آزادی دو تن از نوکیشان مسیحی ساکن اهواز بطور موقت و با قرار وثیقه

دو تن از نوکیشان مسیحی بازداشت شده در اهواز بنامهای شیما و شکوفه زنگنه دو نوکیش مسیحی که در تاریخ ۱۱ آذرماه توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده بودند، به ترتیب پس از ۲۴ روز و یک ماه با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سپیدار اهواز آزاد شدند.

به گزارش محبت نیوز، “شیما و شکوفه زنگنه” دو نوکیش مسیحی با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای هر کدام و به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان سپیدار اهواز آزاد شدند. “شکوفه زنگنه” پس از گذراندن ۲۴ روز بازداشت در تاریخ چهارم دی ماه از زندان بطور موقت آزاد شد. پس از آن خواهرش “شیما زنگنه” نیز با گذراندن یک ماه در بازداشت در تاریخ دهم دی ماه بطور موقت از زندان «سپیدار» اهواز تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد. این دو خواهر روز یکشنبه یازدهم آذرماه ۹۷ حوالی ساعت ۱۲ ظهر به طور همزمان از سوی ماموران وزارت اطلاعات در خانه‌هایشان بازداشت شده بودند. ماموران لباس شخصی که تعداد آنان حدود ۱۳ نفر ذکر شده بود پس از تفتیش و بازرسی منزل تعدادی کتاب، چند مموری و جزوه‌های آنها را جمع آوری و ضبط کرده و سپس “شیما و شکوفه” را به مکانی نامعلوم منتقل کرده بودند. همزمان ماموران امنیتی به منزل پدری «شیما و شکوفه» نیز رفته و آنجا را نیز مورد بازرسی قرار داده بودند. بعد از چند روز «شیما» ضمن تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود از وضعیت و محل نگهداری خود و خواهرش خبر داد و مشخص شد در اداره اطلاعات «ستاد خبری امانیه» اهواز بازداشت هستند. سرانجام پس از ۱۵ روز پرونده «شیما و شکوفه زنگنه» به شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اهواز ارسال شد و روز چهارشنبه، ۲۱ آذر هر دو به زندان «سپیدار» اهواز منتقل شده بود.

نگاه منفی حکومت جمهوری اسلامی به پیروان سایر ادیان و نوکیشان مسیحی ناشی از ایدولوژریک بوده محتوای حکومت حال حاضر در ایران است و که همین محتوی که از شریعت اسلامی سرچشمه گرفته است در نتیجه خروجی جز سرکوب و عدم قبول دگراندیشان را در جامع ناشی میشود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اواخر آبان‌ماه سال جاری در قطعنامه‎ای به افزایش شمار اعدام‌ها و اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال، نقض حق آزادی بیان و نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، سرکوب معترضان و روزنامه‎نگاران، شکنجه و بدرفتاری در زندان‌ها، بازداشت و محکومیت دوتابعیتی‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق زنان در ایران اشاره کرده و نوشته وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم‌تر شده است. این در حالیست که حسن روحانی ادعا کرده بود قصد دارد وضعیت اقلیت‌های دینی و قومی در ایران را بهبود بخشد.

سرکوب نوکیشان مذهبی و دگراندیشان مذهبی در ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی میباشد.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به‌عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.