اردیبهشت ماه 1397
تهیه و تنظیم , نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی
گردآوری داده : محمدحسین ملایی برزی
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان اردیبهشت ماه 1397 شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها میتوانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیدهبانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارشهای سایر گروهها و رسانهها را بیابند.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل : عاسمه جهانگیرگزارشگر فقید ، در امور ایران که در روز یکشنبه ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ در اثر نارسائی قلبی در زادگاهش لاهور پاکستان درگذشت. و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل بیان نمود :
اهل تسنن :
مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند. گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد. در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.
مسیحیان :
گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.
بهائیان :
گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.
در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.
ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.
سایر ادیان :
بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.
اهل سنت
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیادهخواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نهفقط متعلق به شیعه است و نهتنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.
رژيم ايران طبق برنامهای كه جديداً آن را طراحي كرده میخواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آنها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندانهای مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند.
آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر میگذارند. آنها همچنین هشدار میدهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بهصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. بااینحال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بهجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
اهل سنت با مجموعهای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوعالخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل میکنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،بهخصوص در شهر تهران گفته میشود بیش از یکمیلیون سنی در آن زندگی میکنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.
در این ماه :
به گزارش هرانا ، حمزه درویش زندانی سنی مذهب به شدت توسط مسئولان زندان مورد بدرفتاری قرار گرفته و در خصوص احتمال بیان اظهاراتی که مسئولان زندان را در مظان اتهام قرار بدهد تهدید شده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مسئولان زندان زاهدان در یک هفته اخیر اقدام به ایجاد برخی از ممانعت های مذهبی برای زندانیان سنی مذهب نمودند که در نهایت اعتراض زندانیان را در بر داشت. ابتدا از زندانیان خواسته شده بود که ریش خود را کوتاه کنند، و این درخواست عملی شده بود، سپس زندانیان را وادار کردند که کلاه بر سر نکنند جز وقت نماز و این موضوع نیز انجام شده بود.در ادامه فشار بر زندانیان اهل سنت ، به زندانیان گفتند که لباس های بلوچیشان دراز نباشد، که این موضوع با واکنش زندانیان رو به رو شده است .
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماموران امنیتی کرمان از برگزاری نماز جمعه در نمازخانه محله جمالالدین اسدآبادی کرمان جلوگیری کرده و اجازه ورود به نمازگزاران نیز ندادند.
به گزارش هرانا ، هادی صالحی، زندانی سنی مذهب زندان سقز است که به ۲۳ سال حبس محکوم شده و اکنون بیش از ۴ سال است که در این زندان تحمل حبس میکند. به دلایل نامعلومی به زندان سنندج تبعید شد. همزمان یک زندانی سنی مذهب دیگر در زندان سقز نیز به نام “فائز چوپانی” که به ۶ سال حبس محکوم شده و اکنون نزدیک به ۴ سال است در این زندان نگهداری میشود، به زندان بانه تبعید شد.
به گزارش کمپین فعالان بلوچ ، مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان که صبح روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت که برنامه سفر به دوحه پایتخت قطر داشت با ممانعت ماموران امنیتی از سفر باز ماند. نزدیکان این روحانی سرشناس اهل سنت گفتند: “ایشان به دعوت بلوچ های قطر قصد داشت به این کشور سفر کند که پس از ورود به تهران نیروهای امنیتی با وی تماس گرفته و از او خواستند به زاهدان برگردد .
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
گزارش آماری | ||
تهدید | ۲ مورد | |
جلوگیری از سفر شهروند | ۱ مورد | |
جلوگیری از انجام مناسک مذهبی | ۴ مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | ۳ مورد | |
تبعید | ۲ مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۱۲ مورد | |
**************************************************************************************************
بهاییان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. بااینحال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان بهطور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفتهاند. از جمله اخراجشدگان سال گذشته میتوان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند بهطور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند. کمیسیون بینالمللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی میشوند. آنها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آنها را به رسمیت نمیشناسند و رسانههای ایران بهاییان را پلید میشمارد. وقتی بهاییان میمیرند خویشان آنها نمیتوانند وارث آنها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکلدارند و اغلب شاهد خراب کردن قبرهایشان هستند، که این کار نهتنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام میشود. در شرایطی که امید میرفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشتها و دستگیریها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامهنگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانهای توقیف و تعطیل میشود. انتظار میرفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندانها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همانگونه که رئیسجمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعدهای که به نظر میرسد بیاساس و توخالی بوده و دستکم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارشها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آنها به زندان است. اکثر قریب بهاتفاق این افراد را محکومانی تشکیل میدهند که پیش از آن احکام قضائیشان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آنها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشتهای اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.
