ممانعت نیروهای امنیتی از ادامه حضور مولانا عبدالحمید در خراسان جنوبی

نیروهای امنیتی از ادامه حضور مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه زاهدان و هیئت همراه که برای تشییع جنازه مولوی برفی به شهر طبس مسینا در استان خراسان جنوبی رفته بودند، ممانعت کردند.

به گزارش کلمه، مولوی محمدحسن برفی امام جمعه اهل سنت طبس مسینا در سن۸۳سالگی درعصرسه شنبه ۱۵آبان ۹۷ چشم ازجهان بستند و این موضوع زمینه سفر مولانا عبدالحمید به خراسان جنوبی برای شرکت در نماز جنازه شد. مولوی عبدالحمید قرار بوده که فردا ( پنجشنبه ) نیز به بیرجند سفرکرده وبا علماء ومردم آنجا دیدار کند. یک منبع مطلع در این مورد گفت: نیروهای امنیتی با تماس تلفنی تهدید آمیز خواستار برگشت مولوی عبدالحمید به زاهدان شده و از ادامه سفر وی ممانعت کردند. مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی به غیر از امامت جمعه اهل سنت زاهدان، مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت این شهر و از بانفوذترین شخصیت‌های اهل سنت در ایران است. او در سال های اخیر بارها از محدودیت هایی که برای سفر داخلی در ایران و سفرهای خارجی اش پیش آمده، گلایه کرده است. وی پیش از این درباره محدودیت هایی که برای سفر داخلی و خارجی برایش به وجود آمده گفته بود که “هیچ حکمی که مبنی بر ممنوعیت رفت و آمد من صادر شده باشد به من ابلاغ نکرده‌اند ولی هر سفری که می‌خواهم بروم مشکلاتی است و عملا اجازه سفر ندارم”.

کلمه  چندی پیش در گزارشی از ممنوعیت مسافرت به کشور قطر برای مولوی عبدالحمید, امام جمعه اهل سنت زاهدان جهت شرکت در یکی از مناسک مذهبی اهل سنت در آن کشور را داشت اطلاع رسانی کرده بود.

همچنین ایشان در مسافرتهای داخل ایران نیز با محدودیتهای بسیار زیادی مواجه میباشد و حتی در داخل استان سیستان و بلوچستان نیز حق مسافرت بدون هماهنگی با ارگانهای امنیتی را ندارد.

امام جمعه زاهدان پیشتر درباره مشکلات اهل سنت ایران گفته بود “ما بدشانسی آوردیم. کشور دیگر که می‌رویم می‌گوییم اهل سنتیم می‌گویند نه شما ایرانی هستید شما جاسوسید. بسیاری از کشورهای اهل سنت ما را نمی‌پذیرند و در دانشگاه‌ها می‌گویند اینها را جمهوری اسلامی فرستاده. داخل هم مشکل داریم بیرون هم مشکل داریم. کاش یکجا مشکل داشته باشیم!

سرکوب پیروان سایر ادیان در حالی در ایران صورت می گیرد که در اسناد بین المللی از جمله ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هر انسانی اجازه داده شده و این را بعنوان حق مسلم دانسته که هر فرد حسب عقاید مذهبی خود در انجام مناسک مذهبی و انجام تعلیمات دینی خود آزادی کامل را داشته باشد.

همچنین در ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت کلام اشاره بر حق ازادی رفت و آمد برای هر فرد در داخل کشور محل سکونت خود را مسلم دانسته است اما پیروان سایر ادیان و شهروندان اهل سنت با محدودیتهای بسیاری در انجام مناسک و بازوهای مذهبی خود و امام جمعه اهل سنت زاه ان نیز سالهاست از حق جابجائی و مسافرت در داخل و خارج از کشورز محروم مانده است.