واکنش‌ها به اعدام زندانیان سیاسی کُرد وارد مرحله‌ی تازه‌تری شد+عکس

ارسال خبر توسط  مرجان تابع بردبار   marjan  tabe bordbar

واکنش‌ها به اعدام زندانیان سیاسی کُرد وارد مرحله‌ی تازه‌تری شد+عکسآژانس کُردپا: نگرانی و اعتراض به اعدام فعالان سیاسی کُرد در مناطق مختلف جهان همچنان ادامه دارد.

برپایه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز گذشته شماری از فعالین سیاسی کُرد و ایرانی در مقابل سفارت حکومت اسلامی ایران درپاریس دست به تجمع اعتراضی زدند.

اعتراض این دسته از فعالان سیاسی به اجرای حکم اعدام ٢ زندانی سیاسی کُرد می‌باشد که بامداد روز گذشته در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

همچنین فعالین سیاسی کُرد نسبت به خطر اعدام دیگر زندانیان سیاسی کُرد ابراز نگرانی جدی نموده و عکس برخی از این زندانیان را بر سر در سفارت حکومت اسلامی ایران نصب کردند.

در تجمع اعتراضی روز شنبه که گفته می‌شود بدون مجوز پلیس فرانسه نیز بوده، شعار “جمهوری اسلامی فاشیست است”، “نه به اعدام” و “نه به جمهوری اسلامی” سر داده شد.

پلیس فرانسه بدون درگیری با معترضان آنان را از محل سفارت دور کرد.

تجمع روز گذشته با همراهی دیگر فعالین سیاسی ایرانی نظیر بلوچ‌ها انجام گرفت که به اجرای حکم اعدام ١٦ شهروند بلوچ در یک “اقدام مقابله به مثل” اعتراض کردند.

به دنبال حمله‌ی افراد مسلح وابسته به سازمان جیش‌العدل به پاسگاه گزبستان شهرستان سراوان، ١٨ مرزبان کشته شدند که فعالین بلوچ آنان را نه مرزبان بلکه نیرویی به نام “مرصاد” می‌دانند که وابسته به بیت رهبری است.

صبح روز گذشته یکی از وکلای حبیب‌الله گُلپری‌پور در تماسی تلفنی به خبرنگار کُردپا، اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی کُرد را تأیید کرده بود.

از دیگر سو برخی منابع مطلع از اعدام دیگر زندانی سیاسی کُرد رضا اسماعیلی ٣٤ ساله فرزند توفیق در زندان سلماس خبر دادند.

بنابه آمارهای به ثبت رسیده در آژانس خبررسانی کُردپا، هم‌اکنون دستگاه قضایی ایران برای ٢٤ زندانی سیاسی کُرد حکم اعدام صادر کرده است.

این تعداد از محکومان به اعدام جدا از صدور حکم اعدام ٣٦ فعال مذهبی کُرد می‌باشد.

لقمان مرادی، زانیار مرادی، شیرکو معارفی،رشید آخکندی، عیسی نژاوی، مصطفی سلیمی، زینب جلالیان، منصور آروند، حبیب الله افشاری، علی افشاری، صابر مخلد موانه و… از جمله زندانیان سیاسی کُرد محکوم به اعدام در ایران هستند.

16338.jpg

کمپین “نه به اعدام جوانان کُرد”

در اقلیم کُردستان ـ عراق نیز تلاش‌ها جهت محکوم کردن دستگاه قضایی ایران وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده و در این ارتباط برخی از نهادها و فعالین مدنی کُردستان با تشکیل کمپین “نه به اعدام جوانان کُرد” درصدد تظاهرات اعتراضی در شهر اربیل هستند.

این کمپین که بر روی شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک نیز فعال است از استانداری پایتخت اقلیم کُردستان درخواست نموده که با راهپیمایی مسالمت‌آمیز آنان در مقابل کنسولخانه‌ی حکومت اسلامی ایران یا ساختمان نمایندگی UN موافقت کند.

همچنین بنابه گزارشات رسیده به آژانس کُردپا، برخی از فعالان مدنی و سیاسی کُردستان ایران(شرق کُردستان) با انتشار بیانیه‌ای خواستار اعتصاب عمومی شهروندان کُرد در روز دوازدهم آبان‌ماه شدند.

آنان ضمن محکوم کردن اعدام زندانیان سیاسی کُرد، از اقشار مختلف جامعه‌ی کُردستان، احزاب سیاسی و نهادهای مدافع حقوق‌بشر می‌خواهند که از این اعتصاب سراسری حمایت و اطلاع‌رسانی نمایند.

پیشتر نیز اتحادیه‌ی دانشجویان دمکرات کُردستان ایران با انتشار بیانیه، ضمن محکوم کردن اعدام زندانیان کُرد خواستار اتحاد، همبستگی و یکدلی فعالان مدنی و فرهنگی کُرد شده بود.

عکس: جمال پورکریم

16341.jpg

16340.jpg

16339.jpg

16344.jpg

16343.jpg