حسن روحانی رئیسجمهوری ایران برخلاف وعدههای پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آنها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجاییکه بهاییان جزء دینهای رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.
بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاهها از تحصیل عالی در دانشگاههای ایران محروم هستند، عدهای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امانالله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنامهای طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاههای کشور همچنان ادامه دارد.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
عاصماء جهانگیر، گزارشگر فقید ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، در گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگرانکننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانیهای من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد میکند و آنها را دشمن مردم ایران میشمارد . آمارها نشان میدهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.
در این ماه :
به گزارش هرانا ، نعمت الله بنگاله و نازنین بنگاله به ده سال زندان محکوم شدند. این دو شهروند بهایی پدر و دختر ساکن شیراز در شهریور ماه ۱۳۹۵ بازداشت وپس از مدتی باقرار وثیقه آزاد شده بودند. ماموران در زمان بازداشت منزل این دو شهروند بهایی با به طور کامل مورد تفتیش قرار دادند که رفتار آنان در آن زمان مناسب نبوده است. این احکام در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز صادر شده است. هر کدام از این دو شهروند بهایی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده اند.
به گزارش هرانا ، شهرام اشراقی، شهروند بهایی ساکن اصفهان، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، پس از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان اصفهان آزاد شد. آقای اشراقی در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۳۹۱ همراه با چهار شهروند بهایی دیگر توسط ماموران اداره اطلاعات اصفهان بازداشت شده بود. شهرام اشراقی، شهروند بهایی ساکن اصفهان، پیش از این در اردیبهشتماه سال ۹۳، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب یزد به ۳ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شد و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان یزد عینا تایید شد. آقای اشراقی در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۳۹۱ همراه با تعدادی دیگر از شهروندان بهائی طی یک اقدام هماهنگ و با یورش ماموران وزارت اطلاعات به منازلشان در شهر اصفهان بازداشت شد و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در دادگاهی در یزد، همراه با ۱۹ شهروند بهایی دیگر مجموعا به ۵۸ سال حبس محکوم شدند.
به گزارش شهروندیار ، یک جوان بهایی ، به دلیل عقیده مذهبی اش، از ادامه تحصیل منع شد. کیانا ثنایی شهروند جوان بهایی پس از دو ترم تحصیل در رشته کارشناسی معماری در دانشگاه غیرانتفاعی میرداماد گرگان از ادامه تحصیل منع شد. کیانا در حالی از ادامه تحصیل از دانشگاه منع شده است که سازمان سنجش کل کشور با ابلاغ نامه ای به دفتر آموزش این دانشگاه اجازه ادامه تحصیل این دانشجو را ممنوع اعلام کرده است.
به گزارش هرانا ، شاهین دهقان، شهروند بهایی ساکن ماکو که مدت ۱۷ سال به شغل زنبورداری اشتغال دارد، در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه پس از احضار و مراجعه به اداره اطلاعات ماکو، در خصوص ادامه فعالیت اقتصادی مورد تهدید قرار گرفت. به این شهروند بهایی گفته شده که ده روز فرصت دارد تا کندوهایش را بفروشد، در غیر این صورت کندوها مصادره شده و خود نیز به زندان فرستاده خواهد شد.
گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ،یک شهروند بهایی به نام کاویز نوزدهی در مشهد بازداشت شد. در هنگام بازداشت آقای نوزدهی منزل ایشان تفتیش و لوازم شخصی، کامپیوتر، کتابها و لپتاپهایشان ضبط شده است. آقای نوزدهی پیش از این نیز در سال ۸۹ به دو سال حبس تعزیری محکوم و مدت ۲ سال را در زندان وکیل آباد مشهد سپری کرده بود.
به گزارش هرانا ، صبا گلشن، شهروند بهایی ساکن اصفهان روز سهشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه پس از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان اصفهان آزاد شد. آقای گلشن روز دوشنبه در ابتدا به همراه شهرام اشراقی دیگر همپرونده خود آزاد اما ساعتی بعد طی تماس مجدد از زندان مبنی بر اینکه باید به زندان مراجعه کنند، به زندان بازگردانده شدند. ایشان در نهایت روز سهشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه به طور مشروط از زندان آزاد شدند .
