توافق هسته ایی؛ فرصتی که برای آزادی کشیش زندانی از دست رفت

ارسال خبر توسط  محمد رضا فرشادفر   Mohammadreza Farshadfard0,,16554680_404,00

همسر سعید عابدینی کشیش ایرانی−آمریکایی، گفته است که دولت آمریکا با توافق با ایران بر سر برنامه‌های هسته‌ای این کشور‌، فرصتی را که می‌توانسته منجر به آزادی همسرش از زندان شود، از دست داده است.

به گزارش « محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری آلمان، نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی، کشیش ایرانی−آمریکایی زندانی در ایران، به‌خاطر این‌که دولت آمریکا موفق به گنجاندن شرط آزادی همسرش در توافق هسته‌ای با ایران نشده، نسبت به امنیت جانی وی ابراز نگرانی کرده است.

به گفته خانم عابدینی دو فرزند وی “هر روز گریه می‌کنند و می‌گویند لطفن بابا را زنده نگه دارید.” خبرگزاری رویترز به نقل از وی می‌نویسد: «دولت من یک فرصت مهم برای بازگرداندن همسرم به خانه را از دست داد. احساس می‌کنم که به من خیانت شده است.»
به نقل از رادیو اروپای آزاد، همسر این کشیش مسیحی در گفت‌وگویی با رادیو فاکس نیوز که روز دوشنبه، چهارم آذر سالجاری پخش شد، اظهار داشت: «ایران هیچ انگیزه‌ای برای آزادی او [سعید عابدینی] ندارد. به نظرم دیگر اهرم فشاری در دست نداریم.»
وی افزود: «حالا ما مجبوریم راه‌های دیگری را در نظر بگیریم و از کشورهای دیگری بخواهیم اعلام موضع کنند چرا که کشور ما زمانی که می‌توانستیم از این اهرم فشار استفاده کنیم، ترجیح داد ساکت بماند.»
این ماجرا انتقاد مرکز آمریکایی قانون و عدالت که نمایندگی خانواده سعید عابدینی را برعهده دارد را نیز در پی داشته است.
این نهاد در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از او خواست که آزادی عابدینی را یکی از شروط هر گونه توافقی با جمهوری اسلامی در رابطه با برنامه اتمی آن قرار دهد.
حال نغمه عابدینی می‌گوید که این ماجرا برای او و فرزندان سعید عابدینی بسیار ناراحت‌کننده بوده و تحمل این مسئله سخت است که تصور کنند قرار است یک عید کریسمس دیگر را بدون او بگذرانند.
اظهارات نغمه عابدینی، همسر کشیش عابدینی، در پی آن بیان شده است که ایران به تازگی در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ با محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای خود در ازای کاهش بخشی از تحریم‌‌های اعمال شده از سوی غرب موافقت کرد.
خانم عابدینی گفته است که وضعیت سلامتی همسرش به سرعت رو به وخامت بوده و به داروهایی که برای درمان وی نیاز است، دسترسی ندارد. او اضافه کرده است که کشیش عابدینی ابتدای ماه جاری میلادی به زندان دیگری منتقل شده که محل نگهداری مجرمان سابقه‌دار است.
سعید عابدینی، نوکیش مسیحی، شهروند آمریکاست که مهرماه ۱۳۹۱ در ایران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام وی “تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی” عنوان شده است.
شهریور امسال نیز یک دادگاه تجدیدنظر در تهران بی‌توجه به درخواست‌های متعدد برای بازنگری در حکم صادر شده٬ هشت سال حبس برای کشیش عابدینی را تایید کرد. دولت آمریکا رسمن به این حکم اعتراض کرده است.
http://mohabatnews.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7812:1392-09-06-08-57-37&catid=34:editor-picks&Itemid=283