شهریور 1397
تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی
گردآوری داده : حسین کفایت حقیقی، محمدحسین ملایی برزی
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان شهریور ماه 1397 شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها میتوانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیدهبانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارشهای سایر گروهها و رسانهها را بیابند.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل : عاسمه جهانگیرگزارشگر حال حاضر و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل بیان نمود :
اهل تسنن :
مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند. گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد. در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.
مسیحیان :
گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.
بهائیان :
گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.
در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.
ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.
سایر ادیان :
بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان , پیروان فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.
اهل سنت
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیادهخواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نهفقط متعلق به شیعه است و نهتنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.
رژيم ايران طبق برنامهای كه جديداً آن را طراحي كرده میخواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آنها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندانهای مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند.
آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر میگذارند. آنها همچنین هشدار میدهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بهصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. بااینحال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بهجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
اهل سنت با مجموعهای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوعالخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل میکنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،بهخصوص در شهر تهران گفته میشود بیش از یکمیلیون سنی در آن زندگی میکنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.
در این ماه
به گزارش هرانا ، شب یکشنبه مورخ ۲۸ مردادماه ۹۷ سه زندانی اهل سنت محبوس در زندان مرکزی ارومیه به نامهای انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند. یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “شب گذشته آقایان انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه از زندان ارومیه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند. انتقال این افراد احتمالا به دلیل پرونده دیگری که گفته میشود در یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه داشتهاند صورت گرفته است.
به گزارش سنی آنلاین، نیروهای امنیتی صبح روز (چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷) با حضور در ورودی بعضی از نمازخانههای اهلسنت تهران ازجمله: “رسالت، یافتآباد، پونک، خلیج فارس و تعدادی دیگر از نمازخانهها و متفرق کردن نمازگزاران، مانع برگزاری نماز عید قربان در این نمازخانهها شدند”. یکی از شهروندان اهلسنت تهران که نخواست نامش فاش شود، گفت که پلیس امنیت تهران روز (۳۰ مرداد) مسئولان بسیاری از نمازخانههای اهلسنت تهران را احضار کرده و به آنان گفته است که اجازه برگزاری نماز عید قربان را ندارند .
به گزارش خبرگزاری هرانا ، طی چند هفته گذشته چندین تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی محبوس در زندانهای مختلف کشور به دلایل مختلفی که غالبا در اعتراض به نقض حقوق انسانی آنها در زندان است، دست به اعتصاب غذا زدهاند. با استناد به ماده دو از اعلامیه جهانی حقوق بشر هر انسانی با هر نوع دیدگاه سیاسی و عقیدتی و جنسیتی باید مورد رفتاری برابر با دیگران قرار بگیرداسامی این زندانیان “وریا ساعد موچشمی”، “حسین اسماعیلی”، “سعید مراد پور”، “مجتبی کونانی”و “علی رضا کونانی” توسط هرانا احراز شده است .
به گزارش حقوق بشر در ایران، طی روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۷، شماری از شهروندان عرب در منطقه ملاشیه واقع در جنوب شهر اهواز توسط مأموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شدند. هویت شش تن از بازداشت شدگان به نامهای “لامی شموسی، ۳۱ ساله”، “عیدان شموسی، ۲۸ ساله”، “شانی شموسی، ۲۹ ساله”، “فرحان شموسی، ۲۷ ساله، فرزند عباس”، “امیر شموسی، ۱۹ ساله، فرزند عباس” و “جاسم حیدری، ۲۱ ساله، فرزند شایع” توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است. لازم به ذکر است تمامی بازداشت شدگان از اهل سنت هستند.
به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز سهشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷، «عزالدین لایقی» ۳۴ ساله از اهالی بخش مرکزی شهرستان مهاباد توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یک منبع مطلع در این رابطه گفت: «عزالدین لایقی (احتمالا) به علت انتقاد از اماکن نیروی انتظامی در رابطه با اجبار غیرقانونی اقلیتهای مذهبی غیرشیعه در سوگواریهای شیعیان برای تعطیلی واحدهای تجاریشان در برخی از مناطق، بازداشت شده است.»
