گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان ,مهر ماه 1398

تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : محمدحسین ملائی برزی, هادی درتومی, محمد آفتابی

  ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مهر ماه 1398 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۸, “محمد عثمان دامنی”, فرزند “مولوی محمد ابراهیم دامنی”, شهروند اهل سنت, ساکن ایرانشهر, که پیش از این توسط ماموران اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شده بود پس از تکمیل مراحل بازجوئی با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.  این شهروند اهل سنت, در حالی در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود که برای درمان چشم بیمارش از شهرستان ایرانشهر به زاهدان سفر کرده بود.

به گزارش هرانا، جمشید پیروتی، زندانی سنی مذهب در حال تحمل دوران حبس در زندان اوین است.وی پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از سازمان های مخالف نظام” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۷ مهر ماه ۱۳۹۸, “ابراهیم بلوچ”, فعال مذهبی اهل سنت در حوزه علمیه جامعه الحرمین شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان, در مسیر بازگشت از محل این مکان به منزل خود توسط ماموران اداره اطلاعات چابهار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ؛ روز چهارشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۸, “مولوی یوسف سربازی”, فعال مذهبی اهل سنت در مدرسه منبع العلوم کوه ون شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان راسک به مدت ۵ ساعت تحت بازجوئی قرار گرفت.

به گزارش هرانا ، روز پنجشنبه ۴ مهرماه ۱۳۹۸، مولوی عبدالملک آرامش به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و به مدت سه ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۷ مرداد 13۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات توحید قریشی، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج برگزار و مورخ ۲ مهرماه 1398، حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به این زندانی ابلاغ شد. بر اساس این حکم، این زندانی سنی مذهب به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۱۰ سال حبس، هواداری از گروه های مخالف نظام به تحمل ۵ سال حبس و تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس، جمعا به۱۶ سال زندان محکوم شدند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری  
احضار و بازجویی 2مورد
بازداشت و بیخبری 1مورد
آزادی با قرار وثیقه 1مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 1مورد
صدور حکم حبس 1مورد                                         
محرومیت از حقوق شهروندی 1مورد
جمع کل موارد نقض 7مورد

بهاییان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش هرانا،  روز دوشنبه ۲۹ مهرماه 13۹۸، میترا فرصتی‌پور، شهروند بهایی ساکن گیلاوند از توابع شهرستان دماوند توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. به گفته این منبع مطلع، در حکم بازداشت و تفتیش منزل خانم فرصتی‌پور، اتهام مطروحه علیه وی “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۸, “کیانا شعاعی”, “فرزان معصومی” و “سروش آبادی”, شهروندان بهائی ساکن شیراز در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهرستان به منازل این افراد پس از تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه, لب تاپ و و کیس کامپیوتر و ۲ عدد تابلوی مرتبط با دیانت بهائی از منازل این شهروندان ضبط شد و سپس این افراد را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه 29مهر 1398عطاالله ظفر، شهروند بهایی محبوس در زندان اوین با تودیع قرار وثیقه از این زندان آزاد شد. با توجه به سابقه بیماری آقای ظفر، نگرانی‌های جدی در خصوص سلامتی وی در زمان بازداشت وجود داشت که خانواده ایشان با پیگیری و تامین مبلغ وثیقه در نهایت موفق شدند موافقت دادگاه را برای آزادی موقت ایشان کسب کنند.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۲۲ مهرماه 13۹۸، بهاره زینی (سبحانیان) و سپیده روحانی، دو شهروند بهایی از زندان اصفهان آزاد شدند.آزادی این شهروندان پس از گذراندن بیش از یک سوم از دوران محکومیت آنان صورت گرفته است. این دو شهروند هرکدام از بابت اتهام “عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی” به ۳ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۸, “سهام آرمین”, شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان, محبوس در زندان مرکزی اصفهان, که از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ آئین بهایی” و همچنین “عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائی” در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، پس از گذراندن بیش از ۱ سال از مجموع محکومیت حبس خود از این زندان آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸, “فوژان رشیدی”, شهروند بهائی ساکن اصفهان, محبوس در زندان مرکزی این شهرستان که پیش از این توسط دادگاه تجدیدنظر اصفهان به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود با توجه به سپری کردن یک سوم مجموع محکومیت حبس بطور مشروط از زندان آزاد شد. “فوژان رشیدی” به همراه همسرش “میلاد داوردان” مسلمان جذب شده به بهاییت هستند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۸, “ندا ثابتی”, “نوشین افشار” و “فروغ فرزانه”, سه تن از شهروندان بهائی ساکن آبادان از توابع استان خوزستان که پیش از این و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” توسط دادگاه انقلاب این شهرستان مورد محاکمه قرار گرفته بودند هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۱۷ مهر 13۹۸، آزیتا رفیع‌زاده، شهروند بهایی با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شد.خانم رفیع زاده از سال ۹۴ در زندان اوین محبوس بوده و همسرش پیمان کوشک باغی نیز از سال ۹۶ در زندان بسر می‌برد. این شهروندان پیش‌تر به اتهام “عضویت در تشکل غیر قانونی بهاییت و اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت در موسسه آموزشی بهاییان (BIHE)” به ترتیب به ۴ و ۵ سال حبس محکوم شده بودند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه 15مهر1398، “سیما بهروزی مهدی آبادی”, شهروند بهائی ساکن یزد توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان به ریاست “قاضی دشتی پور”, از بابت اتهام “عضویت در گروههای معاند نظام”, به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش هرانا، روز جمعه ۵ مهرماه 13۹۸، طی اقدامی هماهنگ منازل دستکم ۴ شهروند بهایی در تهران و کرج توسط ماموران اداره اطلاعات مورد بازرسی و ضبط لوازم شخصی قرار گرفته است. از این میان دستکم ۲ تن از این شهروندان بازداشت شده اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز جمعه ۵ مهر ماه ۱۳۹۸,”عباس طائف”, شهروند بهائی ساکن تهران در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل و دفتر کار این شهروند بهائی و تفتیش توام با ضبط برخی لوازم شخصی در نهایت این شهروند بهائی بازداشت شد. همزمان با بازداشت این شهروند بهائی در همان روز محل کار چندین شهروند بهائی دیگر در تهران و کرج مورد تفتیش قرار گرفت و لوازم شخصی از آن شهروندان بهائی ضبط شد و ۱ شهروند بهائی هم بازداشت شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز جمعه ۵ مهرماه ۱۳۹۸, منزل “احسان الله اعیادی”, شهروند بهائی ساکن تهران, در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت و لوازمی از قبیل “مدارک شناسائی”, “پاسپورت”, “کتب مذهبی” و “تابلوهایی منقش به تصاویر مذهبی مربوط به بهائیت”, “هارد دیسک کامپیوتر” و “۴ دستگاه تلفن همراه” که متعلق به خانواده این شهروند بهائی بود ضبط شد.

