توقیف لوازم و ممانعت از کار برای یک شهروند بهائی ساکن کاشان

نیروهای امنیتی کاشان با یورش به منزل “حشمت الله احسانی”, شهروند بهائی اهل روستای مازگان کاشان, پس از ضبط کلیه لوازم مربوط به گلاب گیری به وی اعلام کردند که اجازه فعالیت در این زمینه شغلی را ندارد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸, “حشمت الله احسانی”, شهروند بهائی ساکن روستای مازگان کاشان که در زمینه گلاب گیری در این شهر فعالیت اقتصادی و شغلی میکند در پی یورش ماموران امنیتی, علاوه بر ضبط وسائل گلابگیری به وی اعلام شد که حق ادامه فعالیت شغلی در این زمینه را ندارد. گفته می شود که این شهروند بهائی مورد تهدید قرار گرفته که در صورت اطلاع رسانی در ارتباط با این موضوع از سوی نهادهای امنیتی با مشکل مواجه خواهد شد.

آقای احسانی در این روستا به شغل گلاب‌گیری مشغول بوده است. نیروهای امنیتی پس از ضبط لوازم مربوط به شغل این شهروند بهایی ضمن اعلام اینکه حق فعالیت شغلی ندارد وی را تهدید کرده‌اند که در صورت اطلاع رسانی رسانه ای در این خصوص از سوی نهادهای امنیتی تحت تعقیب قضائی قرار خواهد گرفت.
مازگان نام روستایی از توابع کاشان است که از دیرباز بسیاری از ساکنین آن را شهروندان بهایی تشکیل می دهند.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد. همچنی برخورداری شهروندان از حق دادرسی عادلانه توسط دادگاهی بی طرف از جمله موارد مورد تاکید در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.