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، محمد صالح شهدادزهی در تاریخ ۱۷ تیر ۹۶ در شهرستان ایرانشهر توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات بازداشت شد و علیرغم گذشت ۱۴ ماه همچنان در زندان زاهدان بلاتکلیف است.نامبرده به همراه چهار زندانی دیگر به نام های محمود شهلی بر، ادریس رکنی، عبدالعزیز رکنی و هاشم زردکوهی به اتهام قتل یک بسیجی بنام عبدالکریم سجادی بازداشت شد .
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
گزارش آماری | ||
بازداشت و بیخبری | 8 مورد | |
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده | 1 مورد | |
اعتصاب غذا | 5 مورد | |
محرومیت از انجام مناسک مذهبی | 1 مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | 3 مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | 23 مورد | |
**************************************************************************************************
بهاییان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. بااینحال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان بهطور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفتهاند. از جمله اخراجشدگان سال گذشته میتوان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند بهطور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند. کمیسیون بینالمللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی میشوند. آنها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آنها را به رسمیت نمیشناسند و رسانههای ایران بهاییان را پلید میشمارد. وقتی بهاییان میمیرند خویشان آنها نمیتوانند وارث آنها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکلدارند و اغلب شاهد خراب کردن قبرهایشان هستند، که این کار نهتنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام میشود. در شرایطی که امید میرفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشتها و دستگیریها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامهنگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانهای توقیف و تعطیل میشود. انتظار میرفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندانها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همانگونه که رئیسجمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعدهای که به نظر میرسد بیاساس و توخالی بوده و دستکم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارشها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آنها به زندان است. اکثر قریب بهاتفاق این افراد را محکومانی تشکیل میدهند که پیش از آن احکام قضائیشان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آنها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشتهای اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.
حسن روحانی رئیسجمهوری ایران برخلاف وعدههای پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آنها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجاییکه بهاییان جزء دینهای رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.
بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاهها از تحصیل عالی در دانشگاههای ایران محروم هستند، عدهای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امانالله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنامهای طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاههای کشور همچنان ادامه دارد.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
عاصماء جهانگیر، گزارشگر فقید ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، در گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگرانکننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانیهای من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد میکند و آنها را دشمن مردم ایران میشمارد . آمارها نشان میدهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه تجدیدنظر چهار شهروند بهایی اهل مشهد به نامهای “دری امری”، “می خلوصی”، “ساقی فدایی” و “شایان تفضلی” دیروز یکشنبه ۴ شهریورماه ۹۷ در دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی برگزار شد. این چهار شهروند بهایی در اسفندماه سال گذشته توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد هرکدام به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده بودند. اتهام این شهروندان «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی شهر کرمان از دفن یک شهروند بهایی اهل کرمان به نام “حسین شجاعی” که در تاریخ چهارم شهریورماه فوت کرده بود جلوگیری کردند و خانواده وی را مجبور کردند که متوفی را در شهر رفسنجان دفن کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا ، سیما کیانی شهروند بهایی، که در بهمن ماه سال گذشته جهت تحمل یک سال حبس تعزیری راهی زندان اوین شده بود، شب گذشته از زندان آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا ، تعدادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری شرکت کرده بودند، در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده روبرو و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند. با احتساب اسامی این ۷ شهروند بهایی، شمار شهروندان بهایی شرکت کننده در کنکور سراسری ۹۷ که با پیغام نقص پرونده در سایت سازمان سنجش و محرومیت از تحصیل به دلیل بهایی بودن مواجه شده و تاکنون هویت آنها احراز شده است، به 58 تن افزایش یافت.
به گزارش حقوق بشر در ایران،شهروند بهائی شقایق ذبیحی امریی، دانشجوی بهایی مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج به دلیل بهایی بودن از دریافت مدرک کاردانی و ادامه تحصیل محروم شد.
