محرومیت از تحصیل سیاوش حیاتی, دانشجوی ممتاز و از پیروان آئین یارسان

 حقوق بشر در ایران – سیاوش حیاتی, شهروند اهل کرمانشاه و از پیروان آئین یارسان و دانشجوی ممتاز دانشگاه رازی واحد کرمانشاه به دلیل آنچه که اعتقاد وی به آئین یارسان می باشد از ارائه دفاعیات خود برای پایان نامه و ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی محروم شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸, “سیاوش حیاتی”, شهروند ۶۱ ساله, ساکن استان کرمانشاه و از پیروان آئین یارسان و دانشجوی ممتاز رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی واحد کرمانشاه از ارائه دفاعیات و پایان نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده است. این در حالی است که سیاوش حیاتی، به عنوان دانشجوی ممتاز، شرایط سهمیه استعدادهای درخشان برای تحصیل بدون کنکور در مقطع دکترا را نیز دارا بوده است.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ “سیاوش حیاتی”, دانشجوی ممتاز رشته علوم سیاسی که در مقطع کارشناسی با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شده است پس از ورود به مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش بعنوان نفر اول در دانشگاه رازی کرمانشاه و پس از اتمام دوره تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در اردیبهشت ماه سالجاری و زمانی که برای ارائه پایان نامه و دفاعیاتش آماده شده بود در زمان ثبت نان جهت شرکت در مراسم دفاعیه برای پایان نامه اش به وی گفته شده بود که باید یک مقاله از پایان نامه ارائه کند.

این منبع مطلع همچنین گفت؛ زمانی که “سیاوش حیاتی” خود را برای تهیه مقاله مذکور آماده می کرده بود به وی اطلاع داده شد که با توجه به نامه ای محرمانه که بر روی پرونده تحصیلی وی در دانشگاه گذاشته شد به دلیل آنچه که این شهروند در زمان ثبت نام دین خود را “یارسان” ذکر کرده بود با توجه به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی, با توجه به اینکه “آئین یارسان” جز ادیان رسمی در قانون اساسی ایران نیست از ادامه تحصیل “سیاوش حیاتی” ممانعت بعمل آمده است.

این منبع مطلع در ادامه گفت؛ از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸, تا به امروز “سیاوش حیاتی” پیگیریهای مستمری را برای ادامه تحصیل خود انجام داد و حتی در صحبتهایی که با مسئولان دانشگاه داشت به آنها عنوان کرد که باد دلایل محرومیت از تحصیل وی را بصورت مکتوب به وی ابلاغ کنند اما با توجه به وسعت تاثیر این نوع برخورد با وی به لحاظ رسانه ای و در منظر “حقوق بشر” تا این لحظه چنین چیزی میسر نشده است.

همچنین سیاوش حیاتی در توضیح اقدامات خود برای پیگیری این موضوع نامه ای به رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نوشت و خواستار پاسخگویی وی بعنوان مقام مسئول در مورد چرائی محرومیت از تحصیل وی شد اما ریاست دانشگاه با خودداری از پاسخ پیگیری این موضوع را به معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی و مدیر کل این بخش ارجاع داد تا اینکه نهایتا به دانشکده رسید که مسئولان دانشگاه خواستند که “سیاوش حیاتی” موضوع را رسانه ای نکند تا بتوانند این مشکل را از درون دانشگاه حل کنند که تا به امروز علیرغم گذشت ۶ ماه از آن زمان و پایان ترم تابستان و آغاز سال تحصیلی جدید هیچگونه تغییری در تداوم محرومیت “سیاوش حیاتی حاصل نشد.

لازم به ذکر است “سیاوش حیاتی”, شهروند اهل کرمانشاه و از پیروان آئین یارسان در نامه ای که خطاب به رئیس دانشگاه رازی این استان نوشت در متن نامه خود این مقام مسئول را به مناظره فراخوانده است.

سیاوش حیاتی, در بخشی از نامه خود خطاب به رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نوشته است: “در مصاحبه با سردبیر مجموعه رسانه های فرتاک، نادر دارستانی ، مدعی بودید که در دانشگاه رازی دانشجوی ستاره داری وجود ندارد و برای مناظره با منتقدین اعلام آمادگی کردید . لذا این جانب سیاوش حیاتی دانشجوی بلاتکلیف ترم آخر کارشناسی ارشد علوم سیاسی، حضرتعالی را حول محور مطالب نگاشته شده در این رنجنامه به مناظره دعوت می نمایم”.

سیاوش حیاتی پیش از این بعنوان آموزگار در مقطع دبستان تدریس می کرد ولی پس آغاز روند پاکسازی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعتقاد وی به “آئین یارسان” از آموزش و پرورش اخراج شد.

در ایران شهروندانی که از ادیان به ادعای حکومت جمهوری اسلامی غیر رسمی هستند با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از دارا بودن حقوق شهروندی بطور کامل محروم هستند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر می‌گیرد.

سرکوب پیروان آئین یارسان ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد.

محرومیت از تحصیل سیاوش حیاتی, در حالی صورت گرفته که “ابراهیم رئیسی”, رئیس قوه قضائیه, در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۸, با حضور در جلسه شورای عالی حقوق بشر در جمهوری اسلامی که با حضور “علی شمخانی” و “غلامحسین محسنی اژه ای” دو تن دیگر از اعضای ارشد در قوه قضائیه و شورای عالی امنیتی ملی جمهوری اسلامی برگزار شده بود از حکومت جمهوری اسلامی با عنوان حکومتی یاد کرد که در ریشه و بطن ساختاری برابری کامل با اصول حقوق بشر دارد!

همچنین علی خامنه ای, رهبر جمهوری اسلامی, به دفعات در صحبتهای خود ادعا کرده که در ایران هیچ شهروندی به صرف انتقاد مورد پیگرد قضائی و بازداشت قرار نمی گیرد که اینگونه رفتارهای قهرآمیز حقیقت ماجرا از سرکوب و گسترش فضای امنیتی در ایران را نشان می دهد و گویای این امر است که حاکمان جمهوری اسلامی اساتید بزرگ در سفسطه, مغالطه و تفسیر به رای هستند.