تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی
گردآوری داده : هادی درتومی– محمدحسین ملائی برزی– محمد آفتابی
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان تیر ماه ۱۳۹۸ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیادهخواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بهصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. بااینحال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بهجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه 3 تیرماه 1398، عبدالباقی سعیدی، روحانی اهل سنت طی تماسی تلفنی برای مورخ 9 تیرماه به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ, روز پنجشنبه 5 تیر ماه 1398, مولوی دوست محمد رئیسی, امام جمعه نصیرآباد واقع در شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان پس از احضار از سوی اداره اطلاعات این شهر به مدت طولانی تحت بازجوئی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، جمعی از بستگان زندانیان زندان زابل از ممانعت مسئولان این زندان برای برگزاری نماز جماعت زندانیان اهل سنت خبر دادند. طی روزهای گذشته زندانیان اهل سنت زندانهای زابل و سیرجان از برگزاری نماز جماعت محروم شده اند. گفته می شود این ممانعت ها به همراه برخورد خشونت آمیز، برای تحت فشار قرار دادن این زندانیان توسط مقامات بالاتر صورت گرفته است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, ظهر روز یکشنبه 16 تیرماه 1398, حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب, محبوس در سالن 21 اندرزگاه 7 زندان رجائی شهر کرج, به اندرزگاه 8 که بند موسوم به بند وزارت اطلاعات در این زندان منتقل و بیش از 3 ساعت از سوی یک نفر بازجوی اداره اطلاعات رشت و فردی دیگر از بازجویان وزارت اطلاعات تهران تحت بازجوئی قرار گرفت. محور بازجوئی پیرامون نامه های منتشره اخیر از این زندانی عقیدتی که در آن بر محرومیت از حقوق شهروندی خود تاکید می کند صورت گرفته بود.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، از وضعیت “عبدالصمد تمبرزهی” جوان 24 ساله زرآبادی که در مهرماه 97 توسط اطلاعات سپاه به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت های مذهبی” بازداشت شده، هیچ اطلاعی در دست نیست. منابع آگاه در این باره به کمپین فعالین بلوچ گفتند: “عبدالصمد تمبرزهی پس از 4 ماه بازداشت در بازداشتگاه سپاه و زندان مرکزی زاهدان در بهمن 97 به زندانی در کرج منتقل شد و از زمان انتقال او هیچ اطلاعی از وضعیت عبدالصمد در دست نداریم”.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه 19 تیرماه 1398, توحید قریشی, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در سالن 21 اندرزگاه 7 زندان رجائی شهر کرج به همراه محمد مقیمی وکیل مدافع این زندانی عقیدتی, پس از حضور در محل شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست “محمد مقیسه” به وکیل وی اطلاع داده شد که جلسه دادرسی به تاریخ رسیدگی 7 مردادماه 1398 موکول شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه 25 تیرماه 1398, حسن رشیدی, زندانی عقیدتی سنی مذهب, محبوس در سالن 21 اندرزگاه 7 زندان رجائی شهرکرج که از بابت اتهام “عضویت در گروههای معاند نظام” تا به امروز بیش از یک سوم مجموع محکومیت حبس 5 ساله خود را سپری کرده در پی عدم رسیدگی به تقاضای آزادی مشروط وی از سوی مسئولان قضائی در اعتصاب غذا بسر می برد.