تخریب قبرستان بهائیان یزد توسط افراد ناشناس

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, در پی حمله افراد ناشناس به قبرستان بهائیان ساکن یزد “گلستان جاوید” سنگ قبرهای مردگان بهائی مدفون در این قبرستان تخریب شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, طی روزهای گذشته, قبرستان شهروندان بهائی “گلستان جاوید” در پی حمله افراد ناشناس بوسیله سنگ و بلوک مورد تخریب قرار گرفت و سنگ قبرهای مردگان بهائی که در ایران قبرستان مدفون هستند شکسته شد.

براساس این گزارش, با توجه به تخریب صورت گرفته بر سنگ قبرهای مردگان بهائی مدفون در قبرستان بهائیان یزد موسوم به “گلستان جاوید” از جمله افرادی که سنگ قبر وی در جریان این رفتار خشن مورد حمله قرار گرفت و شکسته مربوط به “فرهنگ امیری” شهروند بهائی ۶۳ ساله, ساکن یزد است که در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۹۵ توسط ۲ نفر ناشناس در مقابل منزل شخصی خود به قتل رسید.

لازم به ذکر است, متهم ردیف اول از بابت قتل “فرهنگ امیری” شهروند بهائی ساکن یزد از سوی دادگاه انقلاب یزد به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید و برادر کوچک‌تر فرد قاتل از بابت اتهام معاونت در قتل عمد به نیمی از حکم برادر بزرگتر خود محکوم شد. آن ۲ نفر سابقه فعالیت عضویت در بسیج را دارا بودند و نکته عجیب پیرامون آن ۲ نفر این نکته بود که ۴ ماه پس از بازداشت آزاد شدند.

اولین بار نیست که شهروندان بهائی در ایران با تخریب (گلستان جاوید) در شهرهای مختلف مواجه می‌شوند. حقوق بشر در ایران پیش از این نیز طی سال‌های گذشته در گزارشات مختلف از نبش قبر, تخریب قبور و تعطیلی گورستان‌های بهائیان توسط نهادهای قضائی و امنیتی خبر داده بود.

در تاریخ ۲ آبان ماه سال ۱۳۹۶ پیکر “شمسی اقدسی اعظمیان”، شهروند بهایی اهل روستای گیلاوند چهار روز پس از خاکسپاری در آرامستان بهاییان گیلاوند (گلستان جاوید) در بیابان‌های جابان از توابع شهرستان دماوند پیدا شد.

از جمله آرامستان بهاییان معروف به گلستان جاوید, در شهر کرمان از ظهر روز ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ به دستور مقامات قضایی کرمان پلمپ شد و از دفن مردگان بهائی در آن مکان جلوگیری بعمل آمد.

همچنین در تاریخ ۸آذر ماه ۱۳۹۵ گلستان جاوید شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی ز سوی ارگانهای حکومتی مصادره و حصار کشیده شد و غسالخانه گلستان جاوید (قبرستان بهائیان) نیز تخریب شد.

در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۲ پس از تائید حکم دادگاهی در سنندج و مصادره زمین متعلق به بهائیان که از آن به عنوان گورستان استفاده شده بود؛ محل مذکور با بولدوزر تخریب شد.

در اسفند ماه ۱۳۹۲, نیز قبرستان بهاییان در شهر اهواز بسته شده و کوچه منتهی به این مکان توسط بلوک‌های سیمانی بزرگ مسدود شده و هیچ نهادی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته بود.

همچنین در اواسط آذر ماه ۱۳۹۱ قبرستان قدیمی بهاییان سنگسر بطور کامل توسط بولدوزر و کامیون زیر خاک و آوار رفته و بر روی تمام قبرها خاک و سنگ ریخته شد تا دیگر هیچ قبری مشاهده نشود.

از مرداد ماه سال ۹۰ نیز جامعه بهائی شهر تبریز اجازه دفن اموات خود در این شهر را ندارند و اموات آنها توسط مامورین اطلاعات به شهر میاندوآب واقع در استان آذربایجان غربی منتقل می‌شود.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب می‌شوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر می‌گیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد.