خانواده زندانیان اعتصاب کننده؛ مرگ در یک قدمی عزیزانمان است

خانواده زندانیان اعتصاب کننده؛ مرگ در یک قدمی عزیزانمان استنزدیک به صد روز از اعتصاب غذای مهدی خزعلی، کسری نوری و صالح مرادی می گذرد .
پیگیری های خانواده این زندانیان به مراجع قضایی برای نجات جان عزیزان خود تاکنون بی حاصل بوده است.
همسر صالح مرادی با اشاره بی نتیجه بودن ملاقاتشان با دادستان کل استان فارس به “جرس” می گوید: “امروز دادستان کل استان فارس را ملاقات کردیم و متاسفانه بدون نتیجه برگشتیم. وقتی مشکلات عزیزان خود و اینکه جانشان در خطر است را برای ایشان گفتیم، تنها پاسخ دادند که در حد او نیست که به مقامات تهران ارجاع دهد. ایشان هیچ اعتنایی به حرف های ما نکرد و ما در حال حرف زدن بودیم که گوشی‌اشان زنگ خورد و بدون هیچ اعتنایی اتاق را ترک کردند. البته اینگونه برخوردها نوعی بی احترامی به خودشان است و شخصیت‌شان را زیر سوال می برند. ما تهران هم رفتیم اما آنجا هم کسی جواب ما را نمی دهد. ما به عنوان شهروند این کشور به چه کسی باید مراجعه کنیم و این مشکلات را مطرح کنیم؟”
وی ادامه می دهد: “من به دادستان گفتم مگر ما در یک کشور اسلامی زندگی نمی کنیم؟ مگر مسلمان نیستیم؟ مگر در دین ما استراق سمع حرام نیست؟ پس چرا تمام مکالمات ما را ضبط و شنود می کنید؟ تمام صحبتهای شخصی و خانوادگی من با خواهرم را ضبط کرده اند. این چه کشور اسلامی است که نصف شب به خانه ای که زن و دختر در آن هست بریزند و بچه های کوچک ما بترسند. خدا شاهد است مامور اطلاعات به اتاق خواب آمده و توی رختخواب ایستاده بود و وقتی از او خواستم کنار برود، می خندید و مسخره می کرد. همان موقع گفتم شما ادعا می کنید که دینتان اسلام است آیا این رفتارها اسلامی است؟ بدون اجازه وارد حریم شخصی شهروندان می شوید و اینگونه رفتار می کنید.”
خانم مرادی تصریح می کند: “من شنبه گذشته یک ملاقات کابینی با همسرم داشتم و وضیت بسیار ناراحت کننده ای داشت. حدود سی، سی و پنج کیلو وزن کم کرده بود و بسیار رنگ پریده و ضعیف بود. هشتاد و دو روز همسرم و آقای نوری در اعتصاب غذا هستند و شرایط جسمانی بسیار وخیمی دارند. بینایی و شنوایی خود را دارند از دست می دهند و تمام سیستم بدنشان بهم ریخته است.همچنان هم تاکید بر ادامه اعتصاب خود دارند و می گویند ما نمی توانیم چشم خود را بر روی ظلمی که به برادران وکیل خود در بند امنیتی اوین می شود ببندیم.
خانم یداللهی مادر کسری نوری نیز با ابراز ناراحتی و نگرانی خاطرنشان می کند: “وضعیت خطرناک عزیزان ما با هشتاد و دو روز اعتصاب غذا نیازی به گفتن ندارد. از هر پزشکی بپرسید می گوید شرایط کسانی که نزدیک به سه ماه در اعتصاب غذا هستند چقدر بحرانی و خطرناک است. پیگیری های ما که به هیچ نتیجه ای نرسیده است، از جامعه پزشکی می خواهیم این شرایط خطرناک را برای مسئولین تشریح کنند تا شاید درک کنند که جان اینها خطر است. از جوامع بین المللی و نهادهای حقوق بشر هم می خواهیم صدای ما به گوش همه برسانند.”
کسری نوری و صالح مرادی به دلیل اعتراض به انتقال هفت تن از وکلای زندانی دراویش از بند ۳۵۰ به ۲۰۹ زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خواهان برگرداندن وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور به بند عمومی زندان اوین بوده که هنوز به درخواست این دو درویش پاسخی داده نشده است و همچنان مدیران سایت مجذوبان نور بیش از ۶۰ روز است که در سلول‌های انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند.
