.
لازم به ذکر است که آقای کرکوکی بارها با اجرای احکام زندان و وزیری قاضی ناظر بر زندان، نامه نگاری نموده اما تاکنون هیچگونه پاسخی به خواسته ایشان داده نشده است.این زندانی اهل سنت پیش از این توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳۳ سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. از این میزان با استناد به «ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی» مجازات اشد یعنی ۷ سال و شش ماه از محکومیت این زندانی قابل اجرا است.

آقای کرکوکی در آذرماه ۹۱ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از هفت ماه و نیم حبس در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اوین به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه منتقل شد. وی سپی در آذرماه ۹۲به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.اتهامات مطروحه علیه این زندانی «اقدام علیه امنیت کشور از طریق حمل سلاح جنگی، استفاده از لباس نظامی و تهدید با سلاح» عنوان شده است.مریوان کرکوکی در تاریخ ۴ اسفندماه ۹۷ در اعتراض به مخالفت وزارت اطلاعات با بازگرداندنش به کشور عراق دست به اعتصاب غذا زد و در ۲۲ اسفند همان سال با وعده مساعد مسئولان زندان مبنی بر پیگیری خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد. وی هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج محبوس می‌باشد.