به گزارش هرانا، روز شنبه 13مهر1398، جلسه دادرسی ۸ شهروند بهایی در دادگاه انقلاب بندرعباس برگزار شد.اسامی این شهروندان “مهناز جان نثار، مارال راستی، مهرالله (مهران) افشار، ادیب حق پژوه، نسیم قنواتیان، آرش راسخی، فرهاد امری و امید آفاقی” عنوان شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۷ مهرماه ۱۳۹۸, “الهام حر”, شهروند بهائی که علاوه بر خودش ۲ فرزندش بنامهای فاران و حنان حر, نیز در طی سالهای اخیر به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی از حق تحصیل محروم شدند با توجه به صحبتهای اخیر “حاجی میرزایی”, وزیر آموزش و پروش, که بر محرومیت از تحصیل شهروندان بهائی بعنوان یکی از پیروان ادیان غیر رسمی در ایران با قاطعیت تاکید کرده بود اینگونه رفتارهای حکومت جمهوری اسلامی با شهروندان بهائی را از مصادیق تبعیض بر علیه این شهروندان دانسته بود.

به گزارش هرانا، یلدا فیروزیان، شهروند بهایی اهل سمنان با گذشت نزدیک به پنج ماه از زمان بازداشت همچنان در یکی از سلول انفرادی زندان این شهر نگهداری می‌شود. علی‌رغم پیگیری خانواده و موافقت قاضی با تماس تلفنی تحت الحفظ فیروزیان، تماس‌های تلفنی وی نیز اخیرا قطع شده و این موضوع در کنار شرایط بسیار بد زندان باعث افزایش نگرانی خانواده از وضعیت وی شده است”.

به گزارش هرانا، روز پنجشنبه 4مهر1398، فرهنگ صهبا، شهروند بهایی محبوس در زندان اصفهان، به یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده و تحت بازجویی مجدد قرار گرفته است. گفته می شود انتقال وی به سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه با بازجویی و فشار روحی شدید همراه بوده است.