به گزارش هرانا ، روز شنبه ۲۴ شهریورماه ۹۷ سه تن از شهروندان بهایی در شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هویت این افراد “نوید بازماندگان”، “بهاره قادری (همسر نوید بازماندگان)”، “الهه سمیعزاده” بوده که بازداشت شدهاند و “احسان محبوب راهوفا” بازداشت شده احراز شده است. یک منبع مطلع گفت :“ساعت ۶ عصر روز گذشته ماموران وزارت اطلاعات به کلاس روانشناسی آقای نوید بازماندگان وارد شدند و در حالی که از همه فیلمبرداری میکردند، ایشان را در اتاقی دیگر مورد پرس و جو قرار داده و کارتهای شناسایی، کیس کامپیوتر، فلش و گوشیهای تلفن همراه، پسورد گوشیها و ایمیلهای سایر افراد را نیز از آنها گرفتهاند. از تمام افرادی که حضور داشتند فرم اطلاعات شخصی کاملی را گرفتند و سپس در فرمی دیگر تمام اطلاعات شخصی و کاری آقای بازماندگان را از تک تک حاضرین گرفتند. پس از آن برگهای را به آنها دادند و بدون اجازه به قرائت آن فقط خواستند امضا و اثر انگشت بزنند. در انتها با بردن آقای بازماندگان، به بقیهی حاضرین گفتند که ۱۰ دقیقه پس از رفتن ما محل را ترک کنید. پس از آن نوید بازماندگان را به منزلش برده و پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی، بهاره قادری (همسر نوید بازماندگان) را نیز بازداشت و همراه با وی به مکان نامعلومی منتقل کردند.
به گزارش هرانا , ساعت ۲۳ شب یکشنبه ۲۵ شهریورماه ۹۷ سودابه حقیقت شهروند بهایی ساکن شیراز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد. خانم حقیقت در حالی توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شدند که تمام بستگان برای تدارک برگزاری مراسم ختم مادربزرگ ایشان جمع بودند . با احتساب این شهروند بهایی تعداد شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز از روز شنبه تاکنون به ۶ تن اقزایش یافتهاست.
به گزارش هرانا ، میثاق اغصانی، دانشجوی بهائی مقطع کارشناسی دانشگاه پیامنور ارومیه به دلیل بهائی بودن از دریافت مدرک این مقطع و ادامه تحصیل محروم شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، نیکان شیدان شیدی، دانشجوی بهایی مقطع کاردانی رشته قالبسازی دانشکده فنی انقلاب تهران به دلیل بهایی بودن از این دانشگاه اخراج و ادامه تحصیل محروم شد.
به گزارش هرانا ، روز یکشنبه مورخ ۲۵ شهریورماه ۹۷ پیمان معنوی شهروند بهائی ساکن کرج در منزل خود توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده است. یک منبع مطلع در این خصوص گفت: “روز یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷ ماموران وزارت اطلاعات به منزل پیمان معنوی واقع در اندیشه کرج رفته و پس از بازرسی منزل و ضبط تلفن همراه، کامپیوتر و کتابهایشان، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. ماموران در یک برگ برای شش نفر و در برگ دیگر برای پنج نفر حکم بازداشت داشتهاند“. همچنین مأموران امنیتی در شهرک اندیشه کرج دستکم سه فعال محیط زیست بهایی را به نام های مریم غفارمنش، جمیله پاکرو و کیارش سلمانزاد بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. با احتساب بازداشت پیمان معنوی، شمار شهروندان بهایی بازداشت شده در روز یکشنبه ۲۵ شهریور در کرج به ۴ تن رسید.
به گزارش هرانا ، آناهیتا حر، دانشجوی بهائی مقطع کاردانی پیوسته رشته نقشهکشی معماری دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج، به دلیل بهایی بودن از این دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.
به گزارش هرانا , شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور طی دو هفته اخیر با موج جدیدی از فشار و نقض آشکار حقوق بشر روبرو شده اند. محروم شدن دست کم ۵۸ تن از دانشجویان بهایی طی کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج حداقل ۴ دانشجوی بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاهها، بازداشت ۱۰ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی، محکومیت ۵ شهروند بهایی دیگر به تحمل ۵ سال زندان، ارائه گسترده محصولات فرهنگی و رسانهای در راستای بهایی ستیزی و پلمب ماندن محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی تنها قسمتی از افزایش فشار بر شهروندان این جامعه است که مربوط به دو هفته اخیر است.
روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری | ||
بازداشت و بیخبری | 10 مورد | |
محرومیت از انجام مناسک مذهبی | 1 مورد | |
محاکمه | 4 مورد | |
محکومیت به حبس | 5 مورد | |
یورش | 2 مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | 3 مورد | |
محرومیت از تحصیل | 62 مورد | |
تفتیش منزل | 3 مورد | |
ضبط وسائل | 3 مورد | |
آزادی افراد از حبس با توجه به اتمام دوران حبس | 1 مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | 98 مورد | |
**************************************************************************************************
دراویش گنابادی
دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . هریورماه ۶ سال پیش جامعهی دراویش طریقت نعمتاللهی گنابادی شاهد موج تازهای از سرکوب، آزار و اذیت همکیشان خود در شهرستان کوار از توابع شیراز بود. غائلهی کوار به تحریک و مباشرت چند طلبهی افراطی و با پشتیبانی قشریون مذهبی علیه دراویش و حملهی گسترده به آنان آغاز گردید و در ادامهی این تعرضات سازمانیافته در تاریخ ۱۳ شهریورماه سال ۹۰ با تیراندازی به ۴ درویش گنابادی و شهادت مهندس وحید بنانی و مجروح شدن ۳ تن دیگر به ضرب گلوله مرحلهی جدیدی از سرکوبها و فشارها شکل گرفت. وکلای دراویش گنابادی و مدیران سایت مجذوبان نور در تهران و شیراز دستگیر و جمع کثیری از درویشان بازداشت شدند. در سال ۹۱ آقایان صالح مرادی و کسری نوری از فعالان حقوق دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور که در پی موج بازداشت گستردهی همان ایام دستگیر و در زندان عادلآباد شیراز محبوس بودند با همراهی ۴۱ نفر از دراویش ساکن کوار در دادگاه ویژه روحانیت شیراز از طلبههایی که مسببین اصلی درگیریها بودند، طرح شکایت کردند. پس از گذشت قریب به ۶ سال از طرح شکایت علیه طلبههای مذکور احکام قطعی آنها صادر شده است که تصریحی بر مظلومیت دراویش کوار بود. در همین رابطه با آقای صالح مرادی به گفتگو پرداختیم.. آقای مرادی در هفتهی گذشته احکام قطعی شکایتی که شما در ۶ سال پیش علیه طلبههای حاضر در واقعهی حمله به دراویش کوار داشتید از سوی دادگاه ویژه روحانیت صادر شد. رأی صادره و اتهامات محکومین چه بود؟ حمله و ضرب و شتم دراویش، نشر اکاذیب، تخریب اموال عمومی و خصوصی متعلق به درویشان، توهین و افترا به دراویش، پخش اعلامیه، سی دی، شبنامه و سخنرانی بر منابر علیه دراویش، تحریک احساسات مذهبی مردم، راهپیمایی بدون مجوز و اخلال در نظم عمومی. انگیزه و نقش طلبههای متهمی که به آنها اشاره کردید در واقعهی حمله به دراویش کوار چه بود؟این طلبهها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای تبلیغ علیه درویشی به شهرستان کوار فرستاده شده بودند تا با تحریک احساسات مذهبی مردم و ترویج خشونت با آغاز یک جنگ روانی علیه دراویش ساکن کوار مقدمات حمله به آنها را فراهم کنند. در حال حاضر مشکلات و وضعیت دراویش کوار چگونه است و چه تعداد از آنها محکوم به تبعید، زندان و یا گرفتار پیگرد قضایی هستند؟ضرب و شتم و زندان و تبعید دراویش کوار پس غائله سال ۹۰ ادامه پیدا کرد به شکلی که امنیت و آسایش دراویش این منطقه پس از گذشت شش سال هنوز برقرار نشده و ۶ تن از آنها محکوم به تبعید بوده و آقای شمشیرزن نیز به شکلی غیرقانونی قریب به یکسال است که در زندان مرکزی بندرعباس محبوس است. اعمال سیاست بایکوت خبری و حصر حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه، قطب دراویش گنابادی را باید بدان افزود. آقای مرادی در پایان به نظر شما آیا این حکم صادرشده در دادگاه ویژه روحانیت تأثیری در پیگیریها و محکومیتهای ناعادلانهی قضایی دراویش ساکن کوار خواهد داشت؟