اطلاعیه 1038 کمیته دفاع ار حقوق پیروان ادیان پیرامون سرکوب شهروندان بهائی در ایران

نگاهی به شهروندان بهائی در این ماه

تمام انسانها آزاد و برابر آفریده شدند و رنگ و زبان لهجه عقیده و در کل شکل ظاهری و یا باطن افراد به ما این اجازه را نمیدهد که خود را برتر از کسی بدانیم و یا حقی از کسی سلب کنیم. در این بین افراد آزادانه و یا بواسطه مذهب خانوادگی دینی را برای خود انتخاب میکند واین یک مسئله کاملا شخصی و قابل احترام است.

حال درجمهوری اسلامی ایران این شرایط چگونه است ؟ 

 در ایران به  افراد، نسبت به مذهب آنها بها داده میشود واین تبعیض در کتاب قانون اساسی به عنوان یک اصل (مسلمان وشیعه اثنی عشری) ثبت شده است.بهاییان در ایران از جمله افرادی هستند که نامشان در قانون اساسی ذکر نشده و طبیعتا از داشتن بسیاری از حقوق شهروندی محروم هستند وحقوق آنان به صورت سیستماتیک نقض میشود.این نقض در مواردی به پلمپ بی دلیل کسب و کار این افراد یا محروم کردن از حق تحصیل یا دستگیر کردن بی دلیل و حکم های طولانی مدت منجر میشود. این محرومیت ها در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

از تاریخ ۱۸ تیر ماه تا اواسط مردادماه سال گذشته محل کسب ۲۴ شهروند بهایی در ارومیه به دستور اداره اماکن و توسط مامورین این اداره پلمپ شده است و با توجه به مراجعه به مراجع ذیربط مانند اداره اماکن آذربایجان غربی، اتحادیه های اصناف، اداره اطلاعات ارومیه، دادگستری، دیوان عالی کشور، نمایندگان مجلس ارومیه، دفتر امام جمعه و بسیاری ارگان های دیگر پاسخی از سمت مسئولین دریافت نکرده اند و هیچ ارگانی مسئولیت این پلمپ را بر عهده نمی‌گیرد .اداره اماکن گفته است که تنها با امضای تعهد نامه‌ای مبنی بر عدم تعطیلی محل کسب در مناسبت‌های مربوط به دیانت بهایی که برخلاف قانون اداره اماکن بوده، موفق به فک پلمپ محل کسب خواهید شد.

روز جمعه مورخ ۲۶ مردادماه ۹۷ یک زوج بهایی اهل شیراز به نام‌های نگار میثاقیان و همسرش محبوب حبیبی توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به بازداشگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز منتقل شدند. زوج بهایی دیگری در شیراز دستگیر شدند که روحیه نریمان شهروند بهایی ساکن شیراز به دو سال و نیم حبس تعزیری و همسرش فرزاد دل‌آرام نیز به تحمل یک سال حبس تعزیری در شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر این شهر محکوم شدند.

 رومینا عسگری دانشجوی بهایی مقطع کارشناسی، به دلیل بهایی بودن پس از ۴ ترم از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.در نامه منع از تحصیل این دانشجو دلیل اخراج “رفتار ناهنجار اجتماعی، تلاش برای از بین بردن نظم، آرامش و امنیت کشور” عنوان شده است. این در حالی است که وی در ۶ ماه گذشته در دانشگاه حضور نداشته و یک ترم از مرخصی تحصیلی استفاده کرده است. علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند. به نام‌های “دری امری”، “می خلوصی”، “ساقی فدایی” و “شایان تفضلی” و چهار شهروند بهایی اهل مشهد ۴ شهریورماه ۹۷ در دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی برگزار شد.این چهار شهروند بهایی در اسفندماه سال گذشته توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد هرکدام به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده بودند. اتهام این شهروندان «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

لازم به یاد آوریست که :تمام این موارد فقط به دلیل باور دینی این افراد اتفاق افتاده است چرا که جایی برای بهاییت در کتاب قانون جمهوری اسلامی وجود ندارد ونشان دهنده این است که انسان دوستی و محبت نیز در قانون اساسی جایگاهی ندارد .

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به ماده ۱)همه آزاد و برابر بدنیا آمده اند(،ماده ۲)عدم تبعیض( ،ماده ۶)ارزش انسانی در همه جا (،ماده ۱۸ (حق آزادی عقیده)وماده ۱۹(حق آزادی بیان)از اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی علیه شهروندان بهایی، خواهان رعایت حقوق پیروان تمام ادیان در جمهوری اسلامی ایران  و برقراری کلیه مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر هستیم.

1038

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان