آزادی ندا شبانی, شهروند بهائی با قرار وثیقه

ندا شبانی، شهروند بهایی ساکن کرج دقایقی پیش با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی و بطور موقت آزاد شد.

به گزارش هرانا، امروز دوشنبه ۸ بهمن‌ ۱۳۹۷ ندا شبانی، شهروند بهائی که در تاریخ ۷ آذرماه سالجاری از سوی نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شده‌بود، با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. هفتم آذرماه سال جاری «ندا شبانی» به همراه «سروش آگاهی» دیگر شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند.

در ادامه دور جدید سرکوب فزآینده شهروندان بهائی در شهرهای مختلف کشور، در تاریخ ۷ آذرماه سال جاری ندا شبانی به همراه سروش آگاهی دیگر شهروند بهایی ساکن کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. لازم به ذکر است, سروش آگاهی دیگر شهروند بهائی که هم‌زمان با ندا شبانی بازداشت شده‌بود، کماکان در بازداشت به‌سر می‌برد. حقوق بشر در ایران پیش تر طی گزارشی از تداوم بازداشت این دو شهروند بهائی اطلاع رسانی کرده بود. شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهائیان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.