بازداشت حافظ عطالله سیریازهی, فعال مذهبی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی

حقوق بشر در ایران – روز جاری, “حافظ عطالله سیریازهی”, شهروند اهل سنت و مدرس حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون واقع در شهرستان سرباز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ, امروز دوشنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۸, “حافظ عطالله سیریازهی”, شهروند اهل سنت و از مدرسان حوزه علمیه و مسئول تدارکات منبع العلوم کوه ون از توابع شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان در حالی که در خیابان در حال تردد بود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بنقل از یک منبع مطلع, صبح روز جاری, “حافظ عطاالله سیریازهی”, هنگامی که از جایگاه سوخت ایرانشهر خارج شد توسط دو خودروی پژو متوقف گردیده و وی را با همراه خودرویش با خود بردند.

این منبع مطلع همچنین گفت؛ با توجه به نوع بازداشت صورت گرفته بر علیه این شهروند اهل سنت احتمال بازداشت وی توسط ارگانهای امنیتی دور از ذهن نیست.

از دلایل بازداشت و یا حتی اتهامات احتمالی و محل نگهداری حافظ “عطالله سیریازهی” تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است, حوزه علمیه منبع العلوم کوه‌ ون یکی از مدارس دینی قدیمی در استان سیستان و بلوچستان است که در شهرستان سرباز واقع شده است.

همچنین بازداشت خودسرانه افراد و عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیمصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

سرکوب شهروندان اهل سنت در ایران و بیان اتهامات امنیتی بر علیه این دسته از شهروندان از جمله موارد ناقض حقوق بشر و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده در ایران است و در اسناد بین المللی حقوق بشر در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیمصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است.

اعمال محرومیت بر شهروندان اهل سنت در انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

اعتراف گیری اجباری به ضرب و شتم و تهدید بر افراد از جمله مصدایق بارز نقض اسناد بین المللی حقوق بشر و همچنین میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی میباشد. در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به صراحت کلام بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است.