محکومیت قطعی دو تن از شهروندان بهائی ساکن یزد به ۲ سال حبس تعزیری

شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان یزد دو شهروند بهایی این شهر به نام‌های مهران بندی امیرآبادی و مهران اسلامی امیرآبادی را جمعا به دو سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش هرانا، دو شهروند بهائی ساکن یزد به نام‌های مهران بندی امیرآبادی و مهران اسلامی امیرآبادی, روز شنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۷، توسط شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان یزد هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان پیشتر از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” هر کدام به ۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و یک سال تبعید به دیواندره و سراوان محکوم شده بودند. لازم به ذکر است, این حکم پیشتر پس از اعتراض به رای شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر توسط دیوان عالی کشور به شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان یزد به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شده بود. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر هرانا: “این شهروندان پیشتر به لحاظ تکرار این اتهام با در نظر گرفتن حداکثر مجازات اتهام “تبلیغ علیه نظام” که یک سال بوده است، به یک و نیم برابر یعنی یک سال و نیم حبس محکوم شده بودند؛ علاوه بر این به عنوان مجازات تکمیلی یک سال اقامت اجباری در شهرهای دیواندره و سراوان به محکومیت آنها افزوده شده بود. با توجه به اینکه زمان اتهام قبلی در مردادماه سال ۹۱ بوده و مشمول زمان شده و طبق ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی نباید قانون تکرار جرم اجرا گردد، این حکم پس از اعتراض در دیوان عالی کشور و ارجاع پرونده به شعبه هم عرض نهایتاً به یک سال حبس تعزیری برای هر کدام از این شهروندان بهایی کاهش پیدا کرد؛ لازم به ذکر است که مجازات تکمیلی اقامت اجباری نیز لغو شد”. طبق ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی “هر کس به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات‌های تعزیری از درجه یک تا شش محکوم شود و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات، مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش دیگری گردد، به حداکثر مجازات تا یک و نیم برابر آن محکوم می شود”.

به گفته این منبع مطلع مجازات تعیین شده برای این شهروندان بهائی در درجه بندی یک تا شش مجازات‌های تعزیری قرار نمی‌گرفت و به این جهت نباید قانون تکرار جرم برای حکم صادره علیه آنها اجرا می‌شد.
مهران اسلامی امیرآبادی و مهران بندی امیرآبادی در مردادماه سال جاری جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان یزد منتقل شده بودند که پس از اعتراض به رای صادره علیه این شهروندان و تائید اعتراض در دیوان عالی کشور ماه گذشته به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

لازم به ذکر است در مردادماه سال جاری این دو شهروند بهائی به همراه ۵ شهروند بهائی دیگر پیشتر توسط شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر استان یزد محاکمه و طی حکم صادره “مهران اسلامی امیرآبادی” به یک سال و نیم حبس تعزیری و یک سال تبعید به سراوان و “مهران بندی امیرآبادی” نیز به یک سال و نیم حبس تعزیری و یک سال تبعید به دیواندره محکوم شده بودند.

همچنین پنج شهروند دیگر به نام‌های “سرور فروغی مهدی آبادی”، “فرزاد روحانی منشادی”، “رامین حصوری شرف آبادی”، “محمدعلی تدریسی”، “احمد جعفری نعیمی” در این دادگاه هر یک به تحمل سه سال حبس تعلیقی محکوم شده و “عزت‌الله خرم” دیگر متهم این پرونده از اتهامات مطروحه تبرئه شده بود.

لازم به ذکر است که آقای اسلامی در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ نیر به همراه نوزده تن از بهاییان دیگر بازداشت و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران” به یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.