گزارشی از وضعیت نامناسب گروهی از زندانیان عقیدتی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه

پنج زندانی سنی مذهب محبوس در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه که به دلیل تبلیغ باورهای خود به حبس‌های مختلفی محکوم شده‌اند، برخلاف مقررات آیین‌نامه داخلی سازمان زندان‌ها، در بند بیماران عفونی این زندان در کنار زندانیان جرائم عمومی نگهداری می‌شوند، گزارش شده مسئولان زندان و ماموران امنیتی، زندانیان جرائم عمومی را علیه این زندانیان تحریک کرده و زمینه‌های تنش و درگیری را بین آنان ایجاد کرده‌اند.

به گزارش هرانا ،تعدادی از این زندانیان سنی مذهب در چند نوبت تاکنون مورد ضرب شتم شدید قرار گرفته‌اند. بر خلاف مقررات آیین‌نامه داخلی سازمان زندان‌ها، پنج تن از زندانیان سنی مذهب در بندهای عمومی زندان دیزل آباد کرمانشاه و در کنار زندانیان جرائم عمومی نگهداری می‌شوند، گزارش شده که مسئولان زندان با استفاده از شرایط بند زندگی روزمره را برای آنان سخت تر کرده اند. یک منبع نزدیک به این زندانیان ضمن تایید این خبر به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “از ده ماه پیش ۵ تن از زندانیان سنی مذهب زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به بند بیماران عفونی (معروف به بند ایدزی‌ها) منتقل شده‌اند و طی این مدت مورد ضرب و شتم و توهین تعدادی از زندانیان جرائم عمومی که از طرف مسئولان زندان و ماموران وزارت اطلاعات تحریک شده‌ بودند، قرار گرفتند؛ بعنوان یک نمونه باید اشاره کنم خردادماه سال جاری دو تن از این زندانیان سنی مذهب به اسامی “کیهان مروتی” و “یوسف مرادی” در حال نماز خواندن بودند که مورد هجوم تعدادی از زندانیان جرائم عمومی قرار گرفتند. در این درگیری بینی و مچ دست کیهان را شکستند و یوسف را نیز زخمی کردند”.
اسامی زندانیان سنی مذهبی که در بند بیماران عفونی برخلاف اصل تفکیک جرایم نگهداری می شود به شرح ذیل توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است:
۱- امید خاکی، فرزند حسن، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرمانشاه به ۴ سال حبس محکوم شده است. او پیش از انتقال به زندان دیزل آباد، مدتی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات واقع در میدان نفت کرمانشاه به سر برده بود. آقای خاکی خود را مبلغ مذهبی معرفی می کند و محکومیت خود را هم در چارچوب همین فعالیت می‌دان.

۲- یوسف مرادی، فرزند محمود، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرمانشاه به ۵ سال حبس محکوم شده است. آقای مرادی ساکن شهرستان سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه است که اوایل سال ۹۳ بازداشت و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. این زندانی پیش از این نیز در سال ۹۱ بازداشت و به حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل ۲ سال حبس محکوم شده بود که حدود یکسال پس از پایان محکومیت مجدد بازداشت شد. او مدتی از دوران محکومیت خود را در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج سپری کرده بود.

۳- احمد صادقی، فرزند محمد توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرمانشاه به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

۴- کاکبرا سلیمانی (عبدالله) فرزند مصطفی، اهل جوانرود، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرمانشاه به ۴۴ ماه حبس محکوم شده است. آقای سلیمانی ۱۶ ماه را در سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در کرمانشاه سپری کرده و ۶ ماه نیز در بند ۱۰ زندان دیزل آباد به سر برده است.

۵- کیهان مروتی، نزدیک ۲۴ ماه است که در حالت بلاتکلیف به سر می‌برد.

این زندانیان اکثرا در پرونده‌هایی جداگانه به دلیل فعالیت‌های تبلیغی-دینی بازداشت شده‌اند و با اتهامات مختلفی به حبس‌هایی با زمان‌بندی‌های مختلف محکوم شده‌اند.
گفتنی است که چهار تن از این زندانیان پیش‌تر در اعتراض تبعید به بند بیماران عفونی در این زندان دست به اعتصاب غذا زده بودند، اما مسئولان زندان هیچ توضیحی بابت این انتقال به آنان ندادند و تغییری در وضعیت آنان ایجاد نکردند. این زندانیان در حال حاضر شرایط روحی و جسمی نامناسبی دارند.