شهنام جذبانی, شهروند بهائی با اتمام دوران حبس از زندان آزاد شد

روز گذشته, “شهنام جذبانی”, شهروند بهائی ساکن استان گلستان با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس ۱۵ ماهه خود از زندان آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۸, “شهنام جذبانی, شهروند بهائی ساکن استان گلستان پس از سپری کردن دوران محکومیت حبس ۲۱ ماهه خود از زندان گرگان آزاد شد. این شهروند بهائی در سال ۱۳۹۱ بازداشت شده بود و توسط دادگاه بدوی به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم توسط دادگاه تجدید نظر به ۲۱ ماه کاهش پیدا کرده بود و این شهروند بهائی از تاریخ ۶ مردادماه ۱۳۹۷, جهت اجرای حکم حبس خود بازداشت و به زندان گنبد منتقل شده بود.

براساس این گزارش؛ در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۱, “شهنام جذبانی” و همسرش “شهره صمیمی”, دو تن از شهروندان بهائی ساکن استان گلستان شهرستان گرگان توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند و پس از اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۹۱ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد و “شهنام جذبانی” هم در تاریخ ۲۰ آذر ماه همان سال پس از طی مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه پس از انتقال به زندان گرگان بطور موقت آزاد شده بود.

با آغاز روند دادرسی بر پرونده این زوج بهائی, در بهار سال ۱۳۹۴ “شهنام جذبانی”, توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب گرگان به ریاست قاضی “محسن قنبری”, از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در تشکیلات بهائی از طریق همکاری در اجرای طرح روحی در سطح استان گلستان” مورد محاکمه قرار گرفت به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

همچنین “شهره صمیمی”, همسر این شهروند بهائی توسط شعبه مذکور از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در تشکیلات بهائی از طریق همکاری در اجرای طرح روحی در سطح استان گلستان” به تحمل ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

با ارجاع پرونده این زوج بهائی به دادگاه تجدید نظر و برگزاری جلسه دادرسی در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۵, “شهنام جذبانی” به اتفاق همسرش “شهره صمیمی” از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” هریک به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و همچنین از بابت اتهام عضویت در تشکیلات جامعه بهائی” هم هر یک تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی برای هر یک از این شهروندان بهائی مجازات اشد یعنی ۱۵ ماه حبس تعزیری لازم به اجرا شده بود.

با توجه به قطعی شده حکم صادره توسط دادگاه تجدید نظر در تاریخ ۶ خرداد ماه ۱۳۹۷, “شهنام جذبانی”, در محل سکونت خود توسط نیروهای امنیتی جهت اجرای حکم حبس ۱۵ ماهه خود بازداشت و به زندان گنبد منتقل شده بود.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب می‌شوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر می‌گیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد که در این دو ماده به صراحت بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و همچنین تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی برای افراد چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید شده است.

بازداشت افراد و عدم بدون تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در اکثر موارد بازداشتهای فراقانونی و خودسرانه با اتهاماتی واحی و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده افراد و فقط در جهت پرونده سازی می باشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده است. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.