دادگاه تجدیدنظر, صدور حکم حبس برای سهیل حق دوست, شهروند بهائی

شعبه ۲۸ دادگاه تجدید نظر استان مازندران سهیل حق‌دوست، شهروند بهائی ساکن قائمشهر را به تحمل چهارماه حبس تعزیری محکوم کرد. شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری این شهروند بهائی را در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۹۷ به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. گفته می شود این اتهام به دلیل اطلاع رسانی و پیگیری موضوع پلمپ محل کسب وی که در سال ۹۴ صورت گرفته بود مطرح شده است.

به گزارش هرانا، در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۹۷، سهیل حق‌دوست، شهروند بهائی ساکن قائمشهر توسط شعبه ۲۸ دادکاه تجدید نظر استان مازندران به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در دادنامه صادره توسط دادگاه تجدید نظر اتهام عنوان شده علیه این شهروند بهایی “تبلیغ علیه نظام” بوده است. این شهروند بهایی پیشتر در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال جاری توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان ساری و از بابت همین اتهام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر هرانا: “سهیل حق دوست پس از پلمب محل کسب وی و تعدادی از شهروندان بهایی استان مازندران به طرق مختلف از جمله دو مرحله بازداشت و تفتیش منزل و ضبط وسایل تحت فشارهای قضایی قرار گرفته است”. سهیل حق دوست در تاریخ ۳ مردادماه سال گذشته به دلیل اطلاع رسانی در ارتباط با موضوع پلمب محل کسب خود و شهروندان بهایی استان مازندران و پیگیری قانونی این موضوع بازداشت و پس از چهار روز با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. مغازه عینک فروشی سهیل حق‌دوست در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۹۵ همراه با تعدادی از اماکن کسب شهروندان بهائی استان مازندران پلمپ شده بود.آقای حق‌دوست در کنار سایر شهروندان پس از پلمب محل کسب به دادخواهی و پیگیری های حقوقی به جهت فک پلمب پرداخته است و تا کنون با گذشت حدود ۲۷ ماه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

شهروندان بهائی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می‌کنند. اما دستگاه‌های انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.