معین محمدی, شهروند بهائی ساکن یزد با تودیع وثیقه آزاد شد

عصر روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸, معین محمدی، شهروند بهائی ساکن یزد، با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شده است. وی در دیماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی و در مسیر محل کار خود بازداشت و نهایتا در دادگاه انقلاب یزد به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، معین محمدی, شهروند بهائی محبوس در زندان یزد عصر روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. این شهروند بهائی در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ بهنگام خروج از خانه توسط ماموران امنیتی یزد بازداشت شده بود. با ارجاع پرونده معین محمدی به دادگاه و برگزاری دادگاه, این شهروند بهائی از سوی دادگاه انقلاب یزد مورد محاکمه قرار گرفت و به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. در زمان بازداشت معین محمدی در تاریخ ۱۹ دی ماه سال گذشته, خانواده وی که متوجه شده بودند آقای محمدی به محل کارش نرسیده است پیگیر موضوع شده و پس از چند ساعت متوجه بازداشت او شده بودند.

گفتنی است پیش از بازداشت وی نیروهای امنیتی به منزل او رفته و علاوه بر تفتیش منزل ایشان منزل پدر آقای محمدی را نیز تفتیش کردند؛ در صورتی که حکم بازرسی منزل مربوط به منزل خود معین محمدی بوده است. مامورین پس از تفتیش کامل منازل، موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تعدادی از کتب و وسایل شخصی را نیر با خود برده بودند.
برخی خبرها حاکی از آن است که این شهروند بهائی در ارتباط با مسائل محیط زیستی فعالیت می‌کرده با این حال از دلایل بازداشت و اتهامات وی تا لحظه تنظیم گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد. همچنین سرکوب فعالان مدنی ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد که بر حق آزادی بیان برای فر فرد تاکید دارد.