رژیم ایران، بزرگترین سرکوبگر آزادی دینی

aghaliyat

گزارش کمیسیون بین‌المللی آزادی دینی :به گزارش کمیسیون بین‌المللی دوحزبی آزادی دینی آمریکا، آزادی دینی در خاورمیانه محدود است؛ این گزارش رژیم جمهوری اسلامی  را در میان این کشورها حائز بدترین شرایط دانسته است. این گزارش که به پرزیدنت اوباما ارائه شده است از کشورهای زیادی مثل مصر، عربستان سعودی، عراق، کره شمالی و چین نام می‌برد اما ایران را بیش از همه کشورها به خاطر سرکوب ادیان غیراسلامی محکوم می‌کند. این گزارش می‌گوید، از زمانی که محمود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری رسیده خواستار توقف گسترش آزادی مسیحیان شده است. سناتور مارک کرک به فاکس‌نیوز گفت: “جهان باید نسبت به افزایش تحت تعقیب قرار گرفتن اقلیت‌های دینی در ایران هشیار باشد. من از دولت می‌خواهم تعدادی از شخصیت‌های ایرانی را به عنوان ناقضان حقوق بشر اعلام کند؛ از جمله آن قاضی که شهروند و کشیش آمریکایی سعید عابدینی را به زندان محکوم کرده است.”

او به پرونده سعید عابدینی کشیش آمریکایی اشاره می‌کرد که بدون طی کردن روند مقتضی بخاطر فعالیتش در کلیساهای خانگی به هشت سال زندان محکوم شده است.

فقط مسیحیان نیستند که بخاطر اعتقاداتشان تحت فشار قرار می‌گیرند. تشدید عقاید ضدیهود با حمایت دولت مورد انتقاد شدید این گزارش قرار گرفته است. این گزارش می‌گوید: “تشدید ضدیهودیگری و تکرار کتمان هولوکاست توسط مسئولان ایران نگرانی جامعه یهودی این کشور را افزایش داده است. از زمان انقلاب اسلامی بسیاری از اقلیت‌های دینی از ترس تحت تعقیب قرار گرفتن از کشور گریخته‌اند.”

وحید وحدت‌حق، یک متخصص اروپایی در امور ایران که در مورد تحت تعقیب قرار گرفتن مسیحیان، بهائیان و یهودیان در جمهوری اسلامی مطالب زیاد نوشته به فاکس نیوز گفت این گزارش مهم است چون خواستار توسعه و بسط برنامه های صدای آمریکا و رادیو فردا برای باز کردن جامعه بسته ایران شده است.

وی که یک ایرانی ـ آلمانی است تلاش این گزارش در پیشنهاد استفاده از آزادی اینترنتی برای مقابله با محدودیت مذهبی در ایران را ستود. این گزارش پیشنهاد داده تا احتمالا از طریق ماهواره برای مردم ایران سرویس پست الکترونیکی فراهم آید تا بدون شنود بتوانند ارتباط برقرار کنند.

این گزارش از جان کری وزیر امورخارجه آمریکا خواسته است تا نام کشورهای برمه، چین، اریتره، کره شمالی، عربستان سعودی، سودان و ازبکستان را در فهرست کشورهای با نگرانی خاص در مورد سرکوب آزادی دینی قرار دهد. این گزارش هفت کشور دیگر را نیز حائز شرایط قرار گرفتن در این فهرست دانسته است: مصر، عراق، نیجریه، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ویتنام.

دوایت بشیر، معاون سیاست گذاری کمیسیون بین‌المللی آزادی دینی آمریکا گفت: “در میان پنج کشوری که بیشترین کمک‌ها را از آمریکا دریافت می‌کنند سه مورد ـ مصر، عراق و پاکستان ـ– کشورهایی هستند که این کمیسیون آنها را برای قرار گرفتن در فهرست کشورها با نگرانی خاص به خاطر نقض ادامه‌دار آزادی دینی پیشنهاد می‌کند. با این وجود وزارت امورخارجه به دلیل منافع استراتژیک از این سه کشور نامی نبرده است.”

روز / فاکس نیوز – ۷ مه ۲۰۱۳