به گزارش هرانا، سما خانجانی، شهروند بهایی اهل سمنان، در نتایج آزمون سراسری ۹۸، با پیغام نقص در پرونده مواجه و از ادامه تحصیل محروم شد. با احتساب “سما خانجانی” شمار شهروندان بهایی شرکت کننده در کنکور سراسری ۹۸ که با عناوین مختلفی به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده اند تاکنون به ۲۳ تن رسید.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری  
بازداشت و بیخبری 6مورد
احضار و بازجویی 1مورد
آزادی مشروط 4 مورد
آزادی زندانیان با توجه به پایان دوران محکومیت 1 مورد
صدور حکم حبس 4مورد
محاکمه 8 مورد
شکنجه، یورش،تهدید زندانیان و خانواده آنان 2 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی و سایر حقوق زندانیان 1مورد
تفتیش عقیده 1مورد
انتقال زندانی به سلول انفرادی 1 مورد
یورش 5 مورد
آزادی با قرار وثیقه 1مورد
محرومیت از تحصیل 1مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 6مورد
تفتیش منزل 7مورد
نقض حقوق شهروندی 1مورد
ضبط وسائل 7مورد
جمع کل موارد نقض 57مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند .

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸, “عبدالرضا «ماتیاس» علی حق نژاد”, شهروز اسلام دوست, بهنام اخلاقی, بابک حسین زاده و مهدی خطیبی, خلیل دهقانپور, حسین کدیور, کمال نعمانیان و محمد وفادار, نه تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, ساکن رشت, از بابت پرونده مفتوحه خود در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران توسط “محمد مقیسه” از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۸, “میلاد گودرزی”, “یعقوب ناطقی”, “شهاب الدین شاهی” و “علیرضا نورمحمدی”, چهار تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی محبوس در زندان قزلحصار کرج” ، با اتمام دوران محکومیت حبس آزاد شدند. امین خاکی, متهم ردیف اول این پرونده بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت” کماکان در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۱۴ ماهه خود میباشد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸, “یوسف ندرخانی”, نوکیش مسیحی”غیر تثلیثی”, محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۱۰ زندان اوین که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۱۰ ساله خود می باشد در اعتراض به ممانعت از تحصیل و امتناع از ثبت نام فرزندانش در مدرسه “به دلیل باروهای مذهبی و عقیدتی آنها” دست به اعتصاب غذا زده بود در پی وعده مسئولان زندان اوین مبنی بر پیگیری موضوع پس از ۲۱ روز به اعتصاب غذای اعتراض خود پایان داد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،با توجه به گذشت بیش از ۵۳ روز از زمان بازداشت محمد صالحی, نوکیش مسیحی توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در کرج هیچگونه پاسخی در جواب پیگیریهای خانواده این نوکیش مسیحی مبنی بر مکان نگهداری و یا مصادیق حقوقی اتهامات وی داده نشده است و خانواده این نوکیش مسیحی در بی خبری مطلق از وضعیت فرزندشان بسر می برند.

به گزارش محبت نیوز، روز چهارشنبه 24مهر1398، نوکیش مسیحی «رخساره قنبری» که به «ماهرخ» شناخته می شود، برای اجرای حکم یک سال زندان، خود را به زندان «کچوئی» شهر کرج معرفی کرده است. او که به اتهام تبلیغ علیه نظام با تبلیغ مسیحیت توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شده است، در یک پیام ویدئویی با ستایش از عیسی مسیح ابراز امیدواری کرد آزار و اذیت علیه مسیحیان تمام شود.

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری  
آغاز دوران محکومیت زندانیان 1مورد
اعتصاب غذا 1 مورد
بیخبری از افراد بازداشت شده 1 مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 1مورد
بازداشت و بیخبری 1مورد
عدم دسترس به وکیل یا دادرسی عادلانه 1مورد
ممانعت از تماس تلفنی و یا ممنوعیت ملاقات افراد زندانی 1 مورد
آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 4 مورد
پایان دادن به دوران اعتصاب غذا 1 مورد
صدور حکم حبس 9 مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 9 مورد
جمع کل موارد نقض 30مورد

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در شهر تهران به درگیری و زد وخورد دراویش با نیروهای امنیتی انجامید. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی  رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن  بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی  انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای  امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن  که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .

در این ماه :

 به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۸, “فائزه عبدی پور”, درویش گنابادی و فعال صنفی دانشجویان, از طریق پیامکی که از واحد ابلاغ الکترونیکی قوه قضائیه دریافت کرد جهت ارائه آخرین دفاعیات به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای به ریاست بازپرس “احمد حسینی” از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی”, “تبلیغ علیه نظام” و “تمرد از دستور ماموران در حین انجام وظیفه”, احضار شد.

 

روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید

احضار و بازجویی 1مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 1مورد
جمع کل موارد نقض 2مورد