تداوم بازداشت و احراز هویت چندتن دیگر از شهروندان اهل سنت بازداشت شده در اهواز

در ساعات پایانی دوشنبه تعدادی از شهروندان عرب اهل سنت ساکن اهواز که در حال انجام مناسک مذهبی« نماز تراویح» در پی یورش ماموران قرارگاه سپاه پاسداران در این شهر بازداشت شده بودند. هویت چند تن از این افراد بازداشت شده احراز شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, در ساعات پایانی دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸, تعدادی از شهروندان عرب اهل سنت ساکن اهواز که در حال انجام مناسک مذهبی « ادای نماز تراویح» توسط ماموران قرارگاه ابوالفضل العباس سپاه پاسداران در اهواز بازداشت شدند. پس از گذشت چند روز حقوق بشر در ایران موفق به احراز هویت اسامی چند تن از این شهروندان شده است. عدنان سواری, عماد کعبی, کریم مرعی و یوسف کعبی هویت این افراد میباشد.

همچنین افراد بازداشت شده کماکان در بازداشت اداره اطلاعات سپاه بسر میبرند و از اتهامات و یا دلایل بازداشت این شهروندان تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی در دست نیست.

پیشتر از این و در خبری که حقوق بشر در ایران بازداشت این افراد را اطلاع رسانی کرده بود هویت سه تن از این شهروندان بنامهای“ابو مجتبی, محمد حیدری فرزند احیال از اهالی ملاشیه، علی سواری فرزند زغیر, سعدون مهدی” را احراز کرده بود.

بازداشت این شهروندان که گفته می شود در دسته ای پر تعداد بوده در حین برگزاری نماز تراویح و توسط قرارگاه ابوالفضل العباس وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

تراویح به نمازهائی در الهیات اهل سنت اطلاق می‌شود که این دسته از شهروندان در شب‌های ماه رمضان به صورت جماعت به برگزاری مناسک مذهبی خود می پردازند.

با توجه به اینکه در الهیات تشیع نماز تراویح بصورت جماعت را بدعتی در اسلام می‌دانند، نیروهای امنیتی در خوزستان در چند سال اخیر نسبت به برگزاری این نوع نماز در ماه رمضان برخورد امنیتی داشته‌اند.

سرکوب شهروندان اهل سنت در ایران و اعمال ممانعت در انجام مناسک مذهبی این دسته از پیروان ادیان از سوی ارگانهای امنیتی از جمله مصادیق بارز نقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز میباشد.

همچنین بازداشت خودسرانه و همچنین عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.