فرزاد همایونی، شهروند بهایی از زندان ویلاشهر اصفهان آزاد شد

خبرگزاری هرانا – فرزاد همایونی، شهروند بهایی محبوس در زندان ویلاشهر اصفهان دقایقی پیش آزاد شد. آزادی این شهروند با سپری شدن یک سوم از دوران محکومیت و به صورت مشروط صورت گرفته است. وی به همراه ۳ شهروند بهایی دیگر در تاریخ ۱۵ دی ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۲۰ ماهه خود به این زندان منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۲ تیرماه ۹۸، فرزاد همایونی، شهروند بهایی محبوس در زندان ویلاشهر اصفهان از این زندان آزاد شد.

آزادی آقای همایونی روز جاری، پس از تحمل یک سوم از دوران محکومیت از زندان ویلاشهر اصفهان و به صورت مشروط صورت گرفته است.
شعبه ۲۳ دادگاه تجدید نظر استان اصفهان در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال جاری، حکم صادره در دادگاه بدوی علیه فرزاد همایونی و سه شهروند بهایی دیگر را عینا تائید و این حکم دو روز بعد به متهمان ابلاغ شده بود. طی حکم صادره در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان که در آبان‌ماه سال گذشته صادر شده بود سهراب نقی پور به ۵ سال حبس تعزیری و محسن مهرگانی، منوچهر رحمانی و فرزاد همایونی هر کدام به ۲۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

لازم به ذکر است که این چهار شهروند بهایی ساعت ۸ صبح روز ۱۵ دیماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منازل شخصی بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان منتقل شده‌اند.
فرزاد همایونی و سهراب نقی پور به همراه سه شهروند بهایی دیگر در فروردین ماه سال گذشته بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند. همچنین منوچهر رحمانی و محسن مهرگانی نیز پیشتر در بهمن ماه سال ۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در اردیبهشت ماه ۹۶ با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.