به گزارش هرانا ، منزل پدری خانم انیسا مطهر شهروند بهایی در اصفهان توسط مامورین امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و لوازم شخصی اهل منزل از جمله کتب، تصاویر، سی دی های مذهبی و حتی تبلت که متعلق به ایشان نبود ضبط شد. نیروهای مراجعه کننده نهایتا با تحویل برگه احضاریه دادگاه به تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه، از وی امضا گرفته و بدون به جا گذاشتن مدرکی حتی کپی صورتجلسه ضبط اموال و برگه احضاریه محل را ترک کردند. لازم به اشاره است در برگه احضاریه حتی آدرس دادگاه مشخص نیست و به او گفته شده بصورت تلفنی آدرس دادگاه به وی اعلام خواهد شد.
به گزارش هرانا ، نوید خانجانی فعال حقوق بشر و شهروند بهائی ، که بیش از شش سال را به جرم فعالیت برای دانشجویان محروم از تحصیل در زندان گذراند، از زندان آزاد شد .
به گزارش هرانا ، در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، حضور کتابهایی که به مساله آئین بهاییت میپردازند با عناوینی چون “فرقه ضاله بهاییت” افزایش چشمگیری داشته است. بهایی پژوهی نیز با دو غرفه در این نمایشگاه تقریبا تمام کتب خود را به همین مورد اختصاص داده است.نمایشگاه کتاب تهران با حضور کتابهایی که نحله های فکری گوناگون را نشانه گرفته است به محلی برای ترویج اندیشه خشونت محور یا نفرت پراکن تبدیل شده است.
به گزارش هرانا ،ماموران امنیتی در شهر آبادان و خرمشهر صبح روزیکشنبه شانزدهم اردیبهشت ساعت ۶:۴۵ دقیقه با مراجعه هماهنگ به منزل سه شهروند بهایی منازل آنان را تفتیش کرده و سه تن از بهائیان زن را بازداشت کرده اند. نوشین افشار، ندا ثابتی و فروغ فرزانه سه تن از بهائیان بازداشت شده در آبادان و خرمشهر هستند که توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند. ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل که به همین علت تمام منزل بهم ریخته شده است، ماموران اقدام به توقیف کتاب ها، کامپیوتر، لپ تاپ به همراه هارد و فلش ها کرده اند. شش مامور مرد در زمان بازداشت حضور داشتند و در زمان تفتیش نیز از اعضای خانواده بازداشت شدگان نیز بازجویی کوتاهی کرده اند.
به گزارش هرانا ،مهسا مهدوی، شهروند بهایی ساکن مشهد روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ با اتمام دوران محکومیت ۸ ماهه خود از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.
به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران ،دیان علائی نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد در اطلاعیه ای اعلام کرد که عفیف نعیمی، زندانی بهائی بهرغم بیماری شدید از سوی مقامات قضایی ایران فراخوانده شده تا برای گذراندن باقی مانده ۱۰ سال حبس خود به زندان بازگردد،عفیف نعیمی ۵۶ ساله، در حالی روز سوم اردیبهشت به زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) بازگردانده شده که طبق نظر کمیسیون پزشکی قوه قضائیه به دلیل بیماری شدید قلبی، امکان تحمل کیفر را ندارد و چندین بار در زندان بیهوش شده است.
به گزارش هرانا ،ندا ثابتی ، نوشین افشار و فروغ فرزانه، سه شهروند بهایی اهل آبادان و اهواز که از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز و آبادان در منزل خود بازداشت شدند، از زندان اهواز آزاد شدند. پس از مراجعه خانواده این افراد به زندان اهواز به آنان گفته شد که فرزندانشان اینجا نیستند. اما زمانی که خانوادهها به آبادان و خرمشهر بازگشتند با آنان تماسی از زندان اهواز گرفته شد مبنی بر اینکه فرزندانتان آزاد شدند”. لازم به ذکر است، هنگام بازداشت این شهروندان منزل آنان تفتیش شده و اموال شخصی و کامپیوترهای خود و اعضای خانوادهشان نیز ضبط شده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،یک شهروند بهایی به نام “خداداد میری” در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. با وجود پیگیری مکرر اعضای خانواده آقای میری هیچ اطلاعی از وضعیت وی حاصل نشده و اتهام آقای میری نیز “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است. خداداد میری از اهالی استان مازندران است، وی بدلیل فشار های مقامات دولتی از چند سال پیش به همراه خانواده خود به کرمانشاه مهاجرت کرده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، میترا بدرنژاد (زهدی) و فرج الله بنگاله، دو شهروند بهایی روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ با تودیع وثیقه آزاد شدند.
روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری | ||
بازداشت / بیخبری | ۶ مورد | |
احضار / بازجوئی | ۱ مورد | |
محرومیت از تحصیل | ۱ مورد | |
تفتیش منزل | ۵ مورد | |
ضبط وسائل | ۵ مورد | |
تهدید | ۱ مورد | |
محرومیت از حق کار یا شغل | ۱ مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | ۲ مورد | |
عدم رسیدگی و عدم توجه به بیماری فرد زندانی(( عدم تحمل حبس )) | ۱ مورد | |
آزادی فرد با قرار وثیقه / اتمام دوران محکومیت | ۱۱ مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۲۳مورد | |
**************************************************************************************************
مسیحیان
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال2017 میلادی در رتبه نهم ردهبندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را بهشدت آزار میرسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا بهاجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمانداران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا بهکل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت بهواسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد میکند.
عاسمه جهانگیر گزارشگر فقید حقوق بشر در امور ایران بارها در گزارشات خود بر سرکوب مسیحیان در ایران و همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای پیروان سایر ادیان هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.
در این ماه :
به گزارش محبت نیوز ، شهروند مسیحی سِوادا آغاسر از پیروان کلیسای گریگوری که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی زندانی است روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت برای نخستین بار از زندان اوین به مرخصی آمد.
به گزارش سازمان ماده ۱۸ ، نوکیش مسیحی عزیز مجیدزاده ، که در تاریخ ۱۱ اسفند ۹۶ (۲ مارس ۲۰۱۸) در نزدیکی شهر کرج بازداشت شده بود، تا زمان تشکیل دادگاه و رسیدگی به اتهامات انتسابی به او، از زندان اوین آزاد شده است. مسیحیانی که به دلیل شرکت یا فعالیت در کلیساهای خانگی دستگیر میشوند غالبا با اتهاماتی امنیتی روبرو میشوند.
به گزارش سازمان ماده ۱۸ ، روز ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۷ (۹ مه ۲۰۱۸)، اولین جلسه دادگاه تجدید نظر در حکم ۵ سال زندان شامیرام عیسوی برگزار شد. گزارش شده که نماینده دادستان با طرح اتهاماتی “بی اساس” کل خانواده این مسیحی آشوریزبان را به فعالیت علیه نظام متهم کرده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران ، دادگاه تجدید نظر ۳ نوکیش مسیحی و همچنین یک شهروند مسیحی آشوری روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ مصادف با ۲۵ آپریل سال ۲۰۱۸ در محل شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد . در این جلسه از دادگاه امین افشار نادری ، هادی عسگری و همچنین کشیش آشوری کلیسای پنطیکاستی شهرآرا کشیش ویکتور بت تمرز مورد محاکمه قرار گرفتند .
