جلسه دادگاه توحید قریشی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات توحید قریشی، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج روز دوشنبه در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این جلسه دادگاه در ارتباط با پرونده ای است که اخیرا در زندان علیه وی مفتوح شده است. وی پیشتر نیز به دادگاه منتقل شده و به دلیل اعتراض آقای قریشی مبنی بر عدم رعایت حقوق قانونی‌ اش جلسه دادگاه به روز دیگری موکول شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۷ مردادماه ۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات توحید قریشی، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج برگزار شد.

این جلسه دادگاه که در روز گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی مقیسه برگزار شده است در ارتباط با پرونده ای بوده که توسط وزارت اطلاعات و در زندان علیه وی گشوده شده است.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “در جریان جلسه دادگاه توسط قاضی مقیسه اجازه دفاع به آقای قریشی داده نشده و با تهدید از جانب قاضی همراه بوده است. قاضی مقیسه و نماینده دادستان هیچگونه مدرکی در ارتباط با اتهامات مطروحه نداشته اند با این حال تهدید شده است که بارها با احکام دیگر مواجه خواهد شد و گفته شده است که مستحق مرگ است”.
در تاریخ ۱۹ خردادماه وحید قریشی را جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه در پرونده‌ای که وزارت اطلاعات علیه وی تشکیل داده است به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران منتقل کردند، اما وی به دلیل عدم رعایت حقوق قانونی‌اش مبنی بر ابلاغ قبلی تاریخ برگزاری دادگاه به وی و وکیلش و همچنین کارشکنی دادگاه در پذیرش وکیل، از پاسخگویی به سوالات دادگاه خودداری کرده بود.

لازم به ذکر است توحید قریشی و حمزه درویش، دو زندانی سنی مذهب که از روز ۱۸ خردادماه از زندان رجائی شهر کرج به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده بودند، روز پنجشنبه ۲۳ خردادماه ۱۳۹۸، پس از ۶ روز به زندان رجائی‌شهر کرج بازگردانده شدند.

توحید قریشی در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه سال ۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک سال پس از آن نیز محاکمه شده و ابتدا به ۱۰ سال و در دادگاه تجدید نظر به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم این زندانی اندکی بعد با تجمیع احکام به حدود ۴ سال قابل اجرا کاهش یافت.

توحید قریشی پیشتر در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷ از زندان رجایی‌شهر به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شده بود. خانواده توحید قریشی در آذرماه همان سال پس از چهار ماه بی خبری از وضعیت این زندانی و پیگیری‌ها و مراجعات فراوان به دادسرای اوین، بدون پاسخ و با رفتارهای توهین‌آمیز مواجه شده و موفق به ملاقات با وی نشدند. وی در آن زمان در حالی از تماس با خانواده خود محروم بود که مسئولان قضایی مدعی می‌شدند توحید قریشی ممنوع‌الملاقات است. اکنون نیز نهادهای امنتیی در حالی یک پرونده جدید علیه این زندانی گشوده‌اند که ماه‌های پایانی محکومیت خود را پشت سر می‌گذاشت.