تداوم پلمب محل کسب شهروندان بهائی در خرمشهر پس از چهل روز

پس از گذشت چهل روز محل کسب شش شهروند بهایی در خرمشهر همچنان پلمب است.

به گزارش هرانا، محل کسب شش شهروند بهایی در خرمشهر پس از گذشت ۴۰ روز همچنان پلمب است. گفته می‌شود علیرغم پیگیری‌‌های مکرر و مراجعه این شهروندان به نهادهای مختلف تاکنون پاسخی به آنان داده نشده است. محل کسب این شهروندان در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه، به دستور نهادهای قضایی و توسط اداره اماکن خرمشهر پلمب شده بود. یک منبع در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “با وجود پیگیری‌های مکرر از سوی این شهروندان در اداره اماکن، اتحادیه‌ها، اداره اطلاعات، دادستانی و سایر نهادهای مسئول، تاکنون پاسخ روشنی از سوی مسئولین به این آنها داده نشده و نتیجه‌ای حاصل نشده است”. گفتنی است از میان محل‌های کسب پلمب شده در خرمشهر، پنج محل کسب متعلق به شش خانواده بوده که از این میان چهار خانواده‌ی بهایی ساکن آبادان و دو خانواده بهایی ساکن خرمشهر هستند. از تاریخ ۲۴ آبان‌ماه، محل کسب این ۶ شهروند بهایی به دستور نهادهای قضایی و توسط اداره اماکن خرمشهر پلمب شده است و حقوق بشر در ایران طی گزارشاتی نسبت به پلمپ و تداوم پلمپ محل کسب این شهروندان اطلاع رسانی کرده بود. اسامی این ۶ شهروند بهایی بهروز حبیبی، حسینعلی حبیبی، بهنام حبیبی، بهادر احمدی (هر چهار نفر دارای واحد صنفی عینک سازی)، کامبیز آزادی (واحد صنفی فروشگاه چرخ خیاطی) و کوروش جابری (واحد صنفی تنظیم موتور) توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است. گفتنی است در تاریخ ۱۲ آذرماه، محل کسب ۱۰ شهروند بهایی ساکن امیدیه در همین استان به نام‌های سعید افشار و بهمن افشار (واحد صنفی سیم پیچی)، فرهاد افشار (واحد صنفی الکتریکی)، محمد افشار (واحد صنفی آلومینیوم)، کمال افشاری (تعمیر لباسشویی)، شکرالله عزیزی (ایزوگام)، علیرضا افشار (تنظیم موتور)، مصطفی عبادی (فروش لوازم سرمایشی)، ارسلان فرزانه (ام دی اف) و جهان بهبهانی (تعمیرات یخچال و کولر) نیز به دستور مقامات قضایی پلمب شده بود.همچنین در همین استان در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه محل کسب ۵ شهروند بهایی ساکن اهواز به نام‌های ورقا درخشان، سهراب درخشان، بهروز زهدی، جهانبخش افشارزاده (هر سه نفر صنف تزئینات داخلی ساختمان) و فیض‌الله قنواتیان (صنف تعمیرکار تلویزیون) به دستور مقامات قضایی پلمب شده بود که نهایتا پس از ۱۵ روز در تاریخ ۶ آذرماه فک پلمب شد.

هرانا, پیشتر نیز در گزارشی از پلمب محل کسب دو شهروند بهایی در آبادان به نام‌های آرام آزادی و آرمان آزادی در ارتباط با مناسبات مذهبی روزهای اخیر بهاییان از تاریخ ۱۴ آبان‌ماه به دستور مقامات قضایی خبر داده بود.

بر اساس گزارشات منتشره در وبسایت هرانا شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور از ابتدای سال جاری تا زمان تنظیم گزارش مذکور با موج جدیدی از فشار و نقض آشکار حقوق بشر روبه‌رو بوده‌اند. محروم شدن دست کم ۵۸ تن از دانشجویان بهایی طی کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج حداقل ۱۱ دانشجوی بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها، ممانعت از فعالیت اقتصادی و اخراج دستکم ۶ تن از شهروندان بهایی از محل کار شخصی یا شرکت‌های خصوصی، احضار و بازداشت ۷۲ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی، محکومیت ۲۴ شهروند بهایی به تحمل ۴۶ سال حبس و ۹ سال تبعید، ارائه گسترده محصولات اصطلاحاً فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی‌ستیزی، پلمب شدن و تداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی، تخریب قبور و ممانعت از دفن شهروندان بهایی در آرامستان‌های بهاییان در شهرهای مختلف تنها قسمتی از افزایش فشار بر شهروندان این جامعه از ابتدای سال جاری تا روز انتشار گذارش مذکور بوده است.

شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می‌کنند. اما دستگاه‌های انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.
اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.

پلمب اماکن کسب بهاییان در ایران در حالی ادامه دارد که شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ۱۲ آذرماه سال جاری در گفتگو با رسانه ها گفت که “راجع به پلمپ اماکن تجاری و ممانعت از فعالیت بهایی‌ها، استعلاماتی از معاونت حقوقی رئیس جمهور شده است و این بحث را از طریق حقوقی پیش می‌بریم تا راهکاری برای موضوع بیابیم.”