اعزام مصطفی دانشجو, وکیل دادگستری به بیمارستان/ بازگشت به زندان علیرغم تاکید پزشکان مبنی بر نیاز به عمل جراحی

مصطفی دانشجو, وکیل دادگستری و از فعالان حقوق دراویش گنابادی که در حال سپری کردن محکومیت ۸ ساله حبس خود میباشد, روز یکشنبه در پی وخامت حال به بیمارستان بقیه الله منتقل گردید و بدون تکمیل درمان به زندان اوین بازگردانده شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۷ مصطفی دانشجو از فعالان حقوق دراویش و زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین که در حال سپری کردن دوران حبس ۸ ساله خود میباشد به دلیل وخامت حال به بیمارستان بقیه الله در تهران منتقل گردیدو علی رقم تاکید پزشکان مبنی بر نیاز این زندانی عقیدتی به عمل جراحی و درمان تخصصی در بخش قلب این بیمارستان وی را مجددا به زندان اوین انتقال دادند. حقوق بشر در ایران در تاریخ ۲۴ دی ماه طی گزارشی ازممانعت دادستانی علی رغم تاکید بهداری زندان اوین مبنی بر مداوای این درویش گنابادی محبوس در خارج از زندان و نیاز به عمل جراحی اطلاع رسانی کرده بود. یک منبع نزدیک به مصطفی دانشجو در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر فوق گفت, مصطفی دانشجو که در پی تشدید بیماری قلبی و گوارشی روز یکشنبه ۲۳ دی به بیمارستان بقیةالله اعزام شده بود در همان روز بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شد. این منبع مطلع در ادامه گفت, ممانعت از بستری شدن این زندانی در حالی صورت گرفته است که اسناد پزشکی موجود در بهداری زندان اوین نشان از حاد بودن وضعیت بیماری آقای دانشجو است و پزشکان بهداری زندان نیز بر ضرورت انجام عمل جراحی وی تأکید می‌کنند. مصطفی دانشجو وکیل دادگستری و از درویشان گنابادی به دنبال وقایع یکم اسفند موسوم به گلستان هفتم، در تیرماه سال جاری بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب به تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است.

لازم به ذکر است مصطفی دانشجو، در تاریخ ۲۵ آذرماه سال جاری به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» جمعاً به هشت سال حبس محکوم شده است. علی شریف‌زاده، وکیل مدافع مصطفی دانشجو پیشتر با اشاره به قبول وکالتش از بابت پرونده وی با انتشار یادداشتی گفته بود: علیرغم بیماری شدید قلبی و ریوی مصطفی دانشجو، با درخواست وی مبنی بر تقلیل یا تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه به واسطه شرایط جسمانی ایشان از طرف قاضی مقیسه مورد پذیرش واقع نشد”.
همچنین در شهریورماه سال جاری نیز علیرغم دستور مستقیم دادیار ناظر بر زندان اوین مبنی بر اعزام این وکیل دادگستری زندانی به مراکز درمانی تخصصی، مقام‌های مسئول زندان اوین از اعزام او به بیمارستان جلوگیری کرده‌ بودند.

لازم به یادآوری است سازمان عفو بین‌الملل نیز در شهریورماه سال جاری طی بیانیه‌ای در واکنش به سرکوب جامعه مدنی و بازداشت‌های غیرقانونی وکلا و فعالان حقوق بشر از مقامات ایرانی درخواست کرده بود تا این افراد را فورا آزاد کرده و تضمین کنند که هر فرد بازداشت شده از زمان دستگیری به وکیل دسترسی داشته باشد.

این وکیل زندانی شامگاه ۱۶ تیر در خانه مادری خود توسط هفت مامور مسلح بازداشت و پس از ۴۵ روز نگهداری در سلول انفرادی بند ۲۰۹ بازداشتگاه وزارت اطلاعات به قرنطینه زندان اوین منتقل شد و از آنجا به بند ۴ که مخصوص نگهداری مجرمان مالی و اقتصادی است منتقل شده بود.

مصطفی دانشجو در تاریخ ۳۰ تیر ماه نیز به دلیل وخامت حال از سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهرانمنتقل شده و بدون دریافت خدمات درمانی لازم به زندان بازگردانده شده بود.

این فعال حقوق دراویش اردیبهشت ماه سال گذشته بنا بر نامه‌ حراست کل دانشگاه آزاد از ادامه تحصیل محروم شد. همچنین پروانه وکالت وی نیز در جریان دفاع از حقوق دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی با گزارش نهادهای امنیتی لغو و سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ را همراه سایر مدیران وبسایت مجذوبان نور و وکلا و فعالان حقوق دراویش تحت عناوین اتهامی “عضویت در فرقه ضد امنیتی دراویش، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان” در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس بود و در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با پایان یافتن مدت محکومیتش از زندان آزاد شد.