چه کسی این نوکیش مسیحی ایرانی را در هلند کشت؟

بعد از انتشار جزئیات بیشتری از آخرین ساعات زندگی “مصطفی طلائی” توسط پلیس هلند، مشخص شد که این پناهده چهل و سه ساله فقط  با یک ضربه بسیار حرفه ای چاقو کشته شده است و هیج سرقتی از او انجام نشده.

به گزارش خبرنگار اروپائی شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان از آلمان، در روزهای اخیر جزئیات بیشتری از سابقه زندگی و حادثه قتل یک پناهنده نوکیش مسیحی در کشور هلند منتشر شده است. اکنون مشخص شده که این مرد 43 ساله مسیحی هدف حمله افرادی قرار گرفته است که بسیار حرفه ای هستند، به احتمال زیاد غیر هلندی می باشند و قصد دزدی نداشته اند.

مطابق گزارش منابع رسمی  هلند نام ابن شخص “مصطفی طلائی” با نام مستعار “ناصر” است. او درتاریخ 11 تیر 1348 در تهران متولد شده است. از سال 2001 او به هلند می آید و درخواست پناهندگی می دهد. اما درخواست او رد می شود و عاقبت در سال 2005  با هدف نا مشخصی از هلند خارج می شود و در انگلستان سکونت می کند.

وی در سال 2010 بعد از ناامیدی از گرفتن اجازه اقامت در انگلستان دوباره تصمیم می گیرد به هلند برگردد. او در فرودگاه شیفول آمستردام دستگیر می شود و مطابق گزارش پلیس، سال 2011 را در بازداشتگاه اداره مهاجرت هلند مستقر در همان  فرودگاه می گذراند. سال 2012 او دوباره به یکی از کمپهای پناهندگان هلند منتقل میشود و درخواست پناهندگیش دوباره به جریان می افتد.

ایمان مسیحی

مصطفی که در یک خانواده مسلمان به دنیا آمده بود بعدها مسیحی می شود. ولی عاقبت در اواخر اردیبهشت سال گذشته (20 می 2012) در کلیسائی واقع در استان فریزلند هلند به طور رسمی در یک کلیسای رفرمیستی محلی غسل تعمید می گیرد و آشکارا ایمان مسیحی خود را اعلام می کند. رهبر این کلیسا و ایمانداران مسیحی او را شخصی بسیار مهربان، کم حرف، منظم و با ایمان می دانند. به گفته آنها مصطفی در همه جلسات و فعالیتها کلیسا به طور منظم شرکت می کرد. آنها حتی حضور دائم  او را در جلسات هفتگی ویژه آموزش کتاب مقدس هم  به خوبی به یاد می آورند و می گویند او در فراگیری انجیل بسیار کوشا و جدی بود.

از اینکه مصطفی در کجا و در چه زمانی ایمان مسیحی آورده است، منابع رسمی هلند هیچ اطلاعی نداده اند. ولی آنها می گویند که مصطفی در تمام درخواستهایش برای پناهندگی اعلام کرده که به خاطر عقاید ی که دارد جانش  به شدت در خطر است و به این خاطر است که  نمی تواند به ایران  برگردد.

اما گزارشات رسمی حاکی از آن است که مصطفی طلائی یک برادر نیز دارد که ساکن هلند است و  به علت  اصرار همین برادر پیکر او  مطابق آئین اسلامی در یک گورستان ویژه مسلمانان در هلند دفن شده است.  برخی منابع به اف سی ان ان گفته اند که برادر مصطفی یک مسلمان بسیار متعصب است و به همین خاطر با مسئله تغییر دین مصطفی و مسیحی شدن او بسیار مشکل داشته است.

قتل در خیابان

بنا بر جزئیات اعلام شده از سوی پلیس هلند مصطفی در تاریخ دوشنبه 30 بهمن (18 فوریه 2012) در  “اوستر وَیک”، یکی از شهرهای ناحیه برابانت آن کشور کشته شد. بر اساس اطلاعات کارت حمل و نقل عمومی مورد استفاده طلائی ودوربینهای مدار بسته امنیتی، او در روز حادثه  به  شهر محل اقامت برادرش (گرونینگن) می رود و همان روز به محل کمپ مورد سکونت خود (بورگوم) بر می گردد. وسایل خود را جمع می کند و با دو ساک بسیار سنگین به سمت کمپ جدیدی که برای اقامت او تعئین شده (اوسترویک) حرکت می کند.  دوربین  او را نشان می دهد که با همان دو دوساک سنگین از اتوبوسی در ایستگاه  نزدیک محل اقامت یک اردوگاه پناهندگان در جنوب هلند، پیاده شد.

شاهدان عینی این موضوع را بین ساعت هشت و نیم تا نه شب اعلام کرده اند. بین ایستگاه اتوبوس تا این مرکز پناهجویان حدود ده دقیقه پیاده راه است. بعد از آن هم عده ای او را دیده اند. حتی یک ماشین گشت پلیس با او مواجه می شود و به سوال او در مورد آدرس کمپ پاسخ می دهد. شاهدان دیگر نیز او را دیده اند.

یکی از شاهدان او را با مردی دیده است که در حمل ساکها به او کمک می کرد و با هم آشنا به نظر می رسیدند. دیگری نیز او را دیده که  دنبال آدرس می گشته است.  باز هم او را می بینند که گرم حرف زدن با تلفن همراهش می باشد.

سه جوان نیز او را دیده اند وقتی که  در جائی ایستاده بود. آنها ادعا کرده اند که یک ماشین با نشانه ها و شماره خارجی (غیر هلندی) در کنار مصطفی توقف می کند. شیشه ماشین پائین کشیده می شود. ولی پس از لحظه بسیار کوتاهی حرکت می کند و به سرعت دور می شود و بعد مصطفی به زمین می افتد. این سه نفر به پلیس گفته اند ما وقتی این صحنه را دیدیم از ترس فرار کردیم.

حوالی ساعت ده همان شب یعنی کمتر از یک ساعت و نیم بعد پلیس جسد این پناهجوی ایرانی را در حالی که بر روی زمین قرار داشت در کنار پیاده رو یک خیابان خلوت پیدا کرد. دو مرد عابر دقایقی قبل از آن موضوع را به پلیس اطلاع داده بودند. جسد این نوکیش مسیحی در حالی پیدا شد که دو ساک همراه وی دست نخورده در کنارش بودند و زخم عمیق ناشی از ضربه کارد در شکمش دیده می شد. پلیس درباره محتوی این دو ساک چیزی اعلام نکرده است. ولی گفته اند به مصطفی فقط همان یک ضربه وارد شده که دقیق  در جای کشنده فرود آمده بود. اثری از آلت قال یافت نشده است.

ایرانیان مسیحی در هلند

هیچ آمار دقیقی  از اینکه چه تعداد مسیحی ایرانی در کشور هلند زندگی می کنند وجود ندارد. بخش اعظم ایمانداران مسیحی ایرانی در هلند جذب کلیساهای محلی هلندی زبان شده اند. آنها تلاش می کنند که در یک محیط آرام و بی سر و صدا بدون زیر نظر گرفته  شدن از سوی ماموران جمهوری اسلامی به عبادت خدای خود بپردازند. برخی از آنها نیز در کلیساهای ایرنی  فارسی زبان عبادت می کنند.

تعداد قابل توجهی از پناهجویان ایرانی ساکن کمپهای پناهجویان در هلند نیز مسیحی هستند. این گروه نسبت به بقیه مسیحیان ایرانی ساکن هلند احساس خطر و نا امنی بیشتری می کنند. در حال حاضر کمپهای پناهجویان ایرانی در هلند پذیرای تعداد زیادی از مسلمانان افراطی هستند که از کشورهائی مانند عراق، سومالی و سایر مناطق مسلمان نشین ناآرام به آنجا آمده اند.

پناهجویان مسیحی ایرانی می گویند این افراد بیشتر جذب مساجد تندروهای مراکشی در هلند شده اند و بسیار نسبت به شنیدن عقاید غیر اسلامی تحمل ناپذیر هستند. چندین مورد از تهدیداتی که آنها متوجه پناهجویان از اسلام برگشته ایرانی کرده اند به مسئولان هلندی کمپها گزارش شده است. ولی این گزارشها با بی توجهی و نادیده گرفتن آنها روبرو می گردد.

یک پناهجوی مسیحی ساکن  یکی از کمپهای پناهندگان هلند به خبرنگار اف سی ان گفته است که برخی از پناهجویان شیعه عراقی  ساکن کمپ آنها عکسهای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را در اتاق خود داشتند. آنها علنی اظهار می کردند که به توصیه رهبران مذهبی شیعه عراق برای درست کردن پایگاه در اروپا اقدام به گرفتن پناهندگی کرده اند. یکی از آنها به این پناهجوی نوکیش مسیحی گفته است که اگر حرفی از مسیحیت با فرزندان من بزنی خونت بر من حلال می شود و آن را خواهم ریخت!

همه پناهجویان ایرانی با هر عقیده ای، مانند بقیه خارجی ها در اروپا همیشه نگران هدف قرار گرفتن توسط گروههای نژاد پرست و راستهای افراطی نیز می باشند. گرچه در اروپای غربی امروزه به ندرت چنین مواردی قابل مشاهده است. ولی این نگرانی  به طور واقعی  هنوز وجود دارد.

فرضیه های ممکن

مسیحیان ایرانی ساکن هلند به خصوص پناهجویان بسیار از قتل این نوکیش مسیحی متاثر هستند. آنها خواهان پی گیری جدی ماجرا تا روشن شدن همه زوایای تاریک آن می باشند. آنها می گویند تا مشخص شدن عامل یا عاملان این جنایت  و انگیزه های آنها احساس آرامش و امنیت نخواهند کرد. مسیحیان ایرانی ساکن هلند  با توجه به نحوه قتل و در میان  نبودن انگیزه سرقت، برای ارتکاب  این جنایت هولناک  چهار فرضیه را مطرح می کنند:

اول : انتقامجوئی عوامل ضد مسیحی برای زهره چشم گرفتن و ترساندن ایرانیانی که در هلند به مسیحیت می گروند و مسیحیانی که در هلند آزادانه به کلیساها و فعالیتهای مسیحی روی آورده اند. هیچ کدام از گروههای خارجی  دیگر اروپا  تا این حد به مسیحیت علاقه نشان نداده اند.

دوم : انگیزه های نژاد پرستانه و خارجی ستیز برای گرفتن چشم ترس از پناهجویان و خارجیانی که قصد اقامت در هلند را دارند.

سوم : اختلافات خانوادگی چه در مورد مسائل عقیدتی و چه درباره روابط خصوصی که ناشی از تفاوتهای قانونی و فرهنگی بین کشور مبدا و مقصد پناهجویان و پناهندگان  می باشد.

چهارم : جنگ بین عوامل جاسوسی و سرویسهای مخفی نفوذی که در برخی موارد کار به تسویه و حساب بین آنها می کشد و زد و خورد آنها قربانی می گیرد.

این پرسش نیز از سوی مسیحیان ایرانی مطرح است که چه اصراری بوده تا جسد یک مسیحی از دنیا رفته با عجله و مطابق با آئبن اسلامی در گورستان مسلمانان دفن شود؟

به هرحال انگیزه هرچه باشد، نه تنها برای ایرانیان ساکن هلند بلکه برای تمام ایرانیان ساکن اروپا موضوع جالب توجه و قابل پی گیری است. پلیس هلند از ایرانی ها خواسته  که اگر اطلاعاتی در اختیار دارند که ممکن است به تحقیقات پلیس در این زمینه کمک کند، اطلاع دهند.