انتقال سه زندانی اهل سنت زندان ارومیه به زندان رجایی شهر کرج

سه زندانی سنی مذهب محبوس در زندان ارومیه به نام‌های انورخضری، خسرو بشارت و کامران شیخه شب گذشته به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.

به گزارش هرانا ، شب یکشنبه مورخ ۲۸ مردادماه ۹۷ سه زندانی اهل سنت محبوس در زندان مرکزی ارومیه به نام‌های انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند. یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “شب گذشته آقایان انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه از زندان ارومیه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند. انتقال این افراد احتمالا به دلیل پرونده دیگری که گفته می‌شود در یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه داشته‌اند صورت گرفته است.” حقوق بشر در ایران ماه گذشته در گزارشی خبر از ابلاغ حکم این سه زندانی سنی مذهب محبوس در زندان ارومیه که از آذرماه سال ۸۸ در بلاتکلیفی به سر می‌بردند داده بود. انور خضری و خسرو بشارت به اتهام مشارکت در قتل هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس و کامران شیخه نیز به اعدام محکوم شده است. انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت شهریورماه سال گذشته برای برگزاری دادگاه از زندان رجایی شهر کرج به زندان ارومیه منتقل شده و از آن زمان در این زندان محبوس بوده‌اند.

این سه زندانی به همراه با ۴ زندانی دیگر به نام‌های داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته و ایوب کریمی از تاریخ ۱۶ آذر ۸۸ در زندان بسر می‌برند و در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند، این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی رازینی نقض شد.

این زندانیان اهل سنت توسط نیرو های امنیتی به اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی”، “افساد فی‌الارض” و “محاربه” متهم شده بودند، هرچند درباره جزئیات و فعالیت های آنان از سوی مسئولین و ارگان‌های قضایی شفاف‌سازی نشده است.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار هرانا قرار گرفته، متهمین اتهام شرکت در مبارزات قهرآمیز را رد کرده و گفته‌اند تنها به دلیل اعتقادات خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند.
این زندانیان مدعی هستند در هنگام بازجویی مورد شکنجه روحی و فیزیکی قرار گرفتند.

پیشتر حقوق بشر در ایران در گزارشی به وضعیت نامناسب آقای انور خضری و مشکلات تنفسی حاصل از” شکنجه های اعمال شده” اشاره کرده بود.

بر اساس این گزارش، پزشکان آقای خضری علائم بیماری را “نتیجه ضربه سنگین” به قفسه سینه وی عنوان کردند.

لازم به یادآوری است این افراد در دادگاه فرصت و شرایط دفاع از خود را نداشتند، به آنان اجازه داده نشده بود تا از حضور وکیل منتخب خود بهره ببرند.

علیرغم تلاش های محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع آنان این ۷ زندانی در حالی که در آستانه نهمین سال تحمل زندان هستند کماکان به لحاظ حقوقی در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند. ۹ سال بلاتکلیفی موجب تحمیل شرایط بسیار سخت روحی و روانی بر آنان و خانواده هایشان شده است.

زندانیان مورد اشاره تاکنون بارها به شیوه‌های مختلفی از جمله اقدام به اعتصاب غذا به شرایط خود اعتراض کرده‌اند و خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان حقوقی خود شده‌اند.