بازداشت فرید مقدم زیرکی, شهروند بهائی ساکن بیرجند

حقوق بشر در ایران – طی هفته گذشته, “فرید مقدم زیرکی”, شهروند بهائی ساکن بیرجند, توسط توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸, “فرید مقدم زیرکی”, از شهروندان بهائی ساکن بیرجند, توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد. همزمان با بازداشت این شهروند بهائی اداره کل اطلاعات استان خراسان جنوی بدون اشاره به نام هیچ فردی از بازداشت یک شهروند بهائی که در زمینه های اقتصادی در راستای تشدید تحریمها که بنا به گفته این رسانه حکومتی فرد مذکور از “فرقه ضاله” بود خبر داده بود.

بنقل از یک منبع نزدیک به این شهروند بهائی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ ماموران اداره اطلاعات بیرجند در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸, پس از بازداشت فرید مقدم زیرکی, این شهروند بهائی وی را به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند.

این منبع مطلع همچنین گفت؛ فرید مقدم زیرکی پس از بازداشت یک بار بصورت تلفنی از بازداشت خود توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان اطلاع رسانی کرد و از آن زمان تا به امروز دیگر هیچگونه تماسی با خانواده و نزدیکان خود نداشته.

بازداشت این شهروند بهائی در حالی صورت گرفت که گفته می شود که وی پیش از این و در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ پس از احضار به اداره اطلاعات بیرجند تحت بازجوئی قرار گرفته بود.

حقوق بشر در ایران, در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸, در گزارشی که بنقل از “تسنیم” از رسانه های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی خبر بازداشت “فرید مقدم زیرکی” را پیش از این گزارش کرده بود. در آن گزارش به هویت این شهروند بهائی اشاره نشده بود و رسانه فوق از وی با عنوان عنصر شاخص از “فرقه ای” کرده بود.

در آن گزارش, رسانه های داخلی ایران مدعی شده بودند که موفق به بازداشت فردی شدند که وی در زمینه فعالیتهای اقتصادی و بعنوان سرپل مرتبط با شبکه های ضد انقلاب که در راستای تحریم ها در استانهای “البرز” و “خراسان جنوبی” فعالیت داشته یاد کرده است!

در همان زمان ۲ تن دیگر از شهروندان بهائی ساکن کرج بنامهای روح الله زیبائی و ابوالفضل انصاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که کماکان از وضعیت این ۲ شهروند بهائی هم اطلاعی در دست نیست.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد که در این دو ماده بخه صراحت بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و همچنین تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی برای افراد چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید شده است.

بازداشت افراد و عدم بدون تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیمصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در اکثر موارد بازداشتهای فراقانونی و خودسرانه با اتهاماتی واحی و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده افراد و فقط در جهت پرونده سازی می باشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده است. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.