در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :
گزارش آماری | |
آزادی فرد بازداشتی با قرار وثیقه | ۱ مورد |
محرومیت از انجام مناسک مذهبی | ۱ مورد |
محاکمه | ۵ مورد |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۶ مورد |
**************************************************************************************************
دراویش گنابادی
دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . هریورماه ۶ سال پیش جامعهی دراویش طریقت نعمتاللهی گنابادی شاهد موج تازهای از سرکوب، آزار و اذیت همکیشان خود در شهرستان کوار از توابع شیراز بود. غائلهی کوار به تحریک و مباشرت چند طلبهی افراطی و با پشتیبانی قشریون مذهبی علیه دراویش و حملهی گسترده به آنان آغاز گردید و در ادامهی این تعرضات سازمانیافته در تاریخ ۱۳ شهریورماه سال ۹۰ با تیراندازی به ۴ درویش گنابادی و شهادت مهندس وحید بنانی و مجروح شدن ۳ تن دیگر به ضرب گلوله مرحلهی جدیدی از سرکوبها و فشارها شکل گرفت. وکلای دراویش گنابادی و مدیران سایت مجذوبان نور در تهران و شیراز دستگیر و جمع کثیری از درویشان بازداشت شدند. در سال ۹۱ آقایان صالح مرادی و کسری نوری از فعالان حقوق دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور که در پی موج بازداشت گستردهی همان ایام دستگیر و در زندان عادلآباد شیراز محبوس بودند با همراهی ۴۱ نفر از دراویش ساکن کوار در دادگاه ویژه روحانیت شیراز از طلبههایی که مسببین اصلی درگیریها بودند، طرح شکایت کردند. پس از گذشت قریب به ۶ سال از طرح شکایت علیه طلبههای مذکور احکام قطعی آنها صادر شده است که تصریحی بر مظلومیت دراویش کوار بود. در همین رابطه با آقای صالح مرادی به گفتگو پرداختیم.. آقای مرادی در هفتهی گذشته احکام قطعی شکایتی که شما در ۶ سال پیش علیه طلبههای حاضر در واقعهی حمله به دراویش کوار داشتید از سوی دادگاه ویژه روحانیت صادر شد. رأی صادره و اتهامات محکومین چه بود؟ حمله و ضرب و شتم دراویش، نشر اکاذیب، تخریب اموال عمومی و خصوصی متعلق به درویشان، توهین و افترا به دراویش، پخش اعلامیه، سی دی، شبنامه و سخنرانی بر منابر علیه دراویش، تحریک احساسات مذهبی مردم، راهپیمایی بدون مجوز و اخلال در نظم عمومی. انگیزه و نقش طلبههای متهمی که به آنها اشاره کردید در واقعهی حمله به دراویش کوار چه بود؟این طلبهها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای تبلیغ علیه درویشی به شهرستان کوار فرستاده شده بودند تا با تحریک احساسات مذهبی مردم و ترویج خشونت با آغاز یک جنگ روانی علیه دراویش ساکن کوار مقدمات حمله به آنها را فراهم کنند. در حال حاضر مشکلات و وضعیت دراویش کوار چگونه است و چه تعداد از آنها محکوم به تبعید، زندان و یا گرفتار پیگرد قضایی هستند؟ضرب و شتم و زندان و تبعید دراویش کوار پس غائله سال ۹۰ ادامه پیدا کرد به شکلی که امنیت و آسایش دراویش این منطقه پس از گذشت شش سال هنوز برقرار نشده و ۶ تن از آنها محکوم به تبعید بوده و آقای شمشیرزن نیز به شکلی غیرقانونی قریب به یکسال است که در زندان مرکزی بندرعباس محبوس است. اعمال سیاست بایکوت خبری و حصر حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه، قطب دراویش گنابادی را باید بدان افزود. آقای مرادی در پایان به نظر شما آیا این حکم صادرشده در دادگاه ویژه روحانیت تأثیری در پیگیریها و محکومیتهای ناعادلانهی قضایی دراویش ساکن کوار خواهد داشت؟قطعاً بیتأثیر نخواهد بود زیرا در احکام صادره به صراحت قشریون و افراطیون مذهبی که طلبههای محکوم سردستگان آنها بودند را عامل در اخلال در نظم عمومی میداند و به همین جهت حملهی آنها به دراویش به لحاظ قضایی توسط دادگاه ویژه روحانیت اثبات شده است، از همین رو درویشان کوار از نگاه قانون حکم مدافع را داشتهاند و از تمامی اتهامات مبرا هستند. این سرکوبها ادامه پیدا کرد تا روز شنبه نهم دیماه سال ۱۳۹۶ ، کسری نوری، محمد شریفیمقدم، محمدرضا درویشی و فائزه عبدیپور از فعالان حقوق دراویش، دانشجویان و کودکان که برای عیادت از حمیدرضا مرادی از مدیران سایت مجذوبان نور به بیمارستان دی رفته بودند، در فضایی رعبآور و با اعمال خشونت بازداشت و به بند ۲۰۹ بازداشتگاه اطلاعات منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر میبرند. سایر دراویش از شهرهای مختلف نیز با تحصن مقابل زندان اوین خواستار آزادی دراویش بازداشتی شدهاند. این نوع از برخوردها موج جدیدی از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه را بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم زد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمتالله ریاحی دیگر درویش گنابادی میشود. آقای نعمتالله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .
