محمدعلی طاهری, بنیانگذار عرفان حلقه آزاد شد

امروز سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸, محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین با توجه به اینکه در مرخصی بسر می برد آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، محمد علی طاهری، بنیانگذارعرفان حلقه و زندانی محبوس در زندان اوین آزاد شد. روز دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ رای دادگاه تجدید نظر مبنی بر تجمیع احکام صادره علیه آقای طاهری این و اعمال اشد مجازات صادر و با توجه به سپری کردن حدود ۸ ماه حبس بیش از مدت محکومیت رسما آزاد شد. لازم به ذکر است که محمدعلی طاهری در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۹۷ به مرخصی اعزام شده بود.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت: “روز گذشته حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شد و بر اساس این حکم دادنامه‌های قطعی که سابقا صادر شده بودند نقض و ضمن تجمیع احکام صادره و اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و همچنین اعمال ماده ۵۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری مجازات اشد به اجرا درآمد”.
این منبع مطلع در ادامه گفت: “بر اساس مواد اعمال شده در دادنامه صادره، محکومیت آقای طاهری از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و محکومیت مجدد وی در زمان حبس از بابت “افساد فی الارض” به پنج سال حبس تعزیری دیگر که هر دو به طور جداگانه و عینا به تائید رسیده بودند نقض و در حکم واحد از بابت مجازات اشد به هفت سال و نیم حبس تعزیری تبدیل شد”. با توجه به اینکه به مدت زمان تحمل حبس و با احتساب ایام بازداشت قبلی محمدعلی طاهری حدود ۸ ماه بیش از میزان محکومیت بوده است روز جاری وی بصورت رسمی از زندان اوین آزاد شده است.

محمد علی طاهری در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال ۹۷ به مرخصی اعزام شده و با صدور قرار از امروز سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ به صورت رسمی آزاد است.

محمد‌علی طاهری از سال ۱۳۹۰ توسط اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌ اتهام «توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شد ولی این حکم از سوی دیوان عالی کشور نقض و به ۵ سال زندان کاهش یافت. حکم ۵ سال حبس این زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، به پایان رسیده بود، اما مجددا در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۶ با اتهامات: “افساد فی الارض” توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

با اعتراض وکلای محمدعلی طاهری به حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب پرونده این زندانی عقیدتی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده بود. محمود علیزاده طاباطبائی که وکالت پرونده محمد علی طاهری را برعهده داشت در مصاحبه با رسانه های داخلی ایران, خبر از برگزاری دادگاه تجدیدنظر محمدعلی طاهری در تاریخ ۱۰ مرداد ماه سالجاری داده بود.