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از فعالان حقوق بشر ترکن صحرا, روز جمعه 28 تیرماه 1398, امجد آخوند نظری, روحانی اهل سنت, ساکن روستای قره بلاغ واقع در منطقه ترکن صحرا از توابع استان گلستان, با توجه به ممانعت نیروهای امنیتی برای خروج از کشور از سفر حج بازماند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالصمد رخشانی صاحب کتاب فروشی مکی زاهدان پس از احضار به وزارت اطلاعات تا این لحظه به منزل باز نگشته و خانواده از وی بی اطلاع است. بستگان وی از احتمال بازداشت وی خبر دادند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه 26 تیرماه 1398, زندانیان عقیدتی سنی مذهب, محبوس در سالن 36 اندرزگاه 10 زندان رجائی شهر کرج که جمعیتی بالغ بر 35 نفر هستند به دلیل آنچه که عدم موافقت مسئولان این زندان برای در اختیار قرار دادن سالنی با امکانات مناسب به آنها و از سوی دیگر به علت مشکلات فراوانی همچون؛ ” کوچک بودن محیط اتاقها”, “محرومیت از حق تماس تلفنی” و “عدم تخصیص زمان کافی برای هواخوری” و سایر محرومیتها از حقوق شهروندی خود دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زدند.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز سه شنبه 25 تیرماه 1398 مولوی عبدالصمد رخشانی توسط وزارت اطلاعات زاهدان احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت. نامبرده پیشتر نیز چند بار احضار و بازجویی شده است ، یک منبع آگاه در این باره گفت: مولوی عبدالصمد رخشانی در زاهدان صاحب کتاب فروشی مکی است. وی افزود: ماموران اداره اطلاعات از وی درخواست کردند کتابخانه خود را تعطیل کند یا از فروش کتابهای عقیدتی اهلسنت خوداری کرده، در غیر اینصورت وی را تهدید به عواقب خطرناک نسبت به فعالیت هایش کردند.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
گزارش آماری | ||
احضار و بازجویی | 4 مورد | |
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی | 2 مورد | |
بازداشت و بیخبری | 1 مورد | |
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده | 2 مورد | |
منوعیت خروج از کشور | 1 مورد | |
شکنجه یورش ، تهدید زندانیان | 3 مورد | |
محرومیت از حق ملاقات و سایر حقوق زندانیان | 35 مورد | |
اعتصاب | 36 مورد | |
جمع کل موارد نقض | 84 مورد | |
**************************************************************************************************
بهاییان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. بااینحال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان بهطور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند بهطور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه 6 تیر ماه 1398, علیرغم گذشت بیش از 50 روز از بازداشت اردشیر فنائیان، بهنام اسکندرانی و یلدا فیروزیان، 3 تن از شهروندان بهائی ساکن سمنان توسط ماموران اداره اطلاعات در این شهر و انتقال آنها به بازداشتگاه این ارگان امنیتی با توجه به دستور دستگاه قضائی کماکان خانوادهای این افراد از ملاقات و یا هرگونه تماس تلفنی با این افراد محروم هستند. با توجه به پیگیریهای صورت گرفته از سوی خانوادههای این افراد هیچگونه پاسخ مشخصی از ارگانهای امنیتی و قضائی به آنها داده نشده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه 6 تیرماه 1398، مامورین اداره اماکن کرج با حضور در یکی از مراکز نگهداری سالمندان در گلشهر کرج که متعلق به بهاییان است سعی در پلمب محل داشتند. گفته می شود این محل که بیست سال گذشته را با کسب مجوز و تاییدیه رسمی از اداره بهزیستی جهت نگهداری از سالمندان بهایی ناتوان و معلول در حال کار بوده است، در سالهای اخیر به دلیل بهایی بودن مسئولین آن از تمدید مجوز فعالیت آن خودداری شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد طی ابلاغیه ای به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد. وی پیشتر به دلیل فعالیت در فضای مجازی تحت عناوین مختلف در دادسرای یزد تفهیم اتهام شده بود. این شهروند بهایی پس از تفهیم اتهام به زندان یزد منتقل شده و پس از دو روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه 15 تیرماه 1398, بهمن صالحی, فیروز احمدی, خلیل ملاکی, سهراب ملاکی, شیدا عابدی, سیمین محمدی, بیژن احمدی, مریم مختاری و ساغر محمدی, 9 تن از شهروندان بهائی ساکن بیرجند از توابع استان خراسان جنوبی, طی حکمی از سوی شعبه 2 دادگاه انقلاب این شهر از سوی مستشار “حجت نبوی” هر یک به تحمل 6 سال حبس تعزیری محکوم شدند. در طی روند دادرسی این شهروندان بهائی با استناد به تبصره ماده 48 آئین دادرسی کیفری از حق انتخاب وکیل محروم بودند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، حکم دادگاه تجدیدنظر معین محمدی شهروند بهایی ساکن یزد به وی ابلاغ شد. بر اساس این دادنامه که توسط شعبه 11 دادگاه تجدید نظر استان یزد صادر و ابلاغ شده است معین محمدی از اتهام “عضویت در گروه های مخالف نظام” تبرئه و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال تحمل کیفر در سطح شهر یزد و در مسیر محل کار خود در شهرک صنعتی این شهر تحت نظارت سامانه الکترونیکی (دستبند یا پابند الکترونیکی) محکوم شد”.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه 16 تیرماه 1398, “نیلوفر حکیمی”, شهروند بهائی ساکن شیراز پس از احضار به دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهام جدید, با توجه به افزایش مبلغ قرار وثیقه صادره از بابت بازداشت قبلی 80 میلیون تومان به مبلغ وثیقه صادره برای این شهروند بهائی افزوده شد. در گزارشی دیگر همچنین در تاریخ 20 تیرماه 1398, “الهه سمیع زاده”, دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز هم پس از احضار به دادگاه انقلاب این شهر پس از تفهیم اتهام جدید, با توجه به افزایش مبلغ وثیقه صادره از بابت بازداشت قبلی مبلغ 60 میلیون تومان به مبلغ وثیقه صادره برای این شهروند بهائی هم افزوده شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, یکتا فهندژ سعدی, شهروند بهائی ساکن شیراز, طی حکمی از سوی شعبه 26 دادگاه تجدیدنظر استان فارس از کلیه اتهامات منتسبه تبرئه و برای وی قرار منع تعقیب صادر شد. این شهروند بهائی پیشتر توسط شعبه 2 دادگاه انقلاب شیراز بصورت غیابی به تحمل 11 سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه 12 تیرماه 1398، فرزاد همایونی، شهروند بهایی محبوس در زندان ویلاشهر اصفهان از این زندان آزاد شد.
روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری | ||
محرومیت از حق ملاقات و سایر حقوق زندانیان | 4 مورد | |
احضار و بازجویی | 3 مورد | |
محرومیت استفاده از وکیل و سایر حقوق زندانیان | 9 مورد | |
محاکمه | 13 مورد | |
ازادی زندانیان | 1 مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | 1 مورد | |
جمع کل موارد نقض | 30 مورد | |
**************************************************************************************************
مسیحیان
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا بهاجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمانداران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا بهکل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت بهواسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد میکند .
در این ماه
به گزارش محبت نیوز، نیروهای وزارت اطلاعات در بوشهر، ساعت 9 صبح دوشنبه دهم تیرماه 1398 (اول ژوئیه 2019)، به خانههای این شهروندان مسیحی حمله کردند، هشت نفر را بازداشت و پس از تفتیش منازل آنها کتابهای مقدس، جزوات مسیحی، نمادهای مسیحی از جمله صلیبهای چوبی، نقاشیها و تابلوها، چندین لپتاپ، موبایل و حتی، کارت و مدارک شناسایی آنها و کارتهای بانکی را ضبط و با خود بردند.
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه، 17 تیرماه، در مصاحبه با «یوناتن بتکلیا» نماینده مسیحیان آشوری، تلاش کرده واقعیتهای مربوط به رفتار و زندگی این نماینده بدسابقه که از دانه درشتهای سرکوب مسیحیان در ایران است را لاپوشانی کند و به همین بهانه به نوکیشان مسیحی نیز حمله کرده است.
به گزارش خبرنگار محبت نیوز، مسیحیت در خوزستان قدمتی به تاریخ این دیار دارد و سالیان سال مسیحیان و مردم این استان با همزیستی مسالمت آمیز در سرزمین آبا و اجدادی خود زندگی می کردند به گونهای که مرکز اهواز قدیم محل سکونت مسیحیان بوده است اما اکنون با توجه به مشکلاتی که برای آنها به وجود آمده است جز تعداد محدودی بقیه مهاجرت کرده اند و همینطور کلیساهای مسیحیان در استان خوزستان اکثرن یا مخروبه شدند و یا در برخی موارد تغییر کاربری داده اند.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سازمان ماده ۱۸, روز یکشنبه 16 تیرماه 1398, میلاد گودرزی، علیرضا نورمحمدی، شهاب الدین شاهی, امین خاکی و یعقوب ناطقی, 5 تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, که از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” از سوی شعبه 1 دادگاه انقلاب کرج متهم ردیف اول این پرونده به دلیل تکرار جرم به تحمل 14 ماه حبس تعزیری و سایر متهمان هر یک به تحمل 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند جهت اجرای حکم حبس به زندان مرکزی کرج منتقل شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سازمان ماده ۱۸, طی روزهای دوشنبه 24 و سه شنبه 25 تیرماه 1398, سام خسروی, مریم فلاحی, ساسان خسروی, مرجان فلاحی, خاتون فتح الله زاده, فاطمه طالبی و حبیب حیدری و پوریا پیما, 8 تن از نوکیشان مسیحی ساکن استان بوشهر که در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بودند پس از اتمام مراحل بازجوئی با تودیع وثیقه برای هر نفر 300 میلیون تومان بطور موقت آزاد شدند.
به گزارش محبت نیوز, روز شنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۸, سوادا آغاسر, شهروند مسیحی محبوس در بند ۷ زندان اوین با توجه به سپری کردن یک سوم مجموع محکومیت حبس و تائید در خواست آزادی مشروط از دادستان تهران و مسئولان قضائی از زندان آزاد شد. درخواست آزادی مشروط “سوادا آغاسر” تقریبا از حدود ۱ سال پیش تایید شده بود اما اجرا نمیشد و این زندانی مسیحی را با عدم اجرای درخواست مورد اذیت و آزار قرار می دادند.
روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری | ||
آغاز دوران محکومیت زندانیان | 5 مورد | |
جلوگیری از آزادی زندانیان با وجود اتمام دوره محکومیت | 1 مورد | |
بازداشت | 8مورد | |
آزادی با قرار وثیقه | 8 مورد | |
فرا فکنی و حاشیه سازی | 3مورد | |
تفتیش منزل | 8 مورد | |
ضبط وسایل | 8 مورد | |
جمع کل موارد نقض | 41 مورد | |
**************************************************************************************************
سایر پیروان ادیان
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز پنجشنبه 20 تیرماه 1398, حسین سپنتا, زندانی سیاسی زرتشتی, محبوس در زندان عادل آباد شیراز که در حال سپری کردن محکومیت حبس 10 ساله خود در این زندان می باشد به دلیل آنچه که ممانعت مسئولان قضائی و دادستان شیراز با تقاضای آزادی مشروط و یا اعطای مرخصی است دست به اعتصاب غذا زده و علیرغم گذشت بیش از 60 روز هیچگونه توجهی از سوی مسئولان زندان عادل آباد در جهت توجه به درخواست این زندانی سیاسی صورت نگرفته است و این زندانی سیاسی در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارد.
گزارش اماری
روند ستیز با سایر پیروان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق سایر پیروان در موارد ذیل نقض گردید.
مخالفت با مرخصی زندانیان | 1 مورد |
اعتصاب غذا | 1 مورد |
محرومیت از حقوق شهروندی | 1 مورد |
محرومیت از سایر حقوق زندانیان | 1 مورد |
مجموع موارد نقض | 4 مورد |