ابراز نگرانی سازمان عفو بین الملل در مورد صدور احکام سنگین برای چهار شهروند مسیحی در ایران

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای نسبت به صدور احکام فراقانونی برای چهار شهروند مسیحی در ایران ابراز نگرانی کرد .

به گزارش حقوق بشر در ایران , سازمان عفو بین الملل با صدور یک بیانیه نسبت به صدور احکام سنگین برای دو شهروند مسیحی آشوری به نامهای کشیش ویکتور بت تمرز و همسر ایشان خانم شامیرام عیسوی و همچنین دو شهروند نوکیش مسیحی به نامهای امین افشار نادری و هادی عسگری ابراز نگرای نموده است . در این بیانیه که در وبسایت سازمان عفو بین الملل انتشار پیدا کرده آمده است , مسیحیان ایرانی ویکتور بِت تمرز، همسر ایشان شامیرام عیسوی، امین افشار نادری و هادی عسگری تنها به خاطر عمل به ایمان مسیحی خود، از جمله حضور در گردهمایی‌های مسیحی و برپایی کلیساهای خانگی در مجموع به ۴۵ سال زندان محکوم شده‌اند. در صورتی که این افراد دستگیر و زندانی شوند، به عنوان «زندانیان عقیدتی» شناخته خواهند شد. کشیش ویکتور بِت تمرز و شامیرام عیسوی، که از مسیحیان آشوری هستند و نوکیشان مسیحی امین افشار نادری و هادی عسگری به پنج تا پانزده سال زندان محکوم شده‌اند. آن‌ها تنها به دلیل عمل‌کردن مسالمت‌آمیز به باور مسیحی خود هدف قرار داده شده‌اند. اساس این احکام فعالیت‌هایی مسالمت‌آمیزی مانند برگزاری جشن‌های کریسمس، راه‌اندازی و برپایی کلیساهای خانگی و مسافرت به خارج از کشور برای شرکت در سمینارهای مسیحی است که مقامات از آنها با عنوان «فعالیتهای غیر قانونی کلیسایی» و «اقدام علیه امنیت ملی» یاد کرده‌اند. این نامبردگان پس از تودیع وثیقه، اکنون خارج از زندان و در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر هستند.
در پنجم دی‌ماه ۱۳۹۳ کشیش ویکتور بت تمرز همراه با امین افشار نادری و یک نفر دیگر، هنگام شرکت در گردهمایی خصوصی که به مناسبت میلاد مسیح در منزل کشیش ویکتور برگزار می‌شد، با یورش ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند. آن‌ها به زندان اوین در تهران منتقل شدند. در آن‌جا از دسترسی به وکیل خود محروم ماندند و تنها اجازه یافتند ارتباط بسیار اندکی با خانواده خود برقرار کنند. آن‌ها چندین ماه بعد، پس از تودیع وثیقه به طور موقت از زندان آزاد شدند.
در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ دادگاه بدوی آن‌ها، همراه با هادی عسگری که در ۵ شهریور ۱۳۹۵ در شهر فیروزکوه در استان تهران بازداشت شده بود، برگزار شد. در تیر ماه ۱۳۹۶ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر کدام از این افراد را «به جرم تشکیل گروهی بیش از دو نفر با هدف برهم زدن امنیت کشور» در ارتباط با فعالیت‌های کلیسایی آن‌ها به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.
همین دادگاه امین افشار نادری را به اتهام «توهین به مقدسات اسلام» برای به اشتراک گذاشتن مطلب طنز شخص دیگری در فیسبوک که با شیوه نگارش قرآنی با موضوع افزایش قیمت مرغ در ایران پرداخته بود به پنج سال حبس بیشتر محکوم کرد. هادی عسگری پس از تودیع وثیقه در فروردین ۱۳۹۷ آزاد شد.
در ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ شامیرام عیسوی به دفتر دادستانی در زندان اوین احضار شد و متهم به جرایمی شد که تماما مرتبط با عمل کردن به ایمان مسیحی خود بود. در دی ماه ۱۳۹۶ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران او را به اتهام «عضویت در گروهی که هدف برهم زدن امنیت ملی داشته است» به پنج سال زندان و همچنین به دلیل «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس دیگر محکوم کرد.

به رغم تلاش های جمهوری اسلامی برای تبلیغ و تحمیل دین اسلام شیعه به عنوان دین رسمی و قانونی کشور، با وجود سخت گیری ها و فشارهایی که براقلیت های مذهبی اعمال می شود، و با آن که در حکومت جمهوری اسلامی مجازات تغییر دین برای مسلمانان در حکم ارتداد است و مجازات اعدام را درپی دارد، اما پدیده تغییر دین ایرانیان شیعه مذهب، بویژه به مسیحیت، مدام گسترش یافته است. عده زیادی نیز به دین زرتشتی یا بهاییت تغییر دین داده اند تا جایی که لفظ «نوکیشان» برای مشخص کردن این تغییر دین دادگان در دوران حکومت اسلامی در ایران به کار می رود.

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت حق تغییر دین و انجام آزادانه مناسک مذهبی را برای افراد ازاد می داند ولی در ایران حکومت جمهوری اسلامی از هر فرصتی برای سرکوب دگر اندیشان مذهبی بخصوص نوکیشان مسیحی استفاده می کند و در موارد بسیاری با صدور احکام سنگین و و یا اتهامات واحی که از جمله میتوان به اتهاماتی از قبیل جاسوسی و یا اقدام علیه امنیت ملی باشد را در پرونده نوکیشان مسیحی مورد لحاظ قرار میدهد .