قطعاً بیتأثیر نخواهد بود زیرا در احکام صادره به صراحت قشریون و افراطیون مذهبی که طلبههای محکوم سردستگان آنها بودند را عامل در اخلال در نظم عمومی میداند و به همین جهت حملهی آنها به دراویش به لحاظ قضایی توسط دادگاه ویژه روحانیت اثبات شده است، از همین رو درویشان کوار از نگاه قانون حکم مدافع را داشتهاند و از تمامی اتهامات مبرا هستند. این سرکوبها ادامه پیدا کرد تا روز شنبه نهم دیماه سال ۱۳۹۶ ، کسری نوری، محمد شریفیمقدم، محمدرضا درویشی و فائزه عبدیپور از فعالان حقوق دراویش، دانشجویان و کودکان که برای عیادت از حمیدرضا مرادی از مدیران سایت مجذوبان نور به بیمارستان دی رفته بودند، در فضایی رعبآور و با اعمال خشونت بازداشت و به بند ۲۰۹ بازداشتگاه اطلاعات منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر میبرند. سایر دراویش از شهرهای مختلف نیز با تحصن مقابل زندان اوین خواستار آزادی دراویش بازداشتی شدهاند. این نوع از برخوردها موج جدیدی از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه را بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم زد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمتالله ریاحی دیگر درویش گنابادی میشود. آقای نعمتالله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .
در این ماه
به گزارش مجذوبان نور، مصطفی دانشجو، فعال حقوق دراویش گنابادی، وکیل دادگستری و از مدیران وبسایت مجذوبان نور، پس از ۴۵ روز بازداشت در انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، پس از اخذ آخرین دفاع در دادسرای اوین، روز سهشنبه ۳۰ مرداد ۹۷ به قرنطینه زندان اوین منتقل شد.
به گزارش مجذوبان نور، رضا سیگارچی و مجتبی بیرانوند که ۱ اسفندماه سال گذشته در حادثه گلستان هفتم بازداشت شده بودند، با حکم غیابی دادگاه انقلاب هر یک به ۷ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به سیستان و بلوچستان محکوم شدند. این دو درویش که هنگام بازداشت توسط نیروهای لباس شخصی و امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، جلسات محاکمه درویشان را فاقد وجاهت قانونی دانسته و از رفتن به دادگاه خودداری کرده بودند.
به گزارش مجذوبان نورـ روز چهارشنبه ۷ شهریورماه نیروهای گارد زندان تهران بزرگ، دراویش گنابادی محبوس در تیپ ۳ این زندان را مورد ضرب و شتم قرار داده و نهایتاً آنها را همراه با هجده تن از دراویش محبوس در تیپ ۴ به سلولهای انفرادی منتقل کردند. وضعیت جسمی بیست تن از این دراویش نامناسب گزارش شده است، همچنین از میان آنها، شش تن به تیپ یک این زندان که محل نگهداری زندانیان جرائم عمومی است منتقل شدهاند و تعدادی نیز همچنان در سلول انفرادی به سر میبرند.
به گزارش وبسایت مجذوبان نور , مصطفی دانشجو وکیل دادگستری و از مدیران وبسایت مجذوبان نور از بیماری حاد ریوی و قلبی رنج میبرد و با اینکه اسناد بیماری او از بازداشت قبلی در بهداری زندان اوین موجود است اما از اعزام او به مراکز درمانی تخصصی و حتی بهداری زندان نیز ممانعت میکنند.
به گزارش مجذوبان نور، پنج تن دیگر از دراویشی که در حمله روز چهارشنبه نیروهای گارد زندان تهران بزرگ آسیب دیده بودند به جمع دراویش اعتصابی پیوستند.