در این ماه :
به گزارش هرانا ،وضعیت جسمانی شکوفه یداللهی و فرزندانش، امیر، پوریا و کسری نوری، دراویش زندانی که در حوادث گلستان هفتم بازداشت شدند نامناسب گزارش شده است. مادر و سه فرزند مورد اشاره در زمان بازداشت توسط ماموران مورد ضرب و شتم جدی قرار گرفتند و پس از گذشت بیش از دو ماه بازداشت کماکان از دریافت خدمات درمانی لازم محروم هستند. به گفته شاهدان عینی، انگشت دست امیر نوری در زمان بازداشت قطع شد، پوریا نوری دچار شکستگی سر، گونه و دندانها شده و کسری نوری که پیش از این پنج سال را در زندان سپری کرده است، هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم با باتوم قرار گرفته است. کسری نوری زمان بازداشت به قدری مورد ضرب و شتم قرار گرفت که برخی از آزادشدگان گفتند که پس از بازداشت به دلیل شدت جراحات به بیمارستان امام سجاد نیروی انتظامی منتقل شده و برخی دیگر نیز تأکید کردند کسری نوری بر اثر شدت جراحات به کما برفته بود.
به گزارش وب سایت دماوند ، صبح روز دوشنبه، نیروهای امنیتی پس از حمله به حسینیه امیرسلیمانی دراویش گنابادی در تهران و ضرب و شتم حاضران در این حسینیه، ۱۵ تن از دراویش را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گفته شاهدان عینی ماموران امنیتی پس از ورود غیرقانونی به حسینیه امیرسلیمانی دست به تخریب و غارت اموال آن مکان از جمله کتاب ها زدهاند. حملهکنندگان به حسینیه امیرسلیمانی پس از ضرب و شتم و بازداشت ۱۵ تن از دراویش به درمانگاه متعلق به دراویش گنابادی که در جوار حسینه است، حملهور شده و ضمن تخریب آن درمانگاه، تمامی مدارک، اموال و کامپیوترهای این درمانگاه را مصادره و با خود بردهاند. ماموران امنیتی در حالی اموال حسینیه و درمانگاه صالح را توقیف کردهاند که پیش از آن در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ به دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی اعلام کردند این مکان توسط اداره اوقاف جمهوری اسلامی مصادره و در هفته آینده ساختمان حسینیه امیرسلیمانی به طور کامل پلمب خواهد شد. مصادره اموال و اشغال حسینیه دراویش، پیشتر در قم و بروجرد هم رخ داده بود که در اشغال حسینیه شریعت در بهمن ۱۳۸۴ پس از محاصره این حسینیه توسط بسیجیان شهر قم و شهرهای اطراف منجر به بازداشت دستکم ۱۲۰۰ نفر و زخمی کردن صدها درویش شد. هر چند این حسینیه در تاریخ ۲۴ بهمن ماه آن سال پس از حضور یگان ویژه و نیروهای امنیتی با خاک یکسان و به پارکینگ تبدیل شد اما این برخورد پایان کار رویکرد ضدانسانی با دراویش گنابادی نبود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،نمایشگاه امسال کتاب تهران مملو از آثاری است که بر علیه گروههای دینی چون بهاییان، دراویش، عرفان حلقه و …. تدوین شده است در حالی که فرصت برابر و امنیت قابل تصوری برای پاسخگویی در اختیار آنان نیست. در ادامه فشار بر نحله های فکری و دینی چون دراویش گنابادی و گروه عرفان حلقه در ایران، تبلیغات علیه این باورها در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیز ادامه پیدا کرد. با گذر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران میتوان غرفههای زیادی را یافت که کتابهای خود را به موضوع دراویش، عرفان حلقه و دیگر عرفانها و جمعیت های فکری اختصاص دادهاند. معرفی این تفکرات تحت عنوان “فرقه”، “عرفان نوظهور” و “انحراف از دین” وجه مشترک تمام این کتب است.
