بازداشت و بیخبری از وضعیت ۱ شهروند اهل سنت در شهرستان چابهار

حقوق بشر در ایران – طی روزهای گذشته, “ابراهیم بلوچ”, فعال مذهبی اهل سنت, ساکن شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان, توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ, روز یکشنبه ۷ مهر ماه ۱۳۹۸, “ابراهیم بلوچ”, فعال مذهبی اهل سنت در حوزه علمیه جامعه الحرمین شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان, در مسیر بازگشت از محل این مکان به منزل خود توسط ماموران اداره اطلاعات چابهار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بنقل از یک منبع مطلع؛ خانواده “ابراهیم بلوچ”, از بی خبری فرزندشان به شدت نگران بوده و از علت بازداشت و محل نگهداری وی بی اطلاع هستند.

این منبع مطلع در ادامه گفت: با توجه به تداوم بازداشت و بیخبری از این فعال مذهبی اهل سنت خانواده “ابراهیم بلوچ” برای پیگیری وضعیت و علت بازداشت فرزندشان به اداره اطلاعات و دادگستری شهرستان چابهار مراجعه کردند که به آنها اخطار داده شده که به هیچ وجه بازداشت فرزندشان را رسانه ای نکنند.

در ماه های اخیر بازداشت و احضار فعالان مذهبی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان توسط ارگانهای امنیتی بخصوص اداره اطلاعات شدت گرفته است.

بازداشت خودسرانه افراد و عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

سرکوب شهروندان اهل سنت در ایران و بیان اتهامات امنیتی بر علیه این دسته از شهروندان از جمله موارد ناقض حقوق بشر و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده در ایران است و در اسناد بین المللی حقوق بشر در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است.

اعمال محرومیت بر شهروندان اهل سنت در انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی می‌باشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

اعتراف گیری اجباری به ضرب و شتم و تهدید بر افراد از جمله مصادیق بارز نقض اسناد بین المللی حقوق بشر و همچنین میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می‌باشد. در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به صراحت کلام بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است.