به گزارش مجذوبان نور،خانواده امین علیزاده، درویش گنابادی که پیشتر در تیرماه سال جاری در تهران بازداشت و به زندان ایلام منتقل شده بود، اعلام کردهاند که چهل روز است از فرزندشان اطلاعی نداشته و با وجود اینکه مسئولان زندان ایلام مدعی شدند وی به زندان دماوند منتقل شده است اما دادگستری شهرستان دماوند اجازه هیچگونه تماس و ملاقاتی را به آنها نمیدهد.
به گزارش مجذوبان نور، با وجود دستور مستقیم دادیار ناظر بر زندان اوین مبنی بر اعزام مصطفی دانشجو به مراکز درمانی تخصصی، مقامهای مسئول زندان اوین از اعزام او به بیمارستان جلوگیری کردهاند.
به گزارش مجذوبان نور, دراویش در حال اعتصاب غذا در زندان تهران بزرگ با ایجاد محدودیتهای بیشتر , از جمله محرومیت از ملاقات با خانواده های خود روبرو هستند .
به گزارش مجذوبان نور، هادی کریمی درویش گنابادی ساکن روستای دشتی از توابع استان اصفهان روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۷ توسط ماموران لباسشخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, اعتصاب غذای هشت تن از دراویش گنابادی در اعتراضی به موارد نقض حقوق شهروندی آنها همچنان ادامه دارد. فائزه عبدیپور فعال دانشجویی گفت از هشت نفر از دراویش زندانی در تهران بزرگ از روز هفتم شهریور خبری در دست نیست، مقامات قضایی به خانوادههای آنان گفتهاند برای هشت نفر پرونده قضایی جدید تشکیل شده و تا زمان رسیدگی به پرونده، حق تماس و ملاقات ندارند.
به گزارش مجذوبان نور, صدیقه صفابخت از دراویش زن محبوس در زندان قرچک که در تاریخ ۱ اسفند در جریان حادثهی گلستان هفتم بازداشت شده بود با خطر از کار افتادگی عصبهای دست مواجه شده است. این زن درویش که هنگام دستگیری از پارگی تاندوم زانو و آسیب مچ پا رنج میبُرد پس از گذشت هفت ماه از زمان دستگیری در محیط غیراستاندارد و نمور زندان قرچک به درد گردن و از کارافتادگی عصبهای دست نیز مبتلا شده و تا امروز از اعزام او به مراکز درمانی خودداری شده است”.
نکته مهم * با توجه به گستردگی سرکوب دراویش در ماههای گذشته و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات در ایران ، اطلاعات و اخبار مندرج در وبسایت ها محاسبه گردیده .
گزارش آماری | ||
بازداشت و بیخبری | 2 مورد | |
محکومیت به حبس | 2 مورد | |
تبعید | 2 مورد | |
محرومیت از حق انتخاب وکیل یا سایر حقوق زندانیان | 2 مورد | |
محاکمه | 1 مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | 8 مورد | |
محرومیت از درمان و خدمات پزشکی | 22 مورد | |
ضرب و شتم | 20 مورد | |
رفتار خشونت آمیز | 1 مورد | |
اعتصاب غذا | 18 مورد | |
انتقال به سلول انفرادی | 30 مورد | |
ممنوعیت تماس تلفنی یا ملاقات زندانی با خانواده | 20 مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | 128 مورد | |
**************************************************************************************************
پیروان سایر ادیان
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند. این نکته حائز اهمیت است که دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخشهایی برای مقابله با ادیان، عرفانها و جمعیتهای فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوم شهریورماه علی اکبر جوکار، از مرتبطان گروه “یمانی” در شهر قم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. درست یک روز پس از این بازداشت نیز، روز سوم شهریورماه دست کم ۴ تن دیگر از هواداران این گروه در همین شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هویت دو تن از بازداشت شدگان روز سوم شهریورماه “عباس فتحیه” و “صادق دوستکام” توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است.
در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :
گزارش آماری | ||
بازداشت و بیخبری | 11 مورد | |
رفتار خشنونت آمیز با شهروندان | 5 مورد | |
توهین | 5 مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | 15 مورد | |