به گزارش وبسایت دیدبان حقوق بشر ،دیدبان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمد ثلاث ، از هواداران دراویش گنابادی و آزادی بازداشت شدگان در تظاهرات بهمن ماه شد. محمد ثلاث که به قتل سه مامور نیروی انتظامی متهم شده در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد و دیوان عالی نیز این حکم را تایید کرد. وی متهم شده است که با اتوبوس به سمت گروهی از افراد نیروی انتظامی حرکت کرده و سه نفر از آنان را کشته است.آقای ثلاث در دفاعیات خود گفته بود که ضعف بینایی دارد و حرکتش به سوی ماموران انتظامی عمدی نبوده است. دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود از حکومت ایران خواسته است به سرکوب اقلیتها پایان دهد. دیدهبان حقوق بشر گفت حمله به نیروهای پلیس اقدامی مجرمانه است، اما مقامات ایرانی نباید مسئولیت کیفری را متوجه کل گروه معترضان کنند. دیدهبان حقوق بشر در تمامی شرایط با مجازات اعدام مخالف است زیرا مجازاتی ذاتاُ غیرقابل بازگشت و غیرانسانی است.
به گزارش هرانا ،بر اساس اعلام رئیس کل محاکم انقلاب تهران روند محاکمه دراویش گنابادی بازداشت شده در واقعه موسوم به “گلستان هفتم” در تهران آغاز شده است. در اولین مرحله از این دادرسی گفته میشود پس از تعیین دو شعبه ویژه برای رسیدگی به این حجم از پرونده ها، حداقل ۷۰ تن از بازداشت شدگان از جمله تعدادی از زنان زندانی مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند. برای رسیدگی به این پروندهها فعلا دو شعبه ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب تعیین شده اند و پروندهها به این شعب ارجاع شده است. رئیس کل محاکم انقلاب تهران تصریح کرد: در آینده شاید تعداد شعب رسیدگی کننده به این پروندهها افزایش یابد اما فعلا همین دو شعبه اختصاص یافته است. در حالی غضنفرآبادی درخصوص اتهامات این افراد مدعی شد “اتهامات استخراج شده از متن پروندهها و قید شده در کیفرخواستها از سوی دادستانی تهران مسائل امنیتی تشخیص داده شده است.” که منابع نزدیک به دراویش زندانی به حقوق بشر در ایران گفتند عمده اتهامات تفهیم شده ذیل عنوان “اقدام علیه امنیت ملی” شامل؛ «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تمرد از دستور مامورین» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و در مواردی نیز «عضویت در مجذوبان نور» عنوان شده است. دراویش گنابادی در زمان دستگیری و همچنین در دوره بازجویی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. همینطور بدون دریافت خدمات درمانی در زندان مانده اند.
به گزارش رادیو فردا ،پس از انتشار گزارشها درباره برگزاری دادگاه «صدها» درویش گنابادی، رئیس دادگستری استان تهران اعلام کرد که رسیدگی به پرونده دراویش زندانی در دادگاه انقلاب و شعبه دو کیفری استان تهران آغاز شده و این دادگاهها غیرعلنی است. غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران، روز شنبه ۲۹ اردیبهشت، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، خبر داد که ۵۰ پرونده درگیریهای خیابان پاسداران به شعبه ۱۱۸۰ دادگاه کیفری دو استان تهران ارجاع شده است. ایشان همچنین گفت که اکثر پروندههای دراویش بازداشتشده در دادگاه انقلاب تهران در حال رسیدگی است. در همین حال به گزارش خبرگزاری میزان، قاضی جباری، رئیس شعبه ۱۱۸۰ دادگاه کیفری دو استان تهران، خبر داد که اتهام اکثر افرادی که پروندهشان به این دادگاه ارجاع شده «اخلال در نظم و آسایش عمومی جامعه» است.
گزارشگران بدون مرز در جدیدترین گزارش خود درباره ایران، به وضعیت ۱۳ روزنامه نگار و فعال مدنی مرتبط با دراویش پرداخته است که بیش از سه ماه است در زندانهای جمهوری اسلامی در حبس به سر میبرند. رضا انتصاری، کسری نوری، مصطفی عبدی، صالح مرادی، سینا انتصاری، امیر نوری، محمد شریفی مقدم، محمدرضا درویشی، عباس دهقان و پوریا نوری، ۱۰ نفر از این روزنامه نگاران هستند که به همراه سه زن زندانی به نامهای سپیده مرادی ، آویشا جلال الدین و شیما انتصاری پس از حوادث سرکوب دراویش به زندان افتاده و از حقوق اساسی خود محروم مانده اند.
