نماینده زرتشتیان در مجلس؛ ممنوعیت بکارگیری پرسنل از اقلیت های دینی در مهدهای کودک تبعیض آمیز است

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به محمد شریعتمداری، وزیر کار بخشنامه سازمان بهزیستی درباره ممنوعیت بکارگیری اقلیت های دینی در مهدهای کودک را تبعیض آمیز عنوان کرد و خواستار اصلاح آن شد. وی در نامه خود صدور چنین ابلاغیه ای را مخالف قانون اساسی کشور دانست.

 امروز دوشنبه ۱۳ خردادماه ۱۳۹۸، اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر کار خواستار اصلاح بخشنامه ممنوعیت پرسنل اقلیت‌های دینی در مهدهای کودک شد.

اختیاری در بخشی از نامه خود نوشته است: “آشکار است که این ابلاغیه، صراحتاً مخالف با قوانین کشور بخصوص بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی مبنی بر «رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی» است”.

وی همچنین اعلام کرده است: “در این رابطه با ریاست محترم بهزیستی کشور؛ جناب آقای دکتر وحید قبادی‌دانا مذاکره شد، ایشان ضمن ابراز تأسف از اتفاق پیش آمده، تاکید کردند که مشکل را برطرف می‌کنند”.

در بخش پایانی نامه می‌خوانیم: “اما متأسفانه تاکنون اقدامی ملموس و مؤثر مبنی بر رفع این تبعیض غیرقانونی برداشته نشده است، لذا شایسته است دستور فرمائید تا نسبت به ابطال این بند از بخشنامه اقدام و ترتیبی اتخاذ گردد تا دیگر شاهد اینگونه تصمیم‌های غیر انسانی و غیر اخلاقی برای پیروان ادیان الهی نباشیم”.

لازم به یادآوری است که طی روزهای گذشته سازمان بهزیستی کشور با صدور بخشنامه‌ای استخدام پرسنل از اقلیت‌های دینی در مهدهای کودک را ممنوع اعلام کرد. در این بیانیه آمده است که به کار گیری این افراد تنها در مهد کودک هایی مجاز است که به اقلیت های دینی اختصاص دارد.

این در حالی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها اقلیت‌های دینی یهودی، زرتشتی و مسیحی را به رسمیت می‌شناسد اما این قانون در دو اصل ۱۹ و ۲۰ بر رعایت حقوق تمام ایرانیان تاکید می‌کند: “مردم ایران از هر قوم و قبیله و که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود” و “همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند”.

سایر اقلیتهای دینی در ایران مانند بهائیان، بابیان، مندائیان، یارسان، ایزدیان، رائیلیان، بوداییان، هندوها و سیکها علیرغم داشتن پیروان، در قانون به رسمیت شناخته نشده‌اند. در این بین، آئین بهائی بزرگترین اقلیت دینی در ایران است که به رسمیت شناخته نمی‌شود.

نهادهای بین‌المللی بارها مقامات جمهوری اسلامی را به اعمال محدودیت‌های سختی برای پیروان مذاهب غیر از مذهب رسمی حکومت متهم کرده‌اند.