همسر مرادی اضافه می کند: “فقط به ما تکرار می کنند که مصاحبه و خبررسانی نکنید. پیش هر مسئولی که می رویم می گویند شما اشتباه می کنید که مصاحبه می کنید. تهدید می کنند که اگر از شرایط آنها حرف بزنیم ملاقات ها را هم قطع می کنند و آنها را به زندان اوین منتقل می کنند. این در حالی است که ما حدود یکسال و نیم تمام این شرایط را تحمل کردیم و مصاحبه نکردیم اما هیچ تغییری در وضعیت عزیزانمان ایجاد نشد بلکه فشارها را هم بیشتر کردند. ما دراویش به راه خود ایمان داریم و افتخار می کنیم که درویش هستیم. برخلاف این آقایان که همه کارشان برای پول است و ریا می کنند. در زندان هم با افتخار سرمان را بالا می گیریم که همسرمان درویش هستند.”
همسر صالح مرادی با تاکید بر مسئولیت وزارت اطلاعات و قاضی صلواتی در این بی عدالتی ها می گوید: “همسرم و آقای کسری نوری زمانی‌که در اعتصاب خشک بودند چند بار بی هوش شدند و آنها را بهداری منتقل کردند. بعد وقتی که خانواده های وکلای دروایش و بیست و دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ از آنها درخواست کردند اعتصاب خود را بشکنند آقایان مرادی و نوری هم به احترام آنها اعتصاب غذای خشک را شکاندند و اعتصاب تر را آغاز کردند. الان هم سلامتشان در خطر است و اگر اتفاقی برای آنها بیافتد در درجه اول وزارت اطلاعات مقصر است. تمام این بلاها را اطلاعات بر سر ما آورده است. حتی به وکلای دربند دروایش گفته بودند که بگویند اینها از دراویش نیستند و یک گروه مستقلی هستند و به دراویش ارتباطی ندارند. ببنید تا کجا پیش رفته اند! بعد هم قاضی صلواتی مقصر است زیرا پرونده وکلای تهران دست او است اما هیچ کاری انجام نمی دهد.”

فرزند مهدی خزعلی: وضعیت جسمانی پدرم در خطر است.
مهدی خزعلی زندانی سیاسی دور جدید اعتصاب غذای خود را از یکشنبه ۱۰ دی ماه ۹۱ آغاز کرد و امروز ۹۹ روز است که در اعتصاب غذای تر است.
محمد صالح خزعلی، فرزند مهدی خزعلی با تاکید بر شرایط وخیم جسمانی پدرش می گوید: “بسیار شرایط نگران کننده ای دارد و چند روز پیش فشارش روی پنج و ضربان قلبش روی سی و هفت بوده و او را به بهداری منتقل کردند و سرم به او وصل کردند و دوباره به سلول برگردانند. نگرانی ما هم زمانی زیاد می شود که پدر سابقه بیماری قلبی دارد. پیگیری هم که می کنیم می گویند اطلاعات یک نامه داده که تا تاریخ پایان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری برای انجام تحقیقات او را در زندان نگه دارند. از تمام ابزارها از جمله گزارش دروغ و قطع ارتباط اعضای خانواده پدر با او برای ایزوله نگه داشتن او استفاده می کنند.”
وی می افزاید: “در تمام پیگیری ها به این نتیجه ختم می شود که این شرایط تنها با دستور مستقیم رهبری پایان پیدا می کند. اما متاسفانه همانطور که به پدر بزرگم اطلاعات غلط می دهند که پدرم در اعتصاب نیست، به رهبری هم حتما اینگونه شرایط را دروغ توضیح می دهند. اینگونه به دروغ گزارش می دهند که پدرم برانداز است . خیلی هم تلاش کردیم با رهبری یا آقازاده ملاقات داشته باشیم اما موفق نشدیم. پدر هم بر اعتصاب خود مصم است و تا آزادی به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.”
مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و مدیر انتشارات حیان و فرزند آیت الله خزعلی( از اعضای مجلس خبرگان) است که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ چندین بار دیگر دستگیر شده است. این فعال سیاسی آخرین بار در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ در سرای اهل قلم بازداشت شد.