به گزارش رادیو زمانه ، سه تن از دراویش گنابادی به نامهای بهنود رستمی ، احمد براکوهی ، و حمید عشایری در حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به همراه نفی بلد محکوم شده اندبهنود رستمی به هفت سال تعزیری، احمد براکوهی به هفت سال تعزیری و تبعید به سیستان و بلوچستان و حمید عشایری به دو سال حبس تعزیری محکوم شدهاند. در اطلاعاتی که درباره احمد براکوهی در رسانهها منتشر شده، آمده است که او بر اثر اصابت گلوله در گلستان هفتم یک چشم خود را از دست داده است. او سه ماه از حق داشتن وکیل و همچنین تشکیل پرونده پزشکی قانونی محروم بوده است.
نکته مهم * با توجه به گستردگی سرکوب دراویش در ماههای گذشته و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات در ایران ، اطلاعات و اخبار مندرج در وبسایت ها محاسبه گردیده .
گزارش آماری | ||
بازداشت و بیخبری | ۱۵ مورد | |
رفتار خشونت آمیز با شهروندان / ضرب و شتم | ۲ مورد | |
جلوگیری از انجام مناسک مذهبی | ۱ مورد | |
تخریب امکان مذهبی | ۱ مورد | |
ضبط وسائل | ۱ مورد | |
تفتیش | ۱ مورد | |
تبعید | ۱ مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | ۱ مورد | |
محاکمه | ۱۷۳ مورد | |
محکومیت به حبس | ۳ مورد | |
محرومیت از روند دادرسی عادلانه و حق انتخاب وکیل | ۱۷۳ مورد | |
عدم رسیدگی درمانی | ۷مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۳۷۹ مورد | |
**************************************************************************************************
عرفان حلقه
پیروان عرفانهای نوظهور مثل عرفان حلقه با سرکوبهای شدید امنیتی در ایران مواجه هستند که در بارزترین آنها میتوان به حبس طولانی مدت و صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه اشاره کرد که نوع برخورد حاکمیت کنونی ایران با عقاید شهروندان پیرو عرفانهای نوظهور را به نمایش میگذارد . سرکوب شدید و صدور احکام حبس برای این دسته از شهروندان در ایران خود به طور سیستماتیک ناقض حقوق اولیه این دسته از شهروندان در ایران میباشد .
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نمایشگاه کتاب تهران با حضور ناشران بسیاری که بعضا از بودجه های دولتی یا نهادهای مذهبی ارتزاق می کنند جلوه ای از این موضوع است. نمایشگاه امسال کتاب تهران مملو از آثاری است که بر علیه گروههای دینی چون بهاییان، دراویش، عرفان حلقه و …. تدوین شده است در حالی که فرصت برابر و امنیت قابل تصوری برای پاسخگویی در اختیار آنان نیست. در ادامه فشار بر نحله های فکری و دینی چون دراویش گنابادی و گروه عرفان حلقه در ایران، تبلیغات علیه این باورها در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیز ادامه پیدا کرد. با گذر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران میتوان غرفههای زیادی را یافت که کتابهای خود را به موضوع دراویش، عرفان حلقه و دیگر عرفانها و جمعیت های فکری اختصاص دادهاند. معرفی این تفکرات تحت عنوان “فرقه”، “عرفان نوظهور” و “انحراف از دین” وجه مشترک تمام این کتب است. هر چند این موارد مسبوق به سابقه است اما افزایش حضور این قبیل منتشرات نسبت به دوره های قبل جلوه جدی تری به آن می بخشد. این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود پیش از انتشار منشور حقوق شهروندی گفته بود: “حقوق شهروندی، بر اصولی همچون کرامت انسانی، صیانت از حقوق و آزادیهای غیرقابل سلب، حاکمیت مردم، برخورداری همه مردم از حقوق انسانی مساوی، منع تبعیض و حمایت یکسان قانون از همه افرار ملت مبتنی است.
در این ماه، حقوق پیروان عرفان حلقه در موارد ذیل نقض گردید :
توهین | ۱ مورد |
فرافکنی و حاشیه سازی | ۱ مورد |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۲ مورد |
*************************************************************************************************
پیروان سایر ادیان
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
در این ماه :
به گزارش هرانا ، شیخ فائز مندائی (صابئی)، از اهالی شهر سوسنگرد که در روز سهشنبه ۲۸ فروردین توسط قرارگاه ابوالفضل العباس سپاه بازداشت شده بود با تودیع وثیقه به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی آزاد شد.
در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :
گزارش آماری | ||
آزادی فرد بازداشت شده به قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه | ۱ مورد | |