بازداشت افسانه امامی, شهروند بهائی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی

روز شنبه مورخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ افسانه امامی (ناصری) شهروند بهائی ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی این شهر در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، افسانه امامی، شهروند بهائی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. گفته می‌شود مامورین پیش از حضور وی در منزل و در حضور همسرشان ضمن تفتیش منزل، تعدادی از وسایل شخصی از جمله موبایل، کامپیوتر و کتب ایشان را نیز ضبط کردند. بنقل از یک منبع نزدیک به این شهروند بهائی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر فوق گفت: “ساعت ۷ و نیم عصر روز شنبه نیروهای امنیتی که مشخص نبود از کدام نهاد هستند، جهت بازداشت افسانه امامی به منزل ایشان رفتند. به دلیل اینکه ایشان در منزل نبودند تا ساعت ۱۱ شب در حضور همسرشان آقای سعید ناصری منزل را تفتیش و تعدادی از وسایل شخصی از جمله موبایل، کامپیوتر و جزوات و کتب ایشان را نیز ضبط کرده و پس از حضور خانم امامی، ایشان را نیز بازداشت کرده و همراه با خود بردند”. همچنین تا لحظه تنظیم این خبر از ارگان بازداشت کننده و محل نگهداری این شهروند بهائی اطلاع دقیقی در دست نیست. شهر وندان بهائی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ با موارد بسیار گسترده ای از نقض حقوق شهروندی روبرو بوده اند. از جمله دلایل سرکوب این دسته از شهروندان در ایران صدور بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی میباشد که زمینه ساز نقض حقوق بهائیان در ایران گردید.

همچنین بهائیان در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.