آزادی آتوسا احمدآئی, شهروند بهائی با قرار وثیقه

امروز چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷, آتوسا احمدآئی رفسنجانی، شهروند بهائی ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۷، آتوسا احمدآئی رفسنجانی شهروند بهائی ساکن تهران که در تاریخ ۳۰ دی‌ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی خود بازداشت شده بود.با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. خانم احمدآئی در تاریخ ۳۰ دی‌ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و سپس به سلول‌های انفرادی در بند ۲۴۱ زندان اوین که متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه است منتقل شده بود. این شهروند بهائی پس از بازداشت به صورت رسمی در بازپرسی به “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت کشور ” متهم شده است.

آتوسا احمدآئی در تاریخ ۶ اسفندماه سالجاری از بند ۲۴۱ به بند عمومی زنان در زندان اوین منتقل شد و تا ۴۳ روز پس از بازداشت به وی اجازه تماس یا ملاقات با خانواده داده نشده بود. خانواده خانم احمدآئی در تاریخ ۱۲ اسفندماه موفق به ملاقات کابینی با وی شده بودند.

بازداشت آتوسا احمدآئی در حالی صورت گرفته بود که پدر این شهروند بهائی به دلیل سکته مغزی قادر به اداره امور شخصی خود نیست و خانم احمدآئی از وی پرستاری میکرد.

شهروندان بهائی در ایران با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنیندیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد.