اعتصاب غذای شماری از زندانیان عقیدتی «سنی مذهب» محبوس در زندان رجائی شهر

پس از حمله گارد زندان رجائی شهر کرج، در روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷، به زندانیان عقیدتی اهل سنت در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ شماری از آن‌ها به سلول‌های انفرادی منتقل شده و در علیرغم وضعیت نامناسب جسمی در اثر ضرب و شتم شدید دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی، در پی هجوم نیروهای گارد ویژه زندان رجائی شهر به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر که محل نگهداری زندانیان عقیدتی اهل سنت می باشد که این هجوم توام با ضرب و شتم و انتقال تعدادی از زندانیان عقیدتی محبوس به سلول انفرادی بوده است حسب گزارشهای دریافتی از سوی منابع مطلع به گزارشگر کمپین, زندانیانی که به انفرادی منتقل شده‌اند، دست به اعتصاب غذا زده‌ و خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان خود شدند. لازم به توضیح است که روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷، نیروهای گارد ویژه زندان رجائی شهر، به همراه رئیس زندان، نیروهای عملیاتی وزارت اطلاعات و تعداد زیادی لباس شخصی، با یورش به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ این زندان که محل نگهداری ده‌ها تن از زندانیان سنی مذهب است، چند تن از آنان را مجروح و به شکل خشونت آمیزی وسایل شخصی آنان را تخریب کرده و عده‌ای را نیز به سلول‌های انفرادی منتقل کردند. این منبع مطلع د همچنین گفت, زندانیانی که به انفرادی منتقل شده‌اند، با دست بند و پابند نگهداری شده و دست به اعتصاب غذا زده‌اند. همچنین این زندانیان در وضعیت جسمی بسیار وخیمی قرار گرفته اند و هیچگونه رسیدگی پزشکی و یا مراقبتهای درمانی برای مداوای آنها از سوی مسئولان زندان رجائی شهر در نظر گرفته نشده است و با بدنی نیمه عریان در سلول‌های انفرادی زندان رجائی شهر نگهداری می‌شوند.

لازم به ذکر است,در میان زندانیانی که روز چهارشنبه، در زندان رجایی‌شهر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند وضعیت توحید قریشی وخیم گزارش شده‌است.

ماموران امنیتی روز گذشته، سر او را چند بار به دیوار کوبیده و با باتوم به سر، صورت و بدن او زده‌اند.

همینطور منابع مطلع از وضعیت حمزه درویش، دیگر زندانی سنی مذهب گفته‌اند: «آقای درویش دست‌هایش به شدت آسیب دیده و احتمالا کتف او در رفته باشد. شدت ضربات وارده، به او به حدی زیاد بود که احتمالا پاهای او هم دچار شکستی شده‌باشد».

انور خضری، هم که پیش‌تر، چندین بار از طرف ماموران امنیتی مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود، در وضعیت جسمی بسیار وخیمی قرار گرفته است.

این منبع مطلع در ادامه صحبتها گفت: «به نظر می‌رسد که عمدی در کار باشد و در این میان دست وزارت اطلاعات و سازمان زندان‌ها در کار است. هیچ کس صدای این زندانیان را نمی‌شنود و مسئولان زندان از پاسخگویی به زندانیان سنی مذهب در خصوص رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان خودداری می‌کنند».

روز چهارشنبه ۱۸بهمن ماه و پس از حمله گارد زندان، همراه با ضربات باتوم و ایجاد ضرب و جرح، توحید قریشی، انور خضری، مریوان کرکوکی، نامق دلدل، تیمور نادری‌زاده، حمزه درویش، فرهاد سلیمی و جمال قادری به انفرادی منتقل شدند.

در میان این افراد، مریوان کرکوکی و نامق دلدل، به بند بازگردانده شدند، اما افراد دیگر کماکان در سلول‌های انفرادی بسر میبرند و از زمان انتقال به سلول انفرادی، دست به اعتصاب غذا زده و در وضعیت بدی به سر می برند.

حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ طی گزارشی از هجوم نیروهای گارد ویژه زندان رجائی شهر به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر اطلاع رسانی کرده بود.

تنها دلیل مطرح شده رسیدگی به وضعیت توحید قریشی است که روز یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ به وی اطلاع داده شد که برای روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه جهت محاکمه به دادگاه اعزام خواهد شد و همزمان با اعلام این خبر و عدم قبول از طرف توحید قریشی به دلیل محرومیت وی از حق انتخاب و کیل مورد نظر وی و همچنین عدم وجود دادرسی عادلانه این زندانی عقیدتی روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه دلایل خود را مبنی بر چرائی عدم قبول حضور در دادگاه به مسئولین زندان رجائی شهر اطلاع رسانی کرد. حدود ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه چند نفر از مسئولان زندان رجائی شهر به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ و محل نگهداری توحید قریشی مراجعه کرده و در صدد اعزام توام با زور این زندانی عقیدتی به دادگاه برای محاکمه بودند که با مقاومت وی و تنی چند از دیگر زندانیان عقیدتی محبوس در سالن ۳۶ زندان رجائی شهر مواجه شدند. این درگیری ادامه پیدا کرد و تا ساعت ۱۱ صبح ادامه پیدا کرد. تا اینکه روز سه شنبه ۱۶ بهمن ماه۱۳۹۷ فردی بنام گودرزی که رئیس اندرزگاه زندان رجائی شهر میباشد ضمن مراجعه به سالن ۲۱ توحید قریشی را تهدید کرده که چنانچه وی روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه در دادگاه حاضر نشود و از سالن خارج نشود روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه نیروهای ویژه وزارت اطلاعات وارد عمل خواهند شد و بطور مستقیم وعده سرکوب گسترده زندانیان سنی مذهب را داده است.

لازم به ذکر است حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ طی گزارشی که روز گذشته در یک فایل صوتی از حمزه درویش زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجائی شهر دریافت کرده بود نسبت به احتمال هجوم گارد ویژه به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر اطلاع رسانی کرده بود.

اما در زمان حمله به این زندانیان گفته شده: «ما کاری به قانونی و غیرقانونی آن نداریم. قاضی دستور داده و باید دستور او اجرا شود».

این منبع مطلع در پایان گفت, کماکان مسئولان زندان رجائی شهر از درمان زندانیان آسیب دیده جلوگیری می‌کنند.