ممانعت از سفر حج یک روحانی اهل سنت از سوی نیروهای امنیتی

امجد آخوند نظری, روحانی اهل سنت, ساکن روستای قره بلاغ واقع در ترکمن صحرا در پی ممانعت نیروهای امنیتی از عزیمت به سفر حج بازماند.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از فعالان حقوق بشر ترکن صحرا, امروز جمعه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۸, امجد آخوند نظری, روحانی اهل سنت, ساکن روستای قره بلاغ واقع در منطقه ترکن صحرا از توابع استان گلستان, با توجه به ممانعت نیروهای امنیتی برای خروج از کشور از سفر حج بازماند.

براساس این گزارش, در حالی که کاروان حجاج ترکم صحرا آماده سفر حج بود در پی دخالت نیروهای امنیتی از سفر حج بازماند.

بنقل یک منبع نزدیک؛ وزارت اطلاعات از سفر “امجد آخوند نظری” به مراسم حج جلوگیری کرده و دلیل آن هم برگزاری نماز عید فطر بود که امسال همزمان با سایرافراد در تاریخ ۱۴ خردادماه سالجاری برگزار کرده بود، در حالی که حکومت ۱۵ خردادماه ۱۳۹۸ را به عنوان عید فطر اعلام کرده بود!

همچنین امجد آخوند نظری, با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده که در حال بازگشت به خانه هستند اما دلیل ممانعت از سفرش به حج را ذکر نکرده است.

سرکوب شهروندان اهل سنت در ایران و بیان اتهامات امنیتی بر علیه این دسته از شهروندان از جمله موارد ناقض حقوق بشر و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده در ایران است و در اسناد بین المللی حقوق بشر در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیمصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است.

اعمال محرومیت بر شهروندان اهل سنت در انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، شهروندان اهل سنت ایران در شهرهای بزرگ از داشتن مسجد برای عبادت محروم اند و برای برگزاری مراسم مذهبی از طرف حاکمیت دچار فشارهای متعددی هستند.

سرکوب شهروندان اهل سنت تنها بر این یک مورد خلاصه نمیشود. مولوی عبدالحمید امام جعه اهل سنت زاهدان همچنان از حق سفر در داخل ایران نیز محروم مانده است. آقای عبدالحمید که از چهرهای شاخص اهل سنت در ایران است در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در حال که قصد خروج از کشور برای حضور در یک مراسم مذهبی اهل سنت که از سوی بلوچهای مقیم قطر دعوت شده بود بعد از حضور در تهران طی تماسی که از سوی وزارت اطلاعات دریافت کرد از سفر وی به قطر ممانعت بعمل آمده بود.