واکنش ها نسبت به اظهارنظر مسئولان درخصوص محروم کردن پیروان ادیان غیررسمی از تحصیل

خبرگزاری هرانا – در ادامه ایجاد محدودیت ها و نقض حقوق اولیه شهروندان بهایی در ایران، وزیر آموزش و پرورش اخیرا از ممنوعیت تحصیل دانش آموزانی خبر داده است که اظهار کنند پیرو ادیان دیگری بجز ادیان رسمی کشور هستند. این اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش واکنش جامعه جهانی بهایی، بسیاری از شهروندان، دانش آموزان بهایی و محمود صادقی، نماینده مجلس را به همراه داشته است. در این گزارش به تعدادی از این واکنش ها پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۸، دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو با انتشار بیانیه ای نسبت به اظهار نظر وزیر آموزش و پروش در خصوص ممنوعیت تحصیل دانش آموزان پیرو ادیان غیر رسمی در ایران واکنش نشان داد.

جامعه جهانی بهایی در این بیانیه محروم کردن افراد از تحصیل به دلیل باور را یک بی عدالتی محض دانسته و در بخش دیگر از آن گفته است “سبب نهایت تاسف است که وزیر آموزش و پرورش یک کشور، صریحا و عملا از دانش آموزان می خواهد درباره هویت و باور خویش دروغ بگویند”.

متن کامل این بیانیه را در ادامه بخوانید:
“کودکان دانش آموز در ایران باید بدون نگرانی از تفتیش عقاید سال تحصیلی را آغاز کنند

در حالی که میلیون‌ها کودک و نوجوان بزودی سال تحصیلی جدید را در ایران آغاز می کنند، بهاییان نیز در سرتاسر کشور با جدیت برای ادامه تحصیل آماده می شوند تا بتوانند به هموطنان خویش خدمت کنند. جامعه جهانی بهایی اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش ایران در مورد سال تحصیلی جدید را سبب اندوه و تاثر دانست. ایشان در مصاحبه اخیر خود گفته اند: «اگر دانش آموزان اظهار کنند که پیرو ادیان دیگری به جز ادیان رسمی کشور هستند و این اقدام آن ها به نوعی تبلیغ محسوب شود، تحصیل آن ها در مدارس ممنوع است». سبب نهایت تاسف است که وزیر آموزش و پرورش یک کشور، صریحا و عملا از دانش آموزان می خواهد درباره هویت و باور خویش دروغ بگویند.

محروم نمودن افراد از تحصیل به دلیل باورشان، یک بی عدالتی محض است که متاسفانه بهاییان ایران به طور مداوم و سیستماتیک مورد هدف آن بوده اند. در واقع، اظهارات وزیر آموزش و پرورش تاکید مجددی بر نیت مقامات برای «مسدود کردن راه ترقی و توسعه» بهاییان ایران است، درست بهمان نحوی که در یادداشت محرمانه سال ۱۹۹۱ به امضا رهبر ایران رسیده است.

بدون شک، جامعه جهانی در ماه های آینده از نزدیک مراقب خواهد بود تا هیچ کودک یا نوجوان ایرانی به دلیل باور به عقیده ای و یا بیان آن، و برای خودداری از دروغگویی درباره هویت، دین و عقیده وقتیکه از وی سوال می شود، از تحصیل محروم نشود”.

تعدادی از دانش آموزان بهایی نیز در واکنش به اظهارنظر وزیر آموزش و پرورش با در دست گرفتن شعارنوشته هایی خواهان پایان دادن به آزار و اذیت دانش آموزان بهایی شدند. این دست نوشته ها حاوی نوشته هایی از این دست بودند:
“من یک دانش آموز بهائی در ایران هستم و در خطر اخراج از مدرسه بخاطر اعتقادم!

تحصیل حق همگانی است!

صدق و راستی اساس فضائل انسانی است از من نخواهید که راستگو نباشم و دروغ بگویم! تفتیش عقاید ممنوع است!

به “آزار و اذیت دانش آموزان بهائی” در ایران پایان دهید!”.

در حالی که ساعاتی بیشتر از اظهار نظر محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نگذشته بود، وی با انتشار توئیتی متناقض در صفحه شخصی خود نوشت: “آموزش رایگان و با کیفیت حق همه کودکان است. نباید کسی به سبب داشتن عقیده‌ای از حق تحصیل در مدرسه محروم ‌شود. نباید کسی در مدرسه اجازه تفتیش عقاید داشته باشد. نباید فرقه‌های غیرقانونی در مدرسه تبلیغ شوند. مدرسه جای تربیت حق‌مدارانه و آموزش قانون‌گرایانه است”.

این اظهار نظر متناقض وزیر آموزش و پرورش واکنش محمود صادقی، نماینده مجلس را نیز به دنبال داشت.

وی با انتشار توئیتی با اشاره به صحبت های اخیر وزیر آموزش و پرورش گفت: “آقای وزیر! بالأخره نظر شما کدام است؟ این توییت یا آن مصاحبه؟!”.
همچنین “پیام ولی” شهروند بهایی که بیش از ۱۰ سال تلاش وی جهت فک پلمب واحد صنفی اش که به دلیل باور به دیانت بهایی پلمب شده بی نتیجه مانده است با انتشار ویدئویی نسبت به اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان داده است.

پیام ولی که خود نیز دارای دو فرزند محصل است در بخشی از این ویدئو خطاب به وزیر آموزش و پرورش می گوید: “گفته‌اید که اگر دانش‌آموزان بگویند جزو ادیان دیگر هستند از ادامه تحصیل محروم می‌شوند، آیا این یک آپارتاید مذهبی نیست؟ اگر دانش‌آموزان بهایی صادق باشند، به دلیل صداقت و راستگویی باید از تحصیل محروم شوند؟ چگونه صادق بودن جرم انگاری شده است؟”.
در ادامه نقض سیستماتیک حقوق بشر علیه پیروان آیین بهایی بخصوص حق تحصیل که تعداد یی شماری از شهروندان ایران را تاکنون قربانی خود کرده است، لازم به یادآوری است روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه ۹۸، برنا پیراسته، دانش آموز بهایی مقطع دبیرستان در سمنان از ثبت نام در محل تحصیل پیشین خود محروم شد. هرچند اداره آموزش و پرورش سمنان، این اقدام را به دلیل اعتراض خانواده دو تن از دانش آموزان این مدرسه عنوان کرده است با این حال همزمانی این محرومیت با انتصاب محسن حاجی میرزایی، به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش و اظهارات اخیر وی باعث به وجود آمدن این شائبه شده است که ممانعت از ثبت نام وی در ارتباط با تصمیمات و اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش بوده است.

علیرغم نص صریح قانون اساسی، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند. با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، گاها از تحصیل این شهروندان در مقاطع تحصیلی پایین تر نیز به بهانه‌های مختلف جلوگیری می شود.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی و به خصوص محروم کردن شهروندان بهایی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.