آزادی دو تن از شهروندان بهائی ساکن یزد/ تصویر

روز شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷, مهران بندی امیرآبادی و مهران اسلامی امیرآبادی، دو تن از شهروندان بهائی ساکن یزد، از زندان این شهر آزاد شدند.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۷، دو شهروند بهائی بهانی ساکن یزد به نام‌های مهران بندی امیرآبادی و مهران اسلامی امیرآبادی از زندان این شهرآزاد شدند. این افراد در تاریخ ۱۳ بهمن ماه جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان شده بودند. موج جدید آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی که به مناسبت ۲۲ بهمن آغاز شده تاکنون شامل ۳۰ زندانی یا محکوم سیاسی شده است. مهران بندی امیرآبادی و مهران اسلامی امیرآبادی که در تاریخ ۱۳ بهمن ماه جهت تحمل دوران محکومیت راهی زندان این شهر شده بودند روز شنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۷، توسط شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان یزد هر یک به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. لازم به ذکر است که حکم صادره برای این دو شهروند بهائی پیشتر پس از اعتراض به رای شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر توسط دیوان عالی کشور به شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان یزد به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شده بود. مهران اسلامی امیرآبادی و مهران بندی امیرآبادی در مردادماه سال جاری جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان یزد منتقل شده و پس از اعتراض به رای صادره و تائید اعتراض در دیوان عالی کشور ماه گذشته به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

لازم به ذکر است در مردادماه سال جاری این دو شهروند بهایی به همراه ۵ تن دیگر از شهروندان بهائی توسط شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر استان یزد محاکمه و طی حکم صادره “مهران اسلامی امیرآبادی” به یک سال و نیم حبس تعزیری و یک سال تبعید به سراوان و “مهران بندی امیرآبادی” نیز به یک سال و نیم حبس تعزیری و یک سال تبعید به دیواندره محکوم شده بودند.

این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت ۲۲ بهمن و تحت عنوان عفو برای ۵۰ هزار نفر از زندانیانی که مجموع حکم آنها و یا باقی مانده حکم آنها یک سال یا کمتر باشد و یا اگر حکم آنها هنوز اجرائی نشده باشد ۶ ماه مجموع حکم آنها باشد صورت می گیرد و شامل درصد بسیار کمی از زندانیان سیاسی یا امنیتی می شود که هم اکنون در زندان های ایران محبوس هستند.

لازم به ذکر است که همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷ مسئولان قضائی جمهوری اسلامی که در این روزها منافع و پایه های حکومت خود را در معرض خطر می بینند و از سوی دیگر در تلاش برای حفظ قدرت خود هستند با اعطای اینگونه ازادای ها میخواهند برای خود موقعیت و فضائی را باز کنند.

صادق لاریجانی, رئیس قوه قضائیه در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در نشستی که با مسئولان قضائی داشت ضمن اعلام خبر اعطای ازادی به ۵۰ هزار نفر از زندانیان گفت در حال حاضر در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد و هیچ فردی به دلیل انتقاد مورد بازداشت و محاکمه قرار نمیگیرد که جمله مقام عالی رتبه قضائی جمهوری اسلامی در نوع خود جای تعجب و تفکر دارد که اگر در ایران در حال حاضر زندانی سیاسی وجود ندارد و یا هیچ فردی بدلیل انتقاد مورد محاکمه و بازداشت قرار نمیگیرد پس شهروندانی مثل: آرش صادقی, گلرخ ایرائی, ارژنگ داوودی, سهیل عربی, آتنا دائمی و بسیاری دیگر از زندانیان محبوس دیگر نشان از چیست؟