آزادی دو تن از شهروندان بهائی بازداشت شده در شیراز با قرار وثیقه

پژمان شهریاری و محبوب حبیبی دو تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز که در تاریخ ۲۶ مردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شده بود، پس از گذشت ۴۳ روز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، عصر روز گذشته , یکشنبه ۸ مهرماه ۱۳۹۷، پژمان شهریاری و محبوب حبیبی شهروندان بهایی ساکن شیراز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر (پلاک۱۰۰) آزاد شدند. از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهایی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. حقوق بشر در ایران , پیش از این در گزارشی از بازداشت این شهروندان بهایی به همراه چهار شهروند بهایی دیگر به نام‌های “کوروش روحانی”، “درنا اسماعیلی”، “هومن اسماعیلی” و “نگار میثاقیان” توسط نیروهای امنیتی شهر شیراز خبر داده بود. لازم به ذکر است طی همان روز و ساعاتی پس از بازداشت، “نگار میثاقیان”، “درنا اسماعیلی” و “هومن اسماعیلی” آزاد شدند. در تاریخ ۲ مهرماه نیز کوروش روحانی، دیگر شهروند بهایی ساکن شیراز پس از گذشت ۳۷ روز با قرار وثیقه آزاد شده بود.

در تاریخ ۲۵ شهریورماه سال جاری , حقوق بشر در ایران در گزارشی از بازداشت پنج شهروند بهایی دیگر در شهر شیراز به نام‌های “نورا پورمرادیان”، “نوید بازماندگان”، “بهاره قادری (همسر نوید بازماندگان)”، “الهه سمیع‌زاده” و “احسان محبوب راه‌وفا” و انتقال آنان به بازداشتگاه اداره اطلاعات (پلاک ۱